Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.2.16 Slovesa 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména konkrétní a abstraktní Název sady: Český.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Velká písmena Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Některé odchylky od pravidelného skloňování podstatných.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Číslovky Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Shoda přísudku s podmětem VY_32_INOVACE_03-31 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_04_SHODA.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková Název sady:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE AUTOR: MGR.IRENA PŘEUČILOVA NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_ROD PODSTATNÝCH JMEN TEMA: URČOVÁNÍ RODU PODSTATNÝCH JMEN ČÍSLO PROJEKTU:OPVK.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Pravopis i/y v koncovkách Název sady: Český jazyk 8. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Vlasta Fitzová Mgr Název DUM: VY_32_Inovace_ Jaro – hospodářská zvířata Název sady: Člověk a jeho svět.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Přídavná jména.
Název školy: Základní škola, Husova 276, Podbořany, okres Louny Autor:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
S H O D A ? Topoly šuměli. Topoly šuměly. Psi štěkali. Psi štěkaly.
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_02
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Pády podstatných jmen v množném čísle
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Digitální učební materiál
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
AUTOR: Kateřina Křížová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_01_Co je základem každé věty?
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Podstatná jména pomnožná hromadná a látková
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_23CJ_4_SLOV2
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psaní i/y v minulém čase
Člověk a jeho svět 3. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: ZAKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62
SLOVESA Filip s Bakem dovádějí na louce.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
NÁZEV ŠKOLY: ZAKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr.Lenka Preisová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová
VY_32_Inovace_4.1.3 Věta jednoduchá a souvětí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává základní poučení o pravopisu koncovky příčestí minulého u sloves. Jsou v něm zařazena cvičení k upevnění učiva. Obsahuje animace.

Slovesa 4 Shoda přísudku s podmětem

Porovnej pravopis příčestí minulého u sloves v následujících větách: Chlapci si hráli. Klarinety hrály. Dívky si hrály. Koťata si hrála. V jakém mluvnickém čísle je podmět? V jakém rodě? Je rozdíl v pravopisu koncovky, jestliže je podmět rodu mužského životného a neživotného? V jakém slovesném čase je přísudek? minulém ano množném

Shoda přísudku s podmětem podmět v množném čísle koncovka příčestí minulého a)rodu mužského životného b)všeobecný -i Hráči útočili na soupeře. V obci vyhlásili soutěž. (oni) rodu mužského neživotného -y Nové počítače nám pomohly v práci. rodu ženského -y Ovce spásaly trávu na louce. rodu středního -a Města se vyzdobila k nadcházejícímu svátku.

Podtrhněte základní skladební dvojice a doplňte –i/-y v koncovce příčestí:  Po oblevě sněhuláci roztál-.  V sadu štěbetal- ptáčci.  Lidé přicházel- na výstavu obrazů.  Ze starého opuštěného domu se ozýval- podivné zvuky.  V televizi vyhlásil- konkurz na novou soutěž.  Koťata se vyhříval- u kamen.  Dívky z naší třídy připravil- vánoční besídku  V divadle hrál- skladby starých mistrů.

Řešení:  Po oblevě sněhuláci roztáli.  V sadu štěbetali ptáčci.  Lidé přicházeli na výstavu obrazů.  Ze starého opuštěného domu se ozývaly podivné zvuky.  V televizi vyhlásili konkurz na novou soutěž.  Koťata se vyhřívala u kamen.  Dívky z naší třídy připravily vánoční besídku.  V divadle hráli skladby starých mistrů.

Shoda přísudku s několikanásobným podmětem Několikanásobný podmět v množném čísle koncovka příčestí minulého  alespoň jeden člen je rodu mužského životného -i Ženy i muži se vydali na dálkový pochod.  žádný z členů není rodu mužského životného -y Žíněnky a jiné tělocvičné náčiní byly připraveny.  všechny členy jsou rodu středního -a Jehňata a kůzlata se proháněla po dvoře.  několik členů je rodu středního, alespoň jeden je v jednotném čísle -y Štěňata a morče měly u nich doma dostatečnou péči.

Podtrhněte základní skladební dvojice a doplňte koncovku příčestí: V cirkusu vystupoval- cvičení medvědi, sloni i opice. Učitelé, učitelky, žáci i žákyně se shromáždil- na školním dvoře. Kleště a ostatní dědečkovo pracovní nářadí zůstal- ležet v dílně. Kuřata a kachňata se vylíhl- brzy po sobě. Slůňata a lvíče se docela dobře snášel-.

Řešení: V cirkusu vystupovali cvičení medvědi, sloni i opice. Učitelé, učitelky, žáci i žákyně se shromáždili na školním dvoře. Kleště a ostatní dědečkovo pracovní nářadí zůstaly ležet v dílně. Kuřata a kachňata se vylíhla brzy po sobě. Slůňata a lvíče se docela dobře snášely.

Změní se pravopis koncovky slovesa, jestliže se změní čas minulý na přítomný? „Obr do pidimužíka mydlí…“ Po usušení vypraného prádla ženy žehlí… Kdo tady bydlí…? Co módního se teď nosí…? Šermíři tasí… Stroje rámusí… Pamatuj! Je-li sloveso v čase přítomném, je bez ohledu na rod podmětu koncovka příčestí -í

 Souhrnné cvičení Doplňte -i/-y v koncovce příčestí: Knihy s romantickou zápletkou se mi líb-. Na louce se pásl- koně a krávy. Smetanovy skladby pomáhal- českým lidem v době německé okupace. V tomto domě bydl- čtyři kamarádky. Učitelky a děti ze školky se vydal- na hřiště. Davy lidí se shromáždil- na Václavském náměstí. V orchestru vynikal- houslisté. V orchestru vynikal- housle.

Řešení: Knihy s romantickou zápletkou se mi líbí. Na louce se pásli koně a krávy. Smetanovy skladby pomáhaly českým lidem v době německé okupace. V tomto domě bydlí čtyři kamarádky. Učitelky a děti ze školky se vydaly na hřiště. Davy lidí se shromáždily na Václavském náměstí. V orchestru vynikali houslisté. V orchestru vynikaly housle.

Vytvoř věty jednoduché podle následujících grafů: Zájmeno – podstatné jméno – sloveso – předložka – číslovka – podstatné jméno – předložka – číslovka. Předložka – podstatné jméno – zájmeno – sloveso – podstatné jméno – podstatné jméno. 5 – 3 – 3 – 6.

Příklady řešení:  Její pes běhal z jednoho kouta do druhého.  Na návsi se shromáždily davy lidí.  Řekni jí to upřímně.

Zdroje: KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 6. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN Obrázky z galerie Klipart