Generel ovzduší statutárního města Brna možnosti implementace RNDr. Barbora JAVOROVÁ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMISE RADY HMP PRO CYKLISTICKOU DOPRAVU 35. jednání Rady HMP dne Koncepce rozvoje cyklistické dopravy a rekreační.
Advertisements

Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Konference Bezpečnost dodávek v energetice – Projekty úspor Prezentace pro účastníky konference: Bezpečnost dodávek v energetice Ing.
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
ČSN Odstavné a parkovací plochy silničních vozidel,
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Návrh nového zákona o ochraně ovzduší z pohledu provozovatele zdrojů znečišťování ovzduší Senát PČR, 16.února 2010 Petr BARANEK Ředitel pro životní prostředí,
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
ADMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ JUDr. Michal Bernard MŽP ČR, odbor ochrany ovzdu ší Seminář Návrh nového zákona o ochraně ovzduší.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
Integrované plány rozvoje města Ústí nad Labem Ing. Zdeněk Výborný MEPCO, s.r.o. Mezinárodní poradenské centrum obcí Thákurova Praha.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Program semináře: 1)Úvod, obecné informace o JPD 2 a výzvách (Mgr. Jakub Benda) 2)Změny ve 4. Výzvě (Mgr. Jakub Benda) 3)Informace o Prioritě 1 (Ing. Johana.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Hodnocení výsledků ukončených programů VaVaI Ing. Blanka Černá, CSc., Národní agentura pro zemědělský výzkum Ing. Jan Budský Oddělení výzkumu Odbor výzkumu,
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
3. setkání pracovní skupiny projektu MOS obcí v územním obvodu ORP Chomutov Místo: Chomutov Dne: , 10:00 hod. D OPRAVA – PROJEKT MOS.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
„Take a Breath! – Adaptation Actions to reduce adverse health impacts of air pollution“ „Nadechni se! – Aktivity směřující ke zmírnění zdravotních dopadů.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
1 Název projektu: Pořízení trolejbusů MDPO, a.s..
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Regionální operační program NUTS II Severovýchod Informační seminář pro Seminář Greenway Jizera , Mladá Boleslav.
ITI Pražské metropolitní oblasti. ITI - nový nástroj Evropské komise - Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise -
Ing. Eduard Muřický Národní akční plán čisté mobility NAP ČM Ing. Eduard Muřický 18. října 2016 “CNG jako dostupná ekologická alternativa”,
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Veřejná doprava pro všechny Město Beroun. Poloha města Beroun.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Pracovní skupina RSK pro dopravu Informace o výzvách IROP
Nové Výzvy Národního programu životní prostředí Vazba na PZKO
Informace o projektech v IDS JMK
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Nový zákon o ochraně ovzduší
Integrovaný plán rozvoje města Opava pro Integrovaný operační program
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
ÚZEMNÍ PROGRAM SNIŽOVÁNÍ EMISÍ A IMISÍ ZNEČIŠŤUJÍCÍCH LÁTEK DO OVZDUŠÍ PRO SPRÁVNÍ ÚZEMÍ ZLÍN – ZLÍNSKÝ KRAJ ČHMÚ, pobočka Brno
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
„Územní program snižování emisí a imisí znečisťujících látek do ovzduší Zlínského kraje“ řešitelské pracoviště ČHMÚ pobočka Brno.
Akční plán zlepšování kvality ovzduší 2017
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Transkript prezentace:

Generel ovzduší statutárního města Brna možnosti implementace RNDr. Barbora JAVOROVÁ

OBSAH PŘEDNÁŠKY 1.GENEREL OVZDUŠÍ 2.PROBLÉMY MĚSTA BRNA 3.SOUHRNNÝ AKČNÍ PROGRAM A MOŽNOSTI REALIZACE PROJEKTY LEGISLATIVNÍ OPATŘENÍ FINACOVÁNÍ

Zařazení města Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší v platném znění, § 7 odst. 2 bylo statutární město Brno, jako sídelní aglomerace s více jak 250 tis. obyvateli, zařazeno mezi lokality vyžadující zvláštní opatření k ochraně ovzduší. Dle Věstníku Ministerstva životního prostředí (MŽP) č. 4/2004 a 12/2004 bylo město Brno zařazeno do seznamu oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší.

Generel ovzduší V souladu s § 6 a § 7 zákona č. 86/2002 Sb., v platném znění, a v souladu s Metodickým pokynem MŽP zveřejněným ve Věstníku MŽP č. 11/2002, má město zpracován a schválen místní program snižování emisí a imisí pod názvem „Generel ovzduší – Program snižování emisí a imisí statutárního města Brna“.

MONITOROVÁNÍ A VYHODNOCOVÁNÍ PROGRAMU HODNOCENÍ KVALITY OVZDUŠÍ PO MČ VÝSTUPY PRO ÚZEMNÍ PLÁN

Členění generelu 1.Program snižování emisí statutárního města Brna 2.Program zlepšení kvality ovzduší statutárního města Brna 3.Program specifických problémů statutárního města Brna 4.Souhrnný akční program statutárního města Brna, včetně identifikačních listů navrhovaných opatření

Základní problémy města Brna Sekundární prašnost vyvolaná automobilovou dopravou a nezpevněnými plochami Imisní zatížení benzenem a NOx vyvolané automobilovou dopravou Prach z provozu slévárenských zdrojů

Rozmístění stanic imisního monitoringu, 2005

Registr Zdrojů Znečišťující Ovzduší REZZO 1 – zvláště velké a velké zdroje REZZO 2 – střední zdroje REZZO 3 – podnikatelské a domácnosti REZZO 4 – liniové zdroje znečištění (mobilní)

Bilance emisí prachových částic

Bilance emisí NO x po MČ

Bilance emisí benzenu po MČ

Souhrnný Akční Program (SAP) Základní opatření a předpoklady k naplnění SAP  Stanovení závazných opatření a projektů k naplnění cílů programu ve vytyčených prioritních oblastech  Na základě stanovených priorit a plánu financování určit časový plán implementace opatření  Upravit institucionální zabezpečení realizace programu  Stanovit závazné termíny vyhodnocení přijatých opatření  Pravidelná aktualizace SAP (včetně monitorování účinnosti přijatých opatření)

Možnosti města při implementaci SAP 1.Realizace projektů v rámci rozpočtu města 2.Přijetí opatření v rámci pravomocí města 3.Příprava projektů spolufinancovaných z finančních prostředků státního rozpočtu a prostředků EU 4.Aktivní „angažovanost“ při prosazování SAP na všech (místních – celostátních) úrovních

Opatření realizovatelná městem Projekty v oblasti dopravy ve městě Brně

OPATŘENÍ V DOPRAVĚ - souvislosti Generel ovzduší - program snižování emisí a imisí města Brna Přijmout opatření v dopravě jednotlivě nebo soubor opatření jako celek ? Opatření je lépe je přijmout jako celek, neboť se vzájemně doplňují. Snížení emisí autobusů Zvýšení atraktivity a komfortu MHD Park and Ride (P+R) Změny v sazbě parkovného Bike and Ride (B+R) Cyklotrasy Nákup nových vozidel MHD (bezbariérová, nízko-emisní, 0-emisní) Preference MHD pruhy, křižovatky

OPATŘENÍ V DOPRAVĚ NA ÚROVNI MĚSTA - zvýšená obměna autobusového parku (vozidla splňující EURO 3) - nákupy nových autobusů na CNG - obnovení plnící stanice CNG Brno - Slatina, nebo přistavění stanice CNG k existující čerpací stanici 1. SNÍŽENÍ EMISÍ AUTOBUSŮ MHD Generel ovzduší - program snižování emisí a imisí města Brna - část doprava Vhodné aktivity : Vliv opatření na kvalitu ovzduší : Náklady, rizika, přijatelnost pro veřejnost : - velmi příznivý - tam, kde jsou využívány starší typy autobusů (např. VMO, okrajové části Brna apod. ) Ve vozovém parku je stále velký podíl starších autobusů, emitující zejména pevné částice. Na rozdíl od emisí osobních automobilů může město produkci emisí autobusů přímo ovlivnit, nákupem nízko-emisních vozidel. Studie prokázaly, že by mělo být v provozu alespoň 14 autobusů s ročním proběhem 65 tis. Km aby stanice CNG byla ekonomicky rentabilní - naftový autobus: 3 - 8,2 mil. Kč, CNG autobus dražší a cca 0,8 - 1,5 mil. Kč - plnící stanice: mil. Kč, přístavba k existující ČS je levnější - očekávané příznivé reakce veřejnosti

OPATŘENÍ V DOPRAVĚ NA ÚROVNI MĚSTA - informační systémy ve vozidlech (itinerář trasy, hlášení možností přestupů) - vyhrazený jízdní pruh pro autobusy a trolejbusy na vybraných lokalitách - plošné zavedené preference MHD na světelných křižovatkách po celé síti - zajištění kvalitního napojení ŹUB a nákupních center na MHD 2. ZVÝŠENÍ ATRAKTIVITIY MHD A KOMFORTU CESTUJÍCÍCH Generel ovzduší - program snižování emisí a imisí města Brna - část doprava Vhodné aktivity : Vliv opatření na kvalitu ovzduší : Náklady, rizika, přijatelnost pro veřejnost : - přímý vliv: preference - plynulejší jízda autobusů - menší spotřeba paliv, méně emisí - nepřímý vliv - změna dělby přepravní práce ve prospěch MHD - zvýšená atraktivita MHD zkrácením přepravních dob Trendům přechodu cestujících k individuální dopravě je potřebné čelit zatraktivněním veřejné dopravy - zajištění vysokého standardu pro cestující (informační systémy, bezbariérovost). Atraktivita MHD vzroste také zkrácením přepravní doby. Toto je možné např. zavedením preferencí vozidel MHD na křižovatkách, vytvořením vyhrazených pruhů a zajištěním obsluhy nákupních center v rámci MHD, které není dostatečná. - nízkopodlažní vozidla: tramvaj - cca 20 mil. Kč, trolejbus - 11 mil. Autobus 6 mil. Kč - očekávané příznivé reakce veřejnosti (především vozíčkáři, důchodci, matky s kočárky

OPATŘENÍ V DOPRAVĚ NA ÚROVNI MĚSTA - zvýšit poplatky za parkování uvnitř MMO (doporučeno 50 Kč/hod) - zavést poplatky mezi MMO a 2. Městským okruhem (doporučeno 20 Kč/hod) - P+R: - vytypovat lokality a vybudovat záchytná parkoviště u 5-ti hlavních příjezdových komunikaci (2 -krát Brno-jih, 1-krát Brno-sever, Brno-východ a Brno-západ), - systém P+R: parkovací lístek = jízdenka MHD 3. PARKOVACÍ POLITIKA, „PARK AND RIDE“ Generel ovzduší - program snižování emisí a imisí města Brna - část doprava Vhodné aktivity : Vliv opatření na kvalitu ovzduší : Náklady, rizika, přijatelnost pro veřejnost : - nepřímý vliv - změna dělby přepravní práce ve prospěch MHD(v kombinaci s předchozími opatřeními) Cílem je změnit dělbu přepravní práce mezi individuální automobilovou dopravou a MHD ve prospěch MHD, zejména v centru města. Podnítit řidiče k zaparkování na záchytném parkovišti a k pokračování k cíli městskou dopravou - náklady: parkovací domy tis. Kč / 1 parkovací místo, plochy podstatně levnější - rizika: psychika řidičů, jejich neochota opustit auto a pokračovat k cíli MHD výstavba hromadných garáží v centru v plném rozsahu

OPATŘENÍ V DOPRAVĚ NA ÚROVNI MĚSTA - výběr cca 20 možných lokalit (dostatek prostoru, křížení cyklostezky s významnou linkou MHD, vybrané konečné stanice MHD z nich dále vybrat 2 - 3, pro pilotní projekty (dosud nevyzkoušený typ opatření) - zajištění výroby a dodávky objektů pro B+R: speciální stojany nebo „klec“ - zajištění přístupu (dveře na kartu nebo minci) a bezpečné úschovy (kamerový systém napojený na M) - možná kombinace B+R s P+R (hlídané správcem parkoviště) 4. ZAVEDENÍ SYSTÉMU „BIKE AND RIDE“ Generel ovzduší - program snižování emisí a imisí města Brna - část doprava Vhodné aktivity : Vliv opatření na kvalitu ovzduší : Náklady, rizika, přijatelnost pro veřejnost : - nepřímý, zatraktivnění cyklistické dopravy i pro obyvatele méně fyzicky zdatné - sezónní vliv na dělbu přepravní práce - opatření by mělo doprovázet výstavbu cyklotras Zatímco řidič automobilu většinou může zaparkovat auto na vhodném místě a pokračovat do cílového místa MHD, cyklista obvykle nemá možnost kolo nechat bez dozoru u zastávky MHD a využít MHD pro pokračování cesty. Opatření je vhodné pro osoby méně fyzicky zdatné, pro které by absolvování celé cesty (např. bydliště - pracoviště) bylo velkou fyzickou zátěží. - náklady: projektování, výroba a údržba objektů pro úschovu kol + kamerový systém - rizika: odcizení kol, poškození objektů vandaly

OPATŘENÍ V DOPRAVĚ NA ÚROVNI MĚSTA Zavedení zón snížené rychlosti ve vybraných částech města Zavedení placených vjezdů do vybraných částí města (mýto) Podpora výstavby hromadných garáží Výstavba nových komunikací Výstavba cyklotras Další rozvoj integrované dopravy DALŠÍ MOŽNÁ OPATŘENÍ Generel ovzduší - program snižování emisí a imisí města Brna - část doprava

Opatření realizovatelná městem Rozpracování legislativních možností do opatření pro oblast města Brna

Opatření realizovatelná městem Aktivní zajišťování finančních prostředků pro projekty s dopadem na území města Brna

Financování navrhovaných opatření  Zdroje státního rozpočtu  ČEA – úspory energie  SFŽP  Doprava  EU zdroje  Operační program životní prostředí ( v rámci Priority ochrana ovzduší se předpokládá v letech 2007 – 2013 pro ČR až 70 mld. Kč)  Podpora subjektů žádajících o dotace z EU v rámci projektů, které mají pozitivní dopad na stav ovzduší ve městě Brně (např. inovace technologií)  Emisní obchodování (velké zdroje v majetku města)

Děkuji za pozornost RNDr. Barbora JAVOROVÁ