Mgr. Michaela Hanzlová, Ph.D.. Klíčová slova: projekce, projektivní testy, arteterapie;  V rámci rožnovského modelu arteterapie jsou běžně užívány diagnostické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Individuální psychologie
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
„Test“ schopnosti imaginace
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
PSYCHICKÉ JEVY.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Analytická psychologie
OSOBNOST.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Rozdíly mezi osobnostmi
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
v pedagogické diagnostice
Rodinné prostředí žáka
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Psychologie koučování
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Agrese a agresivita.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Výzkumné metody v psychologiI
Úvod do psychologie
Co je kognitivní psychologie?
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Metody psychologie III.část – testy Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele SŠ k tématu – METODY PSYCHOLOGIE - testy. V prezentaci je uvedeno –
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociologie pro SPP/SPR
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Psychické procesy - vnímání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Sociální psychologie.
Nevědomí.
Psychologie koučování
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Transkript prezentace:

Mgr. Michaela Hanzlová, Ph.D.

Klíčová slova: projekce, projektivní testy, arteterapie;  V rámci rožnovského modelu arteterapie jsou běžně užívány diagnostické a metodické výstupy z testů kresby stromu, lidské postavy i rodiny. Smyslem výtvarné tvorby se zde stává překonání vývojových ustrnutí v ranějších stádiích myšlení a prožívání.

 Arteterapie pracuje s myšlenkou, že obraz, který je výsledkem tvůrčího procesu, je sám o sobě léčebný. Zde je možné se opřít o zkušenosti psychoanalýzy a především o Freudovu definici snové práce z roku 1918 (Freud, 2005) - kdy je nežádoucí psychický obsah v obrazu symbolizován.

Projekce  Projekce je psychický jev – nevědomý obranný mechanismus - poprvé popsaný S. Freudem po roce  Popsal ji jako psychickou funkci, ochraňující ego.  V principu se jedná o připisování vlastních negativních charakteristik jiným osobám.

Projektivní testy  Kohoutek (2001) uvádí, že oblastí působení projekce jsou obsahová jádra, zastoupená ve veškeré zkušenosti, zážitcích potřebách, zájmech, schopnostech, touhách a postojích, které jsou "zakotveny" v mozkové kůře.  Všem projektivním technikám je společný princip volné asociace, pomocí níž lze odhalit oblasti osobnosti klienta, kde se ukrývá konflikt a emoční komplex. V případě projektivních technik a testů je promítnutí zkušeností a vlastností osobnosti navenek záměrně provokováno nejrůznějšími podněty, v případě arteterapie je tím podnětem artefakt, který je závaznější o to víc, že jeho autorem je sám klient.

Projektivní testy  Kresba lidské postavy  Metoda nedokončených vět  Hand Test  a další testy: např. Warteggův kresebný test Rosenzweigův obrázkový frustrační test Tematický apercepční test Test inkoustových skvrn (Rorschach) Výtvarné zpracování tématu rodiny Test hvězd a vln Dům – strom – postava, atd., pro které je možná společná výtvarná metodika

 Mezi sledované psychické fenomény patří:  vitalita (efektivita a senzitivita)  přizpůsobení (adaptivní, introverzní)  snaha (po uplatnění, idealismus)  prosazení (zaměření a pevnost vůle)  odstup (střízlivost, přesnost, oduševnělost)  výraz (kolektivita, formalita vs. originalita)

Kresba lidské postavy  Test vytvořila roku 926 vytvořila F. Goodenoughová  Jedinec se identifikuje s nakreslenou postavou, přisuzuje jí takové vlastnosti a znaky, které sám má.  Nakreslená postava může reprezentovat i jeho přání či blízkou osobu.

Soustřeďujeme se na:  celkový výraz figur  velikost figur muže a ženy, která figura je nakreslena dříve  držení těla nakreslených postav, proporce  zručnost kreseb, vedení čar, konzistenci kresby či malby  umístění figur v prostoru, perspektivu  vyjádření konfliktových momentů  způsob provedení detailů, pohlavní diferenciaci  oděv

Literární inspirace: Petr Nikl, Divňáci z Njújorku  Rámeček Tvář má lemovanou Tetovacím strojem, Vyskakuje z něho Pravoúhlý dojem. Kotlety jsou svislé, Bradka vodorovná, Ofina je rovněž S tetováním shodná. Asi musel cítit, Jak mu tvář chce prchnout, Proč by jinak musel Do rámu ji vetknout.

 Štětec Štětec stojí na rohu Čtyřicáté druhé, tváře barvy tvarohu, štětiny má tuhé. Tyčí se mu z temene podsadité klenby, nasáknuté zbytkem dne, rozpuštěným v nebi. Dvě štěrbiny pod čelem dumají, kam máchnout, prázdný plac je tím směrem, kam má slunce padnout. Zdá se, že má nahonem, prudce štětcem smekne, stopa končí za rohem Čtyřicáté sedmé.

Kombinovaná technika:dokončovaná koláž

Mona Lisa: matka

Tělové schéma

Metoda nekončených vět  Pracuje se stěžejními fragmenty vět, označovanými jako „jádra". K těmto jádrům je třeba dopsat dokončení. Zkoumané osoby mají dokončit věty slovy, která vyjadřují jejich vlastní pocity nebo myšlenky. (Kohoutek, 2011)

Například:  Soudím, že můj otec zřídka…  Vždycky jsem chtěl…  Nemám rád lidi, kteří...  Přijde takový den, že…  Mojí největší chybou je…  Většina rodin, které znám… Čáp, J., Boschek, P. Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině.

Hand Test (Test ruky)  Verbální projektivní metoda Edwina E. Wagnera (1961), který je také autorem jednotlivých kreseb.  Využívá se v oblasti forenzní a klinické psychologie.  Slouží především k diagnostice a predikci agresivního chování i v našich věznicích.  Je citlivý na aktuální psychický stav jedince.

Posuzujeme: Interpersonální hledisko:  c harakter vztahů s druhými;  citlivost v interakci;  tendence k určitému chování;  způsob řízení ostatních;  agresivita;  ambivalentní postoje k hostilním projevům.

Environmentální hledisko:  akční tendence člověka zaměřené na získávání;  pasivní tendence (např. u osob s depresivními náladami,  nezúčastněnost, touhu nezapojovat se a být v životě spíše divákem, relaxovat.

Maladjustované odpovědi:  problematická adaptace jako důsledek vnějších zábran či prožívání vlastní slabosti,  selhávání při uspokojování vlastních potřeb (u psychóz, ale i zcela běžné pocity napětí, nepatřičnosti a nepochopení).  anxieta, tenze, neklid nebo jde o odpor spojený s pocity úsilí a zátěže.

Poškození:  ruka je poškozená, bolavá, zmrzačená, mrtvá, nemocná, znetvořená, nějak zneschopněná; Úzkost:  Osoba uvažuje o možnostech vlastního fyzického nebo psychického ohrožení.  Ruka náleží osobě, s níž se subjekt identifikuje. Klient si tento rozpor uvědomuje.

Obtíže v kontaktu s reálným světem:  bizardní zpracování;  morbidní obsah;  Může se objevit u neurotiků, kde je důsledkem jejich ambivalence. Selhání se objevují u organiků, mentálně retardovaných a schizofreniků.  Nízký počet opovědí v tomto testu je typický pro kriminální populaci a antisociální jedince.

Shrnutí  Rozpoznání projevů agrese s jejími projevy:  hostilitou (resentiment a podezíravost)  druhy agresivity:  fyzickou,  nepřímou,  verbální agresí,  Iritabilitou,  negativismem.

Literatura  Svoboda, M. Psychologická diagnostika dospělých, Praha: Portál, 2005  Matějček, Z., Strohbachová, I. Kresba začarované rodiny, in Československá psychologie, roč. 25, č. 4,1981  Kohoutek, R. Poznávání a utváření osobnosti, Brno: CERN, 2001  Čáp, J., Boschek, P. Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině, Psychodiagnostika, Brno, 19 94

Děkuji za pozornost.

Já * sebepojetí * Jak vnímám sám sebe Interpersonální vztahy * Lidé kolem mně Vztah k rodině Partnerský vztah Vztah ke smrti Pojetí sexu