Platforma pro sociální bydlení: Prevence ztráty bydlení a potřeby lidí bez domova 27. leden 2015 Jan Milota.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Pomůcka – bydlení s doprovodným sociálním programem (nejedná se o popis projektu, ale o vysvětlení schématu třístupňového systému bydlení) • NNO Centrom,
Kateřina Valachová Kancelář veřejného ochránce práv
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Systém včasné intervence ve Svitavách
Sociální důvody jako důvod pro umístění dětí do institucí?
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Agentura pro sociální začleňování
KONCEPCE BYTOVÉ POLITIKY DO ROKU 2020 MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ červen 2011.
Veřejné projednání návrhu 2
Pracovní skupina III Osoby v krizi a osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Klíčová otázka č. 3 Prevence ztráty bydlení: základní teze Jan Milota 26. – 27. listopadu 2014.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Praha, 26. – 27. listopadu Obsah pojmu prevence Řada na sebe navazujících opatření Nutná spolupráce všech relevantních subjektů V ČR je obcí.
ohroženým domácím násilím
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
1. Povinnosti KÚ jsou uvedené v § 93 písm. b) a c) ZSS, KÚ zajišťují metodickou, koordinační roli vůči činnostem sociální práce na úřadech obcí s rozšířenou.
Praha, 26. – 27. listopadu Co přispělo k nárůstu počtu lidí bez domova Restrukturalizace průmyslu a s tím spojená dlouhodobá nezaměstnanost Nezaměstnanost.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
EKONOMICKÁ PODSTATA BYDLENÍ Ing. David Slavata, Ph.D. Ekonomika bydlení.
MAS a podpora sociálního podnikání Sociální podnikání a sociální bydlení Konference MAS
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Studium pro školní metodiky prevence
3. jednání PS bydlení Brno Téma: Ukončování / prevence bezdomovectví jednotlivců 27. května 2015.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Andrea Brožová Doubková
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Centrum sociálních služeb Praha je příspěvkovou organizací Magistrátu hlavního města Prahy.
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Aktuální stav plnění usnesení vlády týkajících se projektu Systém včasné intervence Mgr. Hana Jamrichová MPSV.
KS Osoby v krizi Mgr. Barbora Fleischerová
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Sociální politika Definice Objekty sociální politiky Předmět sociální politiky Úrovně sociální politiky osobní rozsah věcný rozsah.
Vytváření sítí dluhového poradenství 03/2014 Magda Besedová.
D LUHOVÁ PORADNA – D IECÉZNÍ CHARITA P LZEŇ Mgr. et. Bc. Ondřej Špendlíček Individuální projekt města Chebu na změnu situace sociálně vyloučených.
Gender a (sociální) bydlení Linda Sokačová Platforma pro sociální bydlení Alternativa 50+, o.p.s.
Nová témata v SCLLD Mgr. Jiří Hrubý MAS Bobrava, z.s.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Odbor sociální péče Magistrátu města Brna Helena Krištofová
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Představení systému dostupného bydlení v Pardubicích
Andrea Doubková, Janus, z. s.
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Sociálně vyloučení jako cílová skupina terénních sociálních služeb
Prevence ztráty bydlení
Prezentace k výzkumu cílové skupiny Další osoby ohrožené sociálním vyloučením pro přípravu 5. komunitního plánu Autorský tým Centrum praktických a evaluačních.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Elektronický obchod z pohledu České republiky
KA 1 Podpora a rozvoj služeb v oblasti SPOD
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
RNDr. Roman Matoušek, Ph.D.
SOCIÁLNÍ BYDLENÍ V ARMÁDĚ SPÁSY - a co dál?
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
BYDLENÍ PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PRIORITY ČSSD
Domácí násilí.
Transkript prezentace:

Platforma pro sociální bydlení: Prevence ztráty bydlení a potřeby lidí bez domova 27. leden 2015 Jan Milota

Prevence bezdomovectví Primární: aktivity snižující riziko bezdomovectví v široké populaci. Na této úrovni se jedná především o celkové nastavení bytových politik a dávkových systémů směřujících na podporu dostupnosti bydlení. Sekundární: intervence cílené na populaci výrazně ohroženou bezdomovectvím pro své specifické charakteristiky, jako jsou lidé opouštějící institucionální péči nebo lidé v krizové situaci, jež velice pravděpodobně povede k vystěhování. Terciární: zaměřuje se na lidi aktuálně ohrožené bezdomovectvím. Do tohoto souboru opatření lze zařadit nástroje jako „harm reduction“ nebo nástroje rychlého návratu do bydlení.

Principy -Ztrátě bydlení lze předcházet, pokud je intervence včasná a koordinovaná. -V ČR existují účinné nástroje prevence ztráty bydlení, jež jsou efektivní, pokud jsou vhodně kombinované. -Preventivní opatření jsou efektivní, pokud má nájemník důvod bydlení udržet (jedná se o adekvátní a dlouhodobé bydlení). Těchto je naprostá většina. -Preventivní opatření musí být součástí bytových politik a risk-managementu pronajímání bytů – podnikání.

Nástroje Předpokladem prevence ztráty bydlení je dlouhodobá udržitelnost a důstojnost bydlení, jehož ztrátou je daný člověk ohrožen – působit preventivně je možné tam, kde existuje shoda, že současné bydlení je důstojné. Case management: koordinace jednotlivých aktérů, kteří mají kompetence podpořit člověka ohroženého ztrátou bydlení. Koordinovaná spolupráce jednotlivých aktérů a budování jejich podpůrné sítě v krizových situacích je v již ČR poměrně obvyklá zejména v případech SPOD.

Aktéři Nájemce: Je klíčovým aktérem, jehož spolupráce je zjevně nezbytná. Majitel/Pronajímatel/Správce nemovitosti: Aktér, který rozhoduje o zachování nebo prodloužení nájemní smlouvy je klíčovým prvkem spolupráce. Sociální odbor ORP: Představuje ve struktuře ORP jediný formální článek určený k řešení problematiky sociálního vyloučení. OSPOD: Přestože odbory sociálně právní ochrany dětí nepředstavují primárního aktéra problematiky ztráty bydlení, mohou být naprosto.

Aktéři Poskytovatelé sociálních služeb: Často se o dluzích na nájemném a obdobných problémech dovídají jako první. Zdravotnické služby (psychiatrické léčebny, LDN apod.): Mohou se o informaci ohrožení ztrátou bydlení dovídat jako první. Policie/ vězeňská služba: Situace, kdy nájemník nastupuje výkon trestu, bývají rizikové, jelikož pronajímatelé o tomto nebývají informovaní. Soudy: Mohou navrhovat mediaci stran.

Současné nedostatky Case management není dostatečně využíván v situacích ohrožení ztrátou bydlení, přestože se velice často jedná o případy, do nichž je angažována rozsáhlá síť aktérů, kteří však o sobě často nevědí a velice často volí postupy, jež mohou být protichůdné. Jednání jednotlivých aktérů není rámováno společným cílem: udržení bydlení a předejití bezdomovectví u ohrožené domácnosti. Neexistuje legislativní rámec, který by aktéry ke společnému cíli vedl.