Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_07_Oxid.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Vodík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_99.
Redoxní reakce = Oxidačně-redukční reakce (učebnice str. 60???)
VIII. OXIDAČNĚ - REDUKČNÍ (REDOX) REAKCE
Chemie anorganická a organická Chemická vazba
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
OXIDAČNĚ REDUKČNÍ REAKCE
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
IV. S K U P I N A.  Císař Sicilský Germány Snadno Pobil  Co Si, Gertrůdo, Snědla: Plumbum?  Cudná Simona Gertrudu Snadno Pobuřovala.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_46.
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Redoxní reakce Reakce, při kterých probíhá současně REDukce a OXidace chemických látek.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_79.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_18 Tematická.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Dusík Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Nepřechodné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_175.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Redoxní reakce.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné kovy Hliník Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Nepřechodné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
UHLÍ.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Sloučeniny dusíku Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Fosfor Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník /
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_174.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné kovy Kovy alkalických zemin Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_180.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_45.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_30.
REDOXNÍ REAKCE Chemie 9. ročník
ŠablonaIII/2číslo materiálu394 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_03_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_16_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vodíku. Klíčová slova: vodík, výskyt,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Redoxní reakce.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Anorganická chemie Obecné pojmy a výpočty.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obecná a anorganická chemie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Anorganická chemie Obecné pojmy a výpočty.
CHEMIE - Kyslík Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_07_Oxid uhelnatý a jeho vlastnosti Autor Pavla Kodríková Tematický okruh p - prvky Ročník 2. ročník, sexta Datum tvorby 10. října 2012 AnotacePráce slouží k popisu a odvození vlastností oxidu uhelnatého Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce s interaktivní tabulí, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, samostudium Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Metodický pokyn Prezentaci lze použít při výkladu frontálním, práci ve dvojicích či skupinách i samostudiu s důrazem na odvozování reaktivity prvku a sloučenin žáky. Snahou je nepředkládat hotová fakta a řešení, ale vést žáky k maximální spolupráci při výuce a aktivnímu přístupu. Při frontální práci s celou třídou na interaktivní tabuli lze vepisovat do prezentace v programu ActivStudio nebo ActivInspire, a to přetažením anotace přes plochu. Pro kontrolu je vždy zařazen jako následující správně vyplněný slide. Práci je možno přizpůsobit schopnostem žáků ve třídě a využít nápovědy, která upozorňuje na zákonitosti chemických dějů a principy odvozování reakcí. Při práci ve dvojicích nebo skupinách může učitel vést hodinu tak, aby zadával jednotlivé části prezentace k řešení a podle schopností členů skupiny či dvojic doporučil či vynechal nápovědu. Takto mohou žáci pracovat u svých PC nebo podle prezentace puštěné pro celou třídu. Pokaždé je k dispozici kontrola práce na slidech s uvedeným řešením. Prezentaci lze použít k samostudiu nebo přípravě na výuku – obsahuje návody k řešení. Prezentaci lze použít k prověřování učiva – učitel použije nevyplněné slidy. Podle prezentace lze vytvořit pracovní listy – k vytištění jsou nevyplněné slidy. Nápověda se zobrazí kliknutím na tlačítko nápověda, poznámky vedoucí k řešení se zobrazují postupně, klikem myší se lze vrátit kdykoliv zpět.

Oxid uhelnatý CO …………………………. …………….plyn, bez zápachu, ………………rozpustný jedovatý – vazbou na ………………… vzniká karboxyhemoglobin, ten je sytě ……………………, vazba je ……………. než kyslíku COCO

Oxid uhelnatý CO - oxid uhelnatý bezbarvý plyn, bez zápachu, velmi málo rozpustný jedovatý – vazbou na hemoglobin vzniká karboxyhemoglobin, ten je sytě třešňově červený, vazba je pevnější než kyslíku COCO

CO Příprava: rozklad kyseliny mravenčí ……………………………………………………… Vznik: nedokonalé hoření ………………………………… skutečný průběh: (……………………………… ……………………………..) Nápověda 1

CO Příprava: rozklad kyseliny mravenčí HCOOH → CO + H 2 O Vznik: nedokonalé hoření 2 C + O 2 → 2 CO Skutečný průběh: ( C+O 2 → CO 2 CO 2 + C → 2 CO) 3D animace modelu molekuly: aty.html aty.html

7cz/kap1.html Na uvedené adrese si prohlédněte výskyt emisí oxidu uhelnatého na území ČR. Se kterou činností člověka souvisí?

Výroba CO: a) z generátorového plynu (vznik nedokonalým spalováním uhlí) (- obsahuje až 30 % CO) b) z vodního plynu (viz vodík) (C + H 2 O (g) → CO + H 2 ) c) z koksárenského plynu (při karbonizaci uhlí vzniká koks, černouhelný dehet a koksárenský plyn – obsahuje až 10% CO)

Vlastnosti CO: má ………………. účinky, sám se………na kterou látku (využití při výrobě kovů př. vysoká pec) Na základě znalostí o oxidačních číslech uhlíku rozhodněte, jaké redoxní vlastnosti má oxid uhelnatý: Nápověda 2

Vlastnosti CO: má redukční účinky, sám se oxiduje na CO 2 (využití při výrobě kovů, př. vysoká pec)

Reakce CO: a) s chlórem Doplňte rovnici: …….………… dichlorid kyseliny uhličité – fosgen – jed b) s kovy tvoří karbonyly – obsahují jak?…………vázaný CO Ni(CO) 4 ……………………pojmenujte Fe(CO) 5 ………………….. pojmenujte Nápověda 3

Reakce CO: a)s chlórem CO + Cl 2 → COCl 2 dichlorid kyseliny uhličité – fosgen – jed b) s kovy tvoří karbonyly – obsahují donorakceptorově vázaný CO Ni(CO) 4 tetrakarbonyl niklu Fe(CO) 5 pentakarbonyl železa

Využití CO: v org. chemii- CO + H 2 syntézní plyn v organické chemii Palivo – hoří na CO 2, - dříve v domácnostech – obsažen ve svítiplynu

Nápověda 1 zpět HCOOH → CO + H 2 O Kyselina mravenčí = kyselina methanová kyselina methanová – molekule 1 uhlík Organické kyseliny - charakteristická skupina -COOH Kyselina mravenčí HCOOH Tepelným rozkladem se uvolňuje voda Oxid uhelnatý obsahuje uhlík a kyslík Kyslík tvoří dvouatomové molekuly Jde o přímé slučování - ze 2 reaktantů vzniká 1 produkt 2 C + O 2 → 2 CO Reakce probíhá za vzniku CO 2, který se uhlíkem redukuje na CO

Nápověda 2 zpět Uhlík dosahuje snadno maximálního oxidačního čísla IV. Uhlík má v CO ox. číslo II Snadno zvýší oxidační číslo ze II na IV – odevzdává elektrony Snadné zvýšení oxidačního čísla, odevzdání e - = oxidace Oxidací vyvolá snížení oxidačního čísla jiného prvku v reaktantu - redukci Látka, která vyvolá snížení oxidačního čísla jiného prvku v reaktantu = redukční činidlo, redukční účinky CO >CO 2

Nápověda 3 zpět Chlór tvoří dvouatomové molekuly Cl 2 Jde o přímé slučování CO + Cl 2 → COCl 2 Přechodné kovy (Fe, Ni) mají vakantní orbitaly CO má volné elektronové páry Přechodné kovy (Fe, Ni) jsou akceptorem CO je donorem Donorakceptorová – koordinačně –kovalentní vazba

Zdroje: AUTOR NEUVEDEN. Soubor:Carbon-monoxide-3D-vdW.png [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY. File:VysokePece1.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MILLS, Ben. Soubor:Phosgene-3D-vdW.png [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: N-REGEN. Soubor:Phosgene-dimensions-2D.svg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HONZA, Jaroslav; MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl. Brno: vlastním nákadem, 1995, ISBN ŠRÁMEK, Vratislav. Obecná a anorganická chemie. Olomouc: OLOMOUC, 2000, ISBN