Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_18_SLOH_A_KOMUNIKACE – Výtah Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SLOH A KOMUNIKACE Výtah Ročník: 8. ročník Klíčová slova: výtah, výpis, osnova, citát
ANOTACE Materiál slouží k opakování učiva o výtahu, výpiscích a osnově.
SLOH A KOMUNIKACE Výtah
1) Učebnice JČ 8. ročník, str. 164 – utvořte osnovu. 1. Úvod 2. Stať 3. Závěr 2) Vysvětlete citát. je doslovné znění z díla spisovatele nebo doslovně opakovaný výrok je doslovné znění z díla spisovatele nebo doslovně opakovaný výrok slouží k vysvětlení nebo potvrzení vlastního názoru slouží k vysvětlení nebo potvrzení vlastního názoru Opakování – Co je otylost? – a) příčiny otylosti – b) pokročilá otylost – regulace otylosti
OSNOVA: naznačuje přehledně obsah textu a sled hlavních myšlenek vypravování př.:vypravování Úvod: 1) Úvod: místo, čas, osoby, událost Stať: 2) Stať: celý příběh (zápletka, vyvrcholení, rozuzlení) Závěr: 3) Závěr: zhodnocení příběhu
VÝPISKY: zachycují nejdůležitější nebo nejzajímavější myšlenky z knih nebo článků nemusí být souvislé a nevystihují stavbu textu, ze kterého se vypisujeCITÁT: je doslovné znění z díla spisovatele nebo doslovně opakovaný výrok slouží k vysvětlení nebo potvrzení vlastního názoru při citaci se uvádí zdroj (autor, dílo, strana, …)
VÝTAH: výpisků vystihuje PŘEHLEDNĚ STAVBU CELÉHO TEXTU na rozdíl od výpisků zachycuje nejen nejdůležitější a nejzajímavější myšlenky, ale zároveň i vystihuje PŘEHLEDNĚ STAVBU CELÉHO TEXTU osnovy stručně, ale souhrnně tento obsah podává na rozdíl od osnovy, která jen přehledně a náznakově zachycuje jednotlivé úseky obsahu textu, výtah stručně, ale souhrnně tento obsah podává
Úkoly pro skupinovou práci: učebnice Přírodopis 3 pro 8. ročník ZŠ: učebnice Přírodopis 3 pro 8. ročník ZŠ: 1)Vyberte si jakoukoliv kapitolu a podle svých schopností připravte písemně a)osnovu b)výpisky c)výtah 2) Na základě připravených písemných prací si skupiny připraví na další hodinu slohu výklad. (ústně nebo písemně)
3)Připravte si „tahák“, podle kterého se připravuješ na prověrku daného tématu. POZOR! – z „taháků“ NEOPISUJEME!!! POZOR! – z „taháků“ NEOPISUJEME!!!
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN Citát (text): AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: