Anotace Prezentace seznámí žáky s vývojem české vážné hudby ve 20. století. Během prezentace naváží na znalosti z jiných předmětů a zopakují znalosti z.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 skladatel XX. století  folklorista  autor nápěvkové metodynápěvkové metody  hudební teoretik  pedagog konzervatoř Praha Varhanická škola v Brně.
Advertisements

Romantismus v Čechách a v Rusku VYTVOŘIL PETR MELICHAR.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_28_Jevištní hudební formy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_12_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVCE_19_Fryderyk Chopin, Píseň.
Název školyZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_22_Přelom 19. a 20. století v české hudbě TémaHudba na přelomu 19.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_12:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: 20. století ve vážné.
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Blues AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_04_HV8_Skála
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název učiva: BEDŘICH SMETANA
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Anotace Prezentace seznámí žáky se vznikem a vývojem melodramu a scénické hudby. Dozvědí se, kteří čeští hudební skladatelé se o rozvoj této oblasti umění.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Hudba a tanec Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_17_HUDBA A TANEC Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Lenka Šilhánková
Antonín Dvořák Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Materiál je určen pro žáky od 4.třídy.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Bohuslav martinů Život Festivaly Dílo
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Leoš Janáček AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Hudební renesance v Čechách
Název školy:. Základní škola Netvořice Autor:. Mgr
Dějiny hudby a její osobnosti
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/18 
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Franz Schubert AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
Karel Svoboda AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Opakování učiva (průřez)
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 06
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/07
Česká hymna a její tvůrci
Základní informace, ukázky z děl
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_ Hudební skladatelé TÉMA: Antonín.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Johan Sebastian Bach AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Transkript prezentace:

Anotace Prezentace seznámí žáky s vývojem české vážné hudby ve 20. století. Během prezentace naváží na znalosti z jiných předmětů a zopakují znalosti z předchozích ročníků. Nově získané informace si zopakují zábavnou formou. Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák se orientuje ve vývoji české vážné hudby. Účelem prezentace je probudit v dětech alespoň minimální zájem o vážnou hudbu 20. století. Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov Mgr. Drahomíra Floriánová Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Interní číslo: VY_32_INOVACE_HV2.DF.7.17

Mgr. Drahomíra Floriánová

 Je v současnosti obtížné hodnotit význam české vážné hudby a její obohacení naší kultury. Na to potřebujeme větší časový odstup. Proto se pokusíme pouze o celkové její shrnutí.  Naše vážná hudba se na počátku 20. století rozvíjela společně s hudbou evropskou.  Čeští hudební skladatelé Bedřich Smetana a Antonín Dvořák patřili k nejvýznamnějším v Evropě v období romantismu. Jejich skladby se s dílem ostatních evropských hudebníků daly směle měřit.  Na jejich odkaz svým dílem po smrti Antonína Dvořáka navázal další hudební skladatel – Leoš Janáček. Antonín Dvořák Bedřich Smetana

 Leoš Janáček byl světově uznávaný český hudební skladatel vážné hudby. Patří do generace české hudební moderny. Jeho styl je velmi osobitý a originální. Je ceněn především pro nezvyklou melodiku, která vychází z lidové hudby moravského Lašska a Slovácka.  Neobvyklá melodika zaznívá v jeho nejznámější opeře Její pastorkyňa, ve světě známé spíš pod názvem Jenůfa.  Další celosvětově známé tentokrát orchestrální dílo je Symfonietta, stejně jako cyklus klavírních skladeb Po zarostlém chodníčku. Z tohoto cyklu posluchače nejvíc zaujme skladba Sýček neodletěl, kterou Janáček napsal po smrti své dcery Olgy. Sýček je zde nositelem smrti, která neodešla, ale zůstává hluboko v srdci otce. Leoš Janáček

 Je světově proslulý český hudební skladatel hudební moderny 20. století.  Narodil se v Poličce v rodině poličského obuvníka a pověžného přímo ve věžní místnosti zdejšího chrámu svatého Jakuba.  Na pražské konzervatoři studoval hru na housle, klavír a varhany. V letech působil jako houslista v České filharmonii.  Tak jako mnoho dalších nejenom hudebních skladatelů odjel do tehdejšího „centra uměleckého dění“ Paříže na zkušenou. Na rozdíl od ostatních zde ale zůstal a prožil téměř celý svůj život. Se svou rodinou však kontakt nepřerušil.  Jeho tvorbu mimo jiné ovlivnil jazz a také ruský hudební skladatel Igor Stravinskij. V této době Martinů složil orchestrální věty ze sportovního prostředí La Baggare (Vřava) a Half Time (Poločas).  Dalšími známými díly jsou zpívaný balet Špalíček a při vzpomínkách na rodnou zemi vznikla komorní kantáta Otvírání studánek.

 Byl český skladatel, houslista a pedagog, žák a zeť Antonína Dvořáka. Svou hudbou se stal představitelem pozdního romantismu.  Spolu s Vítězslavem Novákem byl jedním ze zakladatelů české hudební moderny.  Sukovo dílo se vyznačuje, zvlášť na počátku tvorby, lyričností až intimitou.  Můžeme si připomenout hudbu k dramatické pohádce Julia Zeyera Radúz a Mahulena nebo symfonie Asrael, Pohádka léta, Zrání a Epilog.  Jeho vnukem a pravnukem Antonína Dvořáka byl Josef Suk mladší - významný a celosvětově známý houslista. Josef Suk - starší Josef Suk - mladší

 Vítězslav Novák (1870 – 1949) byl český hudební skladatel, hudební pedagog a klavírista a horolezec.  Jeho tvorba byla ovlivněna moravskou lidovou hudbou. Později například impresionismem.  Po výstupech ve Vysokých Tatrách složil symfonickou báseň "V Tatrách„. Je autorem symfonické básně Toman a lesní panna, opery Zvíkovský rarášek, orchestrálních skladeb Slovácká suita a Jihočeská suita.  Alois Hába (1893 – 1973) Je poněkud zvláštní postavou mezi českými hudebními skladateli.  Ve světě proslul svými mikrointervalovými skladbami, kde užíval hlavně čvtrttónové ladění.  Pro jeho skladby podle jeho návrhů byly postaveny speciální nástroje jako klavíry, klarinety, kytary, trubky.

 Po skončení 2. světové války převládl ve všech oblastech umění optimismus.  V roce 1946 proběhl 1. ročník hudebního festivalu Pražské jaro. Díky němu má naše hudba možnost se předvést světu a zároveň se se světovou hudbou srovnávat.  Od téhož roku je možné hudbu studovat na pražské Akademii múzických umění (AMU) a v Brně na Janáčkově akademii múzických umění (JAMU).  Po únoru 1948 odešli mnozí tvůrci a interpreti do ciziny a často se jim tam podařilo získat mezinárodní uznání. Mezi ně určitě patří dirigent a skladatel Rafael Kubelík (1914 – 1996) a klavírní virtuos Rudolf Firkušný (1912 – 1994).  V 60. letech se politické poměry u nás postupně uvolňovaly a naše hudba mohla držet krok s tou světovou. V té době se prosadili Otmar Mácha, Petr Eben, Ilja Hurník, Václav Neuman.  Okupací naší vlasti vojsky Varšavské smlouvy se vývoj hudby u nás přerušil. Skladatelé jako Karel Husa nebo Zdeněk Mácal museli emigrovat. I proto je ve světě dobře znají.  Nejslavnější skladbou Karla Husy, žijícího v USA, je orchestrální skladba Hudba pro Prahu, kterou skladatel napsal po okupaci naší země.  Po roce 1989 se někteří slavní hudební emigranti začali vracet. V roce 1990 dirigoval na Pražském jaru Smetanovu mou vlast Rafael Kubelík. Na sklonku svého života se českých koncertních podiích několikrát představil i Rudolf Firkušný.

LEOABÁHSITŘÁ IBVŠEARSAOXK KEALJEBUVILJ UNKÍLAÍDKGEA SPEUMÁNLONÝH FEUARÍEÁULNU ETNZNAQFČIŠR SRIOFSABPEUN OZTAUHLERAKÍ JNRUDOLFFIRK AWAMVALSUHOB NATEMSCHIŘDEB Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Leoš Janáček, Josef Suk, Bohuslav Martinů, Alois Hába, Rudolf Firkušný, Rafael Kubelík, Eben Petr, Karel Husa, Jenůfa, Asrael, Zrání, Neuman, Epilog

Antonín DvořákHalf Time Bedřich SmetanaJenůfa Bohuslav MartinůRusalka Josef SukToman a lesní panna Vítězslav NovákHudba pro Prahu Karel HusaLibuše Leoš Janáček Radúz a Mahulena

    9ovic,_kunc507.jpg, ovic,_kunc507.jpg    Bundesarchiv, Bild / CC-BY-SA,   Hudební výchova pro 9. ročník ZŠ (A. Charalambidis, J. Pilka a kol.), SPN, 2008, ISBN ,