Poezie v jazykové a slohové složce výuky českého jazyka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Test osobnosti Zpracoval : Dalai Lama.
Advertisements

Zpracovala Mgr.Jindra Chejnová,
VY_32_INOVACE_ 19_ Rozmanitost přírody Zelenina (SADA ČÍSLO 2)
VY_32_INOVACE_ 11_ Rozmanitost přírody Ovoce (SADA ČÍSLO 2)
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.12 Anotace: Prezentace obsahuje náměty k tvořivé práci žáků, na kterých si procvičí a zopakují básnické formy (kaligram, pásmo).
Jaro Zdenka Suchánková.
Svět mýma očima Názor – základ osobnosti. Obsah jak stránek, tak hlavy Co se u mě dočtete? Co uvidíte? Na co se připravit? A na co raději zapomenout?
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
K AREL J AROMÍR E RBEN – VO DNÍK. Ú KOLY PRO SKUPINU : 1. Znáte celou báseň? Odhadněte, co v básni předchází a co následuje po naší ukázce. 2. Vyznívá.
VY_III/2_INOVACE_87_František Hrubín
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Míchání barev Máme pět základních barev: Bílou Červenou Modrou Žlutou
Velikonoční Romance.
JARO V březnu je první jarní den. My s tátou dáváme mámě kytičku sněženek, obyčejně nějakou najdu na zahradě. Vystrčila zelený klíček z hlíny a já ji.
SEN NewFoton.
Hádejte děti: jaká dobrůtka kde uzraje?
Křížovky s VS po B II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Líčení Zpracovala: Mgr
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Leporelo Josef Lada.
Poetismus – jak se rodí báseň
Kdybych věděl, že je to naposledy, co Tě vidím spát, lépe bych Tě přikryl a prosil bych Boha, aby ochránil Tvou duši.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Vítejte v Písmenkově – seznamte se s písmenkem Z, z
Malá loutková pohádka O zajíčkovi. Kulisy i loutky nakreslily a divadlo si zahrály šikovné děti: Jeník, Markétka, Josef, Anička, Kristýnka, David, Marienka,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Vlasta Fitzová Mgr Název DUM: VY_32_Inovace_ Jaro Název sady: Člověk a jeho svět 2.ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Poezie ČÍSLO PROJEKTU:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POPIS ? ? ČELIST ? ? LOKET ?
Písňové texty v literatuře OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Využití obrazového materiálu v hodinách Čj „Učit se znamená objevovat to, co už víš. Konat znamená demonstrovat, že to víš. Učit druhé znamená připomínat.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Aleš Jarolím VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Český jazyk_12_Slovní druhy.
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
Václav Hrabě NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
PTÁCI 6. ročník ZŠ Londýnská.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
A. Sova – Květy intimních nálad
LÍČENÍ VY_12_INOVACE_Rů_I_24 Název projektu: OP VK
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření březen 2012
Jak si hrát v hodinách slohu?
Kdybych věděl, že je to naposledy, co Tě vidím spát, lépe bych Tě přikryl a prosil bych Boha, aby ochránil Tvou duši.
AUTOR: Mgr. Erika Hovorková TEMA: VY_32_INOVACE_17_Třídění odpadu_1
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Opakujeme základní pojmy
ZVONY ZVONÍ JEN CHVÍLI Zvony zvoní jen chvíli.
ABY NEBYLO POZDĚ.
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Hody, hody, doprovody, jaro už je vskutku tady....
Transkript prezentace:

Poezie v jazykové a slohové složce výuky českého jazyka

Poetické hrátky Báseň s mnoha konci Báseň s mnoha konci Náhodný básnický text Náhodný básnický text Tvorba poeticky laděných aforismů Tvorba poeticky laděných aforismů Hrátky s kreativním básněním Hrátky s kreativním básněním Průnik ke kompozičnímu řešení básně Průnik ke kompozičnímu řešení básně * Snaha o jakýkoliv samostatný projev.

Zamotané básničky V noci měly říkanky veselou party a trochu se pomotaly. Pomůžete jim vymotat verše a poskládat je kam patří? (Jsou zde schované 4 říkanky) V noci měly říkanky veselou party a trochu se pomotaly. Pomůžete jim vymotat verše a poskládat je kam patří? (Jsou zde schované 4 říkanky)

Kadla, Kadla Měl kapsičku prázdnou Polívka ti nejede Veze Káču na tragaču Natloukla si koleno Šel zajíček brázdou Antonín veze kmín Asi bys ho slupl hned Z půdy spadla Dala mu koláča Takhle kdyby to byl med Potkala ho Káča Šup s ní za komín O dubové poleno Medvěde, medvěde,

Hravá přirovnání Dotvořte k daným vlastnostem přirovnání a zrýmujte ho. (nejlépe dvojverší) Dotvořte k daným vlastnostem přirovnání a zrýmujte ho. (nejlépe dvojverší)

Zelená jako tráva, kterou chroupá kráva. Zelená jako tráva, kterou chroupá kráva. Kyselá jako Kyselá jako Mazaná jako Mazaná jako Barevná jako Barevná jako Vysoká jako Vysoká jako Červená jako Červená jako Žlutá jako Žlutá jako Hravá jako Hravá jako

Báseň s mnoha konci Vymyslete, navrhněte, dotvořte dle smyslu básně poslední dvojverší. Vymyslete, navrhněte, dotvořte dle smyslu básně poslední dvojverší. * Předpoklad, že tuto báseň nikdo nezná. * Hodnocení originality řešení koncového textu.

1) Dobrou noc (V. Nezval) Večer když usínám při vytažených žaluziích a všecka oranží provoněná voda je už dopita slyším pozdě se vracející kočáry a koňská kopyta Zas jeden krásný den navěky navěky míjí Dobrou noc básníku zachyť ten ztracený hlas … 2) Píseň (V. Nezval) Když se v mém rodném kraji Za jarní pohody V sobotu zavírají Smíšené obchody Tu mezi dveřmi visí Modravé kalouny Za výkladem jsou mísy Cukroví melouny Loutky jsou jako živé Pomeranč ztrácí svou chuť …

Veršovaná hádanka jako východisko k vlastním veršům Poznáte, co se skrývá v této hádance? Napište na toto téma krátkou báseň. (2 sloky) Poznáte, co se skrývá v této hádance? Napište na toto téma krátkou báseň. (2 sloky)

Růžová je růže, bílá je sůl, čeho že nemůže být nikdy půl?

Inspirace obrázkem Nechte se inspirovat jedním z obrázků Josefa Lady. Napište krátkou báseň. (2 sloky) Nechte se inspirovat jedním z obrázků Josefa Lady. Napište krátkou báseň. (2 sloky)

Tvorba vlastního básnického textu Vytvořte báseň s použitím pouze substantiv v N sg. (alespoň 6 veršů) Vytvořte báseň s použitím pouze substantiv v N sg. (alespoň 6 veršů) Vymyslete báseň, ve které byste použili co nejvíce vyjmenovaných slov po B. (3 sloky) Vymyslete báseň, ve které byste použili co nejvíce vyjmenovaných slov po B. (3 sloky) Vymyslete báseň, ve které použijete alespoň 14 libovolných vyjmenovaných slov. (3 sloky) Vymyslete báseň, ve které použijete alespoň 14 libovolných vyjmenovaných slov. (3 sloky)

Použitá literatura Zdeněk Kožmín: Tvořivý sloh (Victoria Publishing, a. s., Praha 1995) Zdeněk Kožmín: Tvořivý sloh (Victoria Publishing, a. s., Praha 1995)