Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č.3 ZS AR 2014/2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLNÍ ZPRÁVY O PŘEDBĚŽNÝCH VÝSLEDCÍCH MZ V ROCE 2011 PRVNÍ Z KROKŮ VYUŽITÍ STÁTNÍ MATURITY PRO ZVÝŠENÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ NA SŠ.
Advertisements

Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č. 2 ZS AR 2011/2012.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Didaktická média v dějepisném vyučování
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA TECHNICKÝCH UČEBNÍCH A STUDIJNÍCH OBORECH ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDNÍM OBCHODNÍM ŠKOLSTVÍ ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
Kam po ZŠ?.  Splnil/a povinnou školní docházku v délce devíti let, nebo úspěšně ukončil/a základní vzdělávání před jejím splněním,  při přijímacím řízení.
Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č.3 ZS AR 2013/2014.
Škola základ života Petr Machala.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Výuka soudobých dějin problémy a perspektivy Ústav pro studium totalitních režimů Praha.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Příprava na výkon povolání
Organizační struktura
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
VZDĚLÁVÁNÍ PO SPLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY Mgr. Blanka Vohníková.
UNIVERZALIZACE A SPECIALIZACE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
Co a jak po základní škole?
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
NAŠE ŠKOLA.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Evropské jazykové gymnázium s.r.o.
Historie zdravotnického školství po 2.světové válce
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Bc. Lektorství cizích jazyků
Management pro vychovatele PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
2. ročník(4. semestr) NMgr. studia LF LF:MPSM101
Bc. Lektorství cizích jazyků
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel učitelství odborného výcviku a praxe.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Maturitní zkouška podle zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) platnost od Maturitní zkouška podle zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) platnost.
KONCEPČNÍ ZÁMĚR REFORMY SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
Srovnání škol České republiky a Slovenské republiky Nikola Kejhová Rájec – Jestřebí V úzkých Gymnázium Boskovice 2012.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
1 Chystaná novela školského zákona Mgr. Jaroslav Fidrmuc náměstek pro řízení sekce vzdělávání Asociace středních průmyslových škol ČR Špindlerův Mlýn,
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Průmyslová revoluce Kladno Gymnázium Kladno. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc20 Označení materiáludkc20_prum_rev_kladno_gymnazium.
1 Přijímací řízení do SŠ 2016/2017 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Význam J.A. Komenského 5.část
Bc. Magdalena Zábranská
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
PHmax ve středním vzdělávání
Kurikulum: obsah školní edukace
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Pedagogický management 2005 J. Šťáva katedra pedagogiky tel
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Přijímací řízení pro žáky vycházející z 5. ročníků
VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ
Organizační struktura
Vzdělávací aktivity ÚSTR
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č.3 ZS AR 2014/2015

Výuka D v období protektorátu: změna již na podzim 1938 – Komise pro revizi učebnic po vzniku protektorátu – zhodnoceno 279 učebnic, 30 zakázáno, v roce 1940 další revize učebnic fixace teze o sepětí českého národa s německou říší v myslích žáků v roce 1942 výuka dějepisu dočasně zrušena

Období 1945 – 1948: zpočátku pozornost zaměřena na odstranění deformací ( vážné zejména v humanitních předmětech) v podstatě obnova předválečného systému znovu vydávány osvědčené učebnice diskuze o „demokratizaci“ a „zlidovění“ vzdělávání diskuze o koncepční a obsahové přestavbě humanitních oborů

Diskuse o podobě vzdělávání po květnu 1945 Košický vládní program ↓ Demokratizace výchovy a vzdělávání očista škol, urychlené dokončení vzdělání objevuje se požadavek jednotné školy a vysokoškolského vzdělání učitelstva zaváděny nové učební plány a osnovy zaváděna výuka ruskému jazyku a politická výchova

Výuka D v letech zákon č. 95/1948 Sb., o základní úpravě jednotného školství – stejné vzdělání pro školou povinnou mládež ↓ Vytvořena jednotná školská soustava. 3 stupně: 1.Škola národní - 1. – 5. ročník 2.Škola střední - 6. – 9. ročník 3.Gymnázium – 4leté, odborné školy, československá škola je školou politickou, nositeli historického pokroku a národních tradic jsou lidové vrstvy a dělnická třída základ výuky dějepisu – marxismus – leninismus, vyučování dějepisu – dokazování platnosti předem daných schémat historického materialismu → schematismus, fráze zákon č. 31/1953 Sb.,o školské soustavě a vzdělávání učitelů ↓ maximální přizpůsobení československého školství sovětskému vzoru osmiletá střední škola (žáci ve věku 6 – 14 let) a jedenáctiletá střední škola ( ročník měl být dočasně výběrový) Všeobecné vzdělání poskytováno na osmileté střední škole nebo v prvních osmi ročnících jedenáctileté střední školy dějepis prostředek výchovy k socialistickému vlastenectví a proletářskému internacionalismu dějepis vyučován v 5. – 11. ročníku

Příprava učitelů Učitelé pro 1. – 5. ročník – střední pedagogické školy Učitelé ročníků – dvouleté vyšší pedagogické školy Učitelé 9. – 11. ročníků – vysoké školy pedagogické nebo univerzitní fakulty

Změny po roce 1960 zákon č. 186/Sb. o soustavě výchovy a vzdělávání devítiletá školní docházka – ZDŠ 3letá SVVŠ střední odborné školy a učiliště Výuka D: ZDŠ – 6. – 9. ročník (2 hod/týden) SVVŠ 1. – 3. ročník (2 hod/týden) Středoškolské učebnice - nepříliš zdařilé: např. Jaroslav Charvát Světové dějiny

Další změny do roku 1989: Zákon č. 168/1968 Sb. O gymnáziích - SVVŠ rozšířena na čtyřletou školu, byl jí vrácen název gymnázium, projekt předpokládal vnitřní diferenciaci, zavedení osmiletých gymnázií, volitelné a nepovinné předměty 1970 – změny namířené proti této podobě gymnázií Cíl – politizace školy, zrovnoprávnění tří proudů středního vzdělání ( SOU, SŠ, gymnázia) – ukončení všech tří typů škol maturitní zkouškou 1976 – dokument Další rozvoj československé vzdělávací soustavy – ZŠ zkrácena na osmiletou, všeobecná docházka prodloužena na deset let

70. a 80. léta 20. století 1978 – zákon č.63/1978 Sb., o opatřeních v soustavě základních a středních škol na gymnáziích oslabena humanitní složka, polytechnizace vzdělání – ZVOP D vyučován na ZŠ - 5. – 8. ročník na gymnáziích 1. – 3. ročník (2hod/týden) na SOŠ 1. – 2. ročník (2 hod/týden) na SOU 1. ročník ( 2hod/týden)

Vyústění reformních snah 70. let Zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol ↓ nová koncepce gymnázia – gymnázium základní a gymnázium se zaměřením,zavedení odborných předmětů(ZVOP),potlačení estetické výchovy Obsah výuky dějepisu nezměněn, větší důraz je kladen na samostatnou práci žáků

Transformace školství po roce 1989 Proměna uzavřeného a uniformního systému na otevřený a pluralitní Depolitizace státního monopolu, odstranění ideologické doktriny Decentralizace v řízení systému vzdělávání (ministerstvo, regiony,obce) Možnost vstupu soukromých osob a institucí do oblasti vzdělávání

Výuka dějepisu po roce 1989: nově formulovány cíle D nové učební plány 1995 – ASUD pestrá nabídka učebnic, nové dějepisné atlasy, čítanky Zákon č. 561/2004 Sb. školská reforma, v jejím rámci cíle a funkce D viz předchozí přednáška

Učebnice různá úroveň ke zdařilejším patří např. v 60. letech učebnice pro 6. ročník ZŠ (navazuje na učebnice pro pokusné školy z 30. let 20. století) Václav Michovský, Z dávné minulosti lidstva učebnice 70. a 80. let – schematismus, obtížný text, nepříliš rozsáhlý a nápaditý didaktický aparát

Pomůcky školní obrazy ( hlavně události akcentující sociální problematiku), v 80. letech se jejich výroba omezuje časové osy dějepisné mapy diafilmy a diapozitivy film

Po roce 1989 Videonahrávky CD DVD Moderní informační média