Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Č ÍSLO MATERIÁLU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

Řízení lidských zdrojů
Management Ing. Jan Pivoňka.
MZDA.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Povolání, zaměstnání, práce
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Mzdové formy.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Personální práce ( kap. 14)
Podniková ekonomika Personální činnost.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 25. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_231.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Systémy odměňování a hodnocení. K čemu slouží odměňování?
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_MZDA_S.P.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_UCE137 Jméno autora:Ing. Alena Urešová Třída/ročník:2., 3. a 4. r. Datum vytvoření: Výukový materiál.
STRUKTURA MZDY.
ODMĚŇOVÁNÍ PRACOVNÍKŮ
PÉČE O PRACOVNÍKY.
P OBÍDKOVÉ SLOŽKY, PŘÍPLATKY. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1268Ročník:3. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Mzdy Téma: Pobídkové složky,
MOTIVAČNÍ PROGRAM PRACOVNÍKŮ
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
Téma 8 Mzdový systém podniku a jeho tvorba
aneb Assessment Centre a Development Centre
Personální plán pro podnikatelský plán
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST HRUBÁ A ČISTÁ MZDA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
VY_32_INOVACE_LID_20 Odměňování zaměstnanců. Obsah Odměňování pracovníků Mzda Mzdová soustava Formy a složky mzdy Druhy základní mzdy Pobídkové složky.
Odměňování za práci Ing. L. Hřibová, Únor Mzda Odměna za vykonanou práci Peněžité plnění poskytované zaměstnavatelem za vykonanou práci Výrobní.
Mzda. právní předpisy zákoník práce zákoník práce nařízení vlády o minimální mzdě nařízení vlády o minimální mzdě nařízení vlády o nejnižších úrovních.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ (základní pojmy) VY_32_INOVACE_11_1_5 ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ (základní pojmy) Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Přijímání zaměstnanců
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Nábor a výběr zaměstnanců
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Martina Jakubcová.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Digitální učební materiál
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Ing. Veronika Dostálková MBA
zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Transkript prezentace:

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 10 NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice A UTOR Ing. Bc. Štěpánka Jáglová T ÉMATICKÝ CELEK Podnikové činnosti R OČNÍK druhý D ATUM TVORBY

Anotace: Materiál je zaměřený na téma „Personální činnost“, zejména na dílčí činnosti, které v podniku v této oblasti probíhají. Metodické pokyny: Materiál slouží pro usnadnění výkladu dané problematiky, žákům současně jako podklad pro poznámky. Na snímku č. 24 jsou uvedené otázky, které slouží pro fixaci probírané látky a současně jako zpětná vazba pro učitele.

PERSONÁLNÍ ČINNOST HRM = HUMAN RESOURCES MANAGEMENT

ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ = = proces realizace podnikových cílů prostřednictvím získávání, udržování, propouštění, rozvoje a optimálního využívání pracovníků podniku

PERSONÁLNÍ ÚTVAR - -se zabývá řízením lidských zdrojů -má za úkol ovlivňovat vztahy mezi podnikem a jeho zaměstnanci tak, aby bylo možné co nejefektivněji zajistit činnost podniku Manažer personálního útvaru = personalista

ČINNOSTI, KTERÉ ZABEZPEČUJE PERSONÁLNÍ ÚTVAR: 1.Plánování potřeb lidských zdrojů 2.Získávání a výběr pracovníků 3.Hodnocení pracovníků 4.Odměňování 5.Systémy vzdělávání 6.Sociální péče a pracovní podmínky

Ad 1/ PLÁNOVÁNÍ POTŘEB LIDSKÝCH ZDROJŮ = zkoumání, jestli podnik zaměstnává správný počet a správný typ lidí, na správných místech a ve správném čase ANALÝZA BUDOUCÍ (VÝKONY)POTŘEBA

METODY PŘEDPOVĚDI POTŘEB LIDSKÝCH ZDROJŮ: 1/ odborné předpovědi 2/ skupinové metody 3/ metoda Delfy

Ad 2/ ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ = proces vymezení a upoutání zájmu skupiny uchazečů, z nichž jsou pak vybráni ti, kterým je zaměstnání nabídnuto INTERNÍ ZÍSKÁVÁNÍ A NÁBOR EXTERNÍ

ZDROJE EXTERNÍHO ZÍSKÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ: 1.Příchozí 2.Pisatelé 3.Doporučení vlastních zaměstnanců 4.Inzerce 5.Soukromé zprostředkovatelské agentury 6.Nabídky ÚP

NÁSTROJE VÝBĚRU ZAMĚSTANCŮ -pomáhají rozhodnout o přijetí konkrétního pracovníka, ohodnotí každého kandidáta a vyberou toho nejlepšího 1/ DOTAZNÍK (sdělení informací potenciálnímu zaměstnavateli) 2/ KONTROLA REFERENCÍ (z předcházejících zaměstnání) 3/ TESTOVÁNÍ (psychotesty, grafologické testy…)

4/ POHOVOR SE ZÁJEMCEM O ZAMĚSTNÁNÍ (nejrozšířenější nástroj, doplnění předchozích informací) - neřízený pohovor (volnější výměna názorů) - modelový rozhovor (předem připravené otázky s určitou posloupností) 5/ ASSESSMENT CENTRE -komplexní zjištění znalostí, dovedností a vlastností zájemců, trvá delší dobu, pro střední a vyšší pozice

Ad 3/ HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ A JEJICH VÝKONŮ Hodnocení po stránce kvalitativní – hodnotíme chování, jednání, vlastnosti (význam zejména pokud je pracovník v přímém kontaktu se zákazníkem) Hodnocení po stránce výkonnostní (např. porovnání plánovaných a skutečných výkonů, stížnosti zákazníků, počet provedených transakcí za hodinu, prodané zboží za období…)

Ad 4/ ODMĚŇOVÁNÍ Zaměstnanec mzdu vidí jako odměnu za svou kvalitně vykonanou práci, zdroj příjmů Zaměstnavatel se dívá na mzdu jako na hlavní provozní náklad, často dosahují mzdové náklady až 50% celkových provozních nákladů Mzda /odměna/ ovlivňuje pracovní chování a přístup zaměstnance k práci

HMOTNÁ (mzda, služební auto, mobilní telefon, PC…) ODMĚNA NEHMOTNÁ (týden dovolené navíc, výuka jazyků, X-days….)

SLOŽENÍ MZDY: a/ základní mzda b/ pobídkové složky c/ náhrada mzdy - tyto složky dohromady tvoří tzv. hrubou mzdu (X čistá mzda)

ZÁKLADNÍ MZDA: 1/ ČASOVÁ mzda (je zaměstnancům vyplácena jako pevná peněžní částka, dává pracovníkům pocit jistoty, může být určena jako hodinová nebo měsíční mzda) 2/ ÚKOLOVÁ mzda (zaměstnanec má zaručen hodinový mzdový tarif za předpokladu, že jeho výkon odpovídá stanovenému minimu (norma), s růstem výkonu roste i mzda) 3/ PODÍLOVÁ mzda (zaměstnanec dostává určitý podíl z dosažených výsledků)

POBÍDKOVÉ SLOŽKY MZDY: 1/ osobní ohodnocení (trvalá kvalita práce, stabilizace pracovníka) 2/ příplatky (za práci konanou za zvláštních podmínek, ze zákona – příplatky za práci přesčas, v noci, v sobotu, v neděli a ve svátek, ve ztíženém a zdraví škodlivém prostředí…) 3/ prémie a odměny – za výsledky práce (prémie – za opakované výsledky, odměna – jednorázová, jiné možnosti – dle výsledku hospodaření podniku )

NÁHRADY MZDY: -pokud zaměstnanec nepracuje, ale má nárok na mzdu důvody ze zákona (dovolená, svátek, lékař…) objektivní překážky (porucha stroje, vojenské cvičení, výpadek elektřiny…)

Ad 5/ SYSTÉMY VZDĚLÁVÁNÍ Školení – systematický proces změny pracovního chování a úrovně znalostí zaměstnanců

pro nové zaměstnance (ty je třeba zaškolit, aby se co nejrychleji seznámili se svou pracovní náplní a politikou organizace) ŠKOLENÍ pro stávající zaměstnance (program rozvoje dalšího vzdělávání zaměstnanců + povinné přeškolovací kurzy)

Ad 6/ PRACOVNÍ PODMÍNKY A SOCIÁLNÍ PÉČE -mají přímý vliv na spokojenost zaměstnanců, ovlivňují jejich výkonnost, zdravotní a psychologický stav neboli humanizaci práce Součástí humanizace práce bývá například:  Ochrana zaměstnance (zdravé a bezpečné pracovní prostředí, prevence a snižování rizik na pracovišti – BOZP)

 Přístupy k zaměstnancům (úprava pracovní doby – pružná pracovní doba, práce na částečný úvazek, zhuštěný pracovní týden, práce z domova apod.)  Spolupráce pracovníků na rozhodování a řízení (zaměstnanecké akcie)

OTÁZKY NA ZÁVĚR 1.Jaké možnosti má podnik při hledání nových zaměstnanců? 2.Které metody slouží k výběru nejvhodnějšího zaměstnance na konkrétní pracovní pozici? 3.Které školení absolvuje zaměstnanec v podniku jako první? 4.Co patří mezi tzv. benefity? 5.Jaké mzdové formy znáte?

Děkuji vám za pozornost

POUŽITÉ ZDROJE 1.KOČÍ J., ŠAMŠOVÁ L.: Základy ekonomiky pro střední a vyšší hotelové školy. Praha, Fortuna, stran. 2.Vlastní archiv autorky