Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ SOUSTRUŽENÍ III. Ing. Iveta Mičíková
Advertisements

STROJNÍ OBRÁBĚNÍ BROUŠENÍ IV. Ing. Iveta Mičíková
Tato prezentace byla vytvořena
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Vrtání a vyvrtávání.
Protahování a protlačování I.
DTB Technologie obrábění Téma 6 Základy frézování
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti OPPA: Operační program Praha - Adaptabilita ZÁKLADNÍ STROJE A JEJICH POUŽITÍ VE STROJÍRENSKÉ.
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ BROUŠENÍ V. Ing. Iveta Mičíková
strojírenství Strojírenská technologie Upínací přípravky ST52
Strojírenství Strojírenská technologie Upínací přípravky (ST52)
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ SOUSTRUŽENÍ IV. Ing. Iveta Mičíková
Strojírenská technologie
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ FRÉZOVÁNÍ III. Ing. Iveta Mičíková
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ FRÉZOVÁNÍ IV. Ing. Iveta Mičíková
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tato prezentace byla vytvořena
STROJNÍ OBRÁBĚNÍ FRÉZOVÁNÍ II. Ing. Iveta Mičíková
Tato prezentace byla vytvořena
my.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Luboš Bělohrad Název šablony.
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Čepy a kolíky - přehled cz Název školy
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Čepy Tomasz Nogol Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomasz Nogol. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Upínání nástrojů a obrobků na frézkách
Ročník: 1. a 2. a .3 Vzdělávací obor: Strojírenská technologie, DIC
Ročník: 1. a 2. a .3 Vzdělávací obor: Strojírenská technologie
Ročník: 2. a .3 Vzdělávací obor: Strojírenská technologie , DIC
Ročník: 2. a .3 Vzdělávací obor: Strojírenská technologie , DIC
Frézy, upínání nástrojů a obrobků - test
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Soustružením obvykle zhotovujeme součásti kruhového průřezu.
Soustružení Úvod Co se tím dělá Čím se to dělá. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.
Technická mechanika – Čepové tření
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada38 AnotaceVýuka.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada38 AnotaceVýuka.
Broušení drážek a zápichů
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 1. ročník oboru strojírenství.
Strojní obrábění – nástroje na frézování
Hoblování, obrážení, protahování
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Test Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2.ročník oboru Strojírenství.
VY_32_INOVACE_17_1_05.
Upínání nástrojů a obrobků na frézkách
Frézování pomoci dělícího přístroje
Čepy Tomasz Nogol Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomasz Nogol. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Frézy, upínání nástrojů a obrobků - test
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
VY_32_INOVACE_10_4_13.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Soustružení 1 VY_32_INOVACE_22_425
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Stroje a zařízení - spoje
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Transkript prezentace:

Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací oblast: Strojírenská technologie – Strojní obrábění Název učebního materiálu: Mechanické upínací prvky přípravků Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Klíčová slova: přímé a nepřímé upínání, šroub a matice, výstředník, vačka, upínka, klín, pákové a kloubové mechanismy, trny, kleština. Anotace: Prezentace je určena žákům 4. ročníku oboru Strojírenství pro výuku v předmětu Strojírenská technologie. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace. Metodické pokyny: Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané látky, použité obrázky a fotografie zvýší názornost výkladu. Prezentaci mohou žáci použít i v rámci samostatné domácí přípravy na výuku.

Mechanické upínací prvky  Šroub a matice  Upínky  Výstředníky  Vačky  Pákové a kloubové mechanismy  Klín  Trny  Kleštiny

Způsoby upínání  Po vhodném a správném ustavení obrobku je nutné ho upnout upínací prvky, které dle způsobu vyvození upínací síly rozlišuje: o Mechanické o Pneumatické o Hydraulické o Pneumatickohydraulické o Elektromagnetické a magnetické

Mechanické upínací prvky  Upínací mechanické zařízení plní několik funkcí: o Vyvozuje upínací sílu o Mění její směr a velikost o Rozděluje ji upnout několik obrobků současně  Přímé upínání – jeden prvek plní všechny funkce  Nepřímé upínání – funkce zajišťuje několik prvků

Upínání přímé 1 – těleso přípravku 2 – matice 3 – šroub s rukojetí 4 – obrobek Přímé upínání šroubem

Upínání nepřímé 1 – těleso 2 – výstředník 3 – upínka 4 – obrobek Nepřímé upínání upínkou

Šroub a matice  Nejčastěji používané  Výhody: normalizované, jednoduché, levné, samosvorné  Nevýhody: manipulační prostor (rukojeť), dlouhé upínací časy rychloupínací šrouby a matice

Šroub a matice  Šroub s kolíkovou rukojetí Rychloupínací matice

Šroub a matice  Zakončení šroubu: a)Kulovou plochou b)Ploché zakončení c)Kulovou plochou a podložkou

Síly působící při upínání šroubem F – síla působící na klíči l – délka ramene klíče F u – upínací síla d 2 – střední průměr závitu

Síly působící při upínání šroubem 

Upínky  Univerzální upínací prvek  Normalizované  Rozdělení: 1.Dle tvaru – ploché, sedlové, vyhnuté, tvaru U 2.Dle způsobu provedení – a) otočné b) posuvné  Vyrábějí se z nelegované konstrukční oceli ( tř.12) a zušlechťují se na Rm 880 ± 50 MPa  Použití: na frézce, hoblovce, vrtačce

Upínka  posuvná upínka otočná upínka

Upínka  Dvouramenná páka přenáší sílu působící v ose šroubu na obrobek, může měnit její velikost i směr  Dle uspořádání mohou nastat tyto možnosti: a)F u < F š F u - upínací síla F š - síla v ose šroubu F r + F u – F š = 0 F u = F š – F r F r - síla působící na upínku od tělesa přípravku

Upínka b) F u > F š F u – F š – F r = 0 F u = F š + F r

Upínka 

Výstředník  Rychloupínací prvek  Výhody: snadná a levná výroba, samosvornost  Nevýhody: malý pracovní zdvih obrobky s malou tolerancí upínaných rozměrů  Skládá se: výstředníková páka, vlastní kruhová upínací plocha (kotouč), čep  Kotouč se neotáčí kolem svého středu, ale kolem středu čepu, který je vzdálen o hodnotu e = výstřednost = excentricita  Výstředník se na funkční ploše brousí, aby se odstranily povrchové deformace po kalení Ra 1,6 HRC 55 až 60

Výstředník  Hlavní části

Výstředník

Použití výstředníku

Výstředník 

Samosvornost výstředníku  Vysvětlení veličin: F u – upínací síla výstředníku F T – třecí síla mezi obrobkem a kotoučem výstředníku F r – třecí síla mezi čepem a kotoučem R – poloměr kotouče výstředníku r – poloměr čepu f – součinitel smykového tření f č – součinitel čepového tření e – výstřednost = excentricita α – úhel pootočení výstředníku

Samosvornost výstředníku 

 Zkontrolujte, zda daný výstředník je samosvorný, je-li dáno: Páka 50 ČSN , maximální natočení páky β = 162°, součinitel smykového tření f = 0,08. Ke kontrole samosvornosti použijte nomogram Pro poměr R/e = 25/2,5 = 10 a součinitel smykového tření f = 0,08 odečteme z nomogramu α = 120°. Má-li být výstředník samosvorný už před konečnou polohou páky, musí platit podmínka: 162°- 30° = 132°, ve skutečnosti výstředník je již samosvorný při úhlu α = 120°, tedy vyhovuje

Samosvornost výstředníku 

Výpočet upínací síly výstředníku 

Doplňkový zdvih výstředníku h = skutečný zdvih, zdvih pro vkládání a vyjímání obrobku

Doplňkový zdvih výstředníku 

 Rychloupínací prvek podobný výstředníku  Má větší zdvih a úhel pootočení, jsou samosvorné v celém rozsahu stoupání, je dražší než výstředník  Rozlišujeme: 1.Radiální vačku – upínací plochou je zpravidla Archimédova spirála 2.Axiální vačku – upínací plochou na čele vačky je šroubovice

Pákové a kloubové mechanismy  vyvozují velké upínací síly, mohou měnit jejich směr a rozkládat jejich působení na více míst obrobku  Používáme páky jednoramenné, dvouramenné a úhlové

Pákový upínač

Klíny  Používáme pro nepřímé upínání  působí jako zesilovač upínací síly ve spojení s pneumatickým nebo hydraulickým upínačem nebo mění její směr  Jsou tvarově jednoduché, snadno vyrobitelné a levné  Velké ztráty při malém úhlu α, a proto smykové tření nahrazujeme valivým odporem pomocí kladek F = F u. tg α jestliže neuvažujeme smykové tření

Klínový upínač

Upínací trny  Použití: obrábění na soustruhu, brusce  Upínají se s obrobkem mezi hroty nebo letmo do vřetena  Nejpoužívanější: 1.Pevné trny 2.Rozpínací trny  Mezi pevné trny patří trny kuželové a válcové

Kuželové upínací trny  Upínají za přesnou díru ( IT 5 až IT 7)  Mají kuželovitost 1: až 1:  Kaleny na HRC 58 až 60, broušený povrch Ra 0,8  Obrobky se na trn lisují jednoduchými ručními lisy, po nalisování se vytvoří spoj přenese M K třením  Výhody: velmi přesné upnutí, dokonalá souosost díry s obráběnou plochou  Nevýhody: malé M K dokončovací operace, pro každý průměr díry nový trn

Válcové upínací trny  Pro obrobky s vyšším stupněm přesnosti a s drážkou v náboji  Výhody: větší M K, upínání více obrobků současně

Rozpínací upínací trny  Pro obrobky s větší tolerancí děr  Výhody: snadné a rychlé upínání  Nevýhody: méně přesné  Má-li rozpínací trn dobře upínat, musí rozříznutá část být pružná cementovat pouze plochy, které jsou ve styku s obrobkem, poté kalit vysoká houževnatost, odolnost proti únavě  Materiál – nástrojová ocel nebo chromniklová cementační  Nejčastější typ: kuželový s kuželovitostí 1: 10 a rozpínacím pouzdrem obrobek se nasadí až na doraz na upínací pouzdro a upne se otáčením upínací matice 1 – pevný doraz 2 – upínací matice

Kleštiny  Slouží k upínání obrobků za vnější nebo vnitřní plochu, plocha by měla být obrobena  Má kuželovou plochu s podélnými výřezy umožňující rozpínání  Vrcholový úhel této plochy bývá 30°, nesmí být samosvorný, aby se lépe uvolňovaly  Při upínání je kleština do kleštinové hlavy (pouzdra) vtahována tažná kleština nebo vtlačována tlačná kleština  Materiál legovaná nebo nástrojová ocel, kalená

Kleštiny  Kleštinové upínače pro CNC stroje Kleština pro upínání tyčí tažených za studena

Kleštiny

Použité zdroje:  Zdroje obrázků: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Použité zdroje:  Zdroje obrázků: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Anwb1-nn--cz.jpg Anwb1-nn--cz.jpg AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Použité zdroje:  Použitá literatura: ŘASA, J.; HANĚK, V.; KAFKA, J.. Strojírenská technologie 4, Návrhy nástrojů, přípravků a měřidel. Praha 6: Scientia, s.r.o., pedagogické nakladatelství, 2003, ISBN