NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.7.1.N13_Přívlastek TEMA: Český.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SKLADBA PŘEDMĚT.
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
SKLADBA PŘÍVLASTEK 2. část.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
jsou slova, která vyjadřují vlastnosti osob, zvířat a věcí.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Doplněk a vedlejší věta doplňková
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přívlastek (Pk).
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
SLOVNÍ DRUHY.
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Řešíme logický problém (všeobecný jazykový rozbor) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné z Metodického.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přívlastek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
Návo d Znáš dobře mluvnici? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu
Přívlastek VY_32_INOVACE_03-27 Ročník: Vzdělávací oblast:
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Zájmena Bc. K. Matějková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Přívlastek Mgr. Renata Pospiechová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Rozvíjející větné členy
VY_32_INOVACE_38_CJ_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N13_Přívlastek TEMA: Český jazyk pro 8. ročník ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

Anotace První ze dvou prezentací, věnovaných přívlastku. V prezentaci se střídají výkladové části s procvičováním. Žáci se seznamují s dělením přívlastků podle tvaru. Dále zjišťují, jakými slovními druhy bývá přívlastek vyjádřen, a rozeznávají v textu shodné přívlastky a jejich slovní druh. Pracují samostatně do sešitů a střídají se v práci přímo na interaktivní tabuli. Následuje společná kontrola řešení.

PŘÍVLASTEK -rozvíjející větný člen -závisí na podstatném jménu v platnosti jakéhokoli větného členu -vyjadřuje vlastnost osoby, zvířete a věci, pojmenované podstatným jménem -často vyjádřen přídavným jménem

SHODNÝ NESHODNÝ P - s řídícím podstatným jménem se shoduje v rodě, čísle a pádě - s řídícím podstatným jménem se neshoduje, jeho tvar se nemění silný dub, silného dubu, silnému dubu..... dutina dubu, dutiny dubu, dutině dubu..... DĚLENÍ PŘÍVLASTKŮ Z HLEDISKA TVARU:

Shodný přívlastek bývá vyjádřen : Podtrhni všechny shodné přívlastky vyjádřené přídavným jménem: Matné světlo ze stolní lampy ozařovalo zašlé stránky staré knihy. 1) přídavným jménem 2) zájmenem Podtrhni všechny shodné přívlastky vyjádřené zájmenem: Takové kolo mi v žádném případě moji rodiče nekoupí. Matné světlo ze stolní lampy ozařovalo zašlé stránky staré knihy. Takové kolo mi v žádném případě moji rodiče nekoupí.

3) číslovkou Podtrhni všechny shodné přívlastky vyjádřené číslovkou: Dva chlapci čekali trpělivě na podpis prvních pěti skokanů na Turnaji tří můstků. 4) podstatným jménem Podtrhni všechny shodné přívlastky vyjádřené podstatným jménem: V měsíci červnu udělil ředitel Svoboda žákyni Vomáčkové čestné vyznamenání gymnázia. Dva chlapci čekali trpělivě na podpis prvních pěti skokanů na Turnaji tří můstků. V měsíci červnu udělil ředitel Svoboda žákyni Vomáčkové čestné vyznamenání gymnázia.

Z následujícího textu vypiš všechny shodné přívlastky a urči u nich slovní druh: Nenávidím všechny pondělky! Ten odporný budík zařve vždycky uprostřed sladkého snu a já pomalu otevírám zalepené oči a snažím se sebrat svoje síly, abych přemohla tu strašnou nechuť vstávat. Kdybych si tak mohla ještě jednu malou chviličku pohovět ve vyhřátém pelíšku! Jenže ta hrozná škola volá... všechny - zájmeno odporný – přídavné jméno sladkého – přídavné jméno zalepené – přídavné jméno svoje – zájmeno strašnou – přídavné jméno jednu – číslovka malou – přídavné jméno vyhřátém – přídavné jméno ta – zájmeno hrozná – přídavné jméno

ZDROJE: GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Učte se s námi skladbě češtiny: cvičebnice pro základní a střední školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 236 s. ISBN STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk pro 8. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2000, 188 s. ISBN