Marketingové informace a marketingový výzkum
Marketingový informační systém Sběr informací Třídění informací Analyzování informací Distribuce informací
Informace Potřebnost Včasnost Přesnost
Zdroje dat Sekundární informace Interní informace Externí informace Primární informace Pozorování Dotazování Skupinová diskuse Prognostická dílna, brainstorming Průzkum zákazníků Průzkum okolí (obce) - potenciálních zákazníků Průzkum pracovníků
Informace a jejich použití Popis Vysvětlení příčin Předpovídání tendencí
Postup marketingového výzkumu 1. Cíl výzkumu; problém hypotéza 2. Metody výzkumu 3. Výzkumný projekt, plán a přístupy 4. Sběr dat 5. Statistické zpracování 6. Interpretace výsledků 7. Doporučení 8. Implementace, realizace 9. Kontrola
Cíle marketingového výzkumu (1) Typy výzkumu a metody (2) Explorační výzkum Deskriptivní výzkum Kauzální výzkum Průzkum potenciálních zákazníků Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum
Metody výzkumu (2) Příprava výzkumného projektu (3) Pozorování Skupinové dotazování Průzkum Experimentální výzkum Experiment v laboratorních podmínkách Experiment v reálných podmínkách
Sběr dat (4) Pozorování Dotazování Technické prostředky sběru dat Průmyslové kamery Snímač čárového kódu Čtečka magnetického proužku Mechanické počítadlo vstupů Audiometer (peoplemetr) Oční kamery Tachyskop Galvanometr Měření návštěvnosti webových stránek SenseCam; lifelogging Neuronmarketing
Dotazování (4) Uzavřené otázky Otázky s otevřeným koncem
Chyby a zkreslení Otázky Osobní Choulostivé Podjaté Vágně vymezené Profesní slang Negativní Mnohonásobné Nepravda Lež Bez odpovědi Spokojení Nespokojení Motivace k vyplnění Způsob formulace
Uzavřené otázky (4) Dichotomická Mnohonásobný výběr Stupnice Likertova stupnice Stupnice přikládaného významu Stupnice oblíbenosti a známosti Stupnice úmyslu Hodnotící škála Párové srovnávání Řazení objektů podle důležitosti Významový (sémantický) diferenciál
Dichotomická otázka Je to vaše první návštěva v této galerii? ANO NE
Mnohonásobný výběr S kým jste do muzea přišli? Sám, sama S manželem, manželkou (partnerem/partnerkou) S rodinou tj. s dětmi, vnoučaty, rodiči (tj. alespoň 2 generace) Se známými, ostatními příbuznými S kolegy, obchodními partnery S organizovanou skupinou, turistickým zájezdem Se školou Jiná možnost (vypište)
Likertova stupnice Příležitostná výstava je pro mě důvodem k opakované návštěvě galerie. absolutně souhlasím spíše souhlasím (ani souhlas ani nesouhlas, nelze říct) spíše nesouhlasím zcela nesouhlasím
Stupnice přikládaného významu Výše ceny je pro mě velmi důležitá spíše důležitá spíše nedůležitá zcela nedůležitá
Stupnice oblíbenosti a známosti Expozici Národní galerie ve Veletržním paláci mám velmi oblíbenou spíše oblíbenou spíše neoblíbenou zcela neoblíbenou Expozice Národní galerie ve Veletržním paláci je mi dobře známa spíše známa spíše neznáma zcela neznáma
Oblíbenost ►velmi oblíbenéneoblíbené Známost ▼ velmi známé 1. Ideál ☺ 4. nejhorší varianta Zrušit nebo měnit a PR dohromady neznámé2 a) marketingová komunikace, 2 b)publicita 3 a) odstranit nedostatky, 3 b)pak až publicita
Stupnice úmyslu Pokud by muzeum zavedlo prohlídky s odborným výkladem určitě se zúčastním spíše se zúčastním nevím zda se zúčastním spíše se nezúčastním určitě se nezúčastním
Významový (sémantický) diferenciál Je galerie, knihovna: velká malá světlá tmavá zajímavá nudná přehledná zmatená přívětivá nepřátelská levná drahá
Řazení objektů podle důležitosti Když si vybírám, které muzeum nebo galerii navštívím je pro mě nejdůležitější (seřaďte od 1. nejdůležitější po nejméně důležité) Vzdálenost od místa bydliště Cena Parkování Proslulost některého exponátu Celkové zaměření organizace Aktuální výstava Příjemná restaurace v objektu Bezbariérový přístup Příjemný personál Interaktivní prvky v expozici Pozitivní kritiky v médiích Osobní doporučení
Otázky s otevřeným koncem (4) Zcela nestrukturovaná otázka Slovní asociace Dokončení věty Dokončení povídky Dokončení obrázku Dokončení tématického námětu (doplnění obrázku)
Výběrový soubor (4) Pravděpodobnostní, náhodný, exaktní Prostý náhodný soubor Vrstvený náhodný soubor Shlukový/skupinový náhodný soubor Nepravděpodobnostní, úsudkový, neexaktní Soubor vhodné příležitosti Soubor vhodného úsudku Určený soubor
Metody kontaktování respondentů: (4) Poštou Telefonické dotazování Osobní Na zastavení Předem dohodnutý rozhovor Internetové ankety ové dotazníky Ankety
Zpracování a analýzy dat (5) Statistické nástroje Modely Optimalizační postupy
Zpracování a analýzy dat (5) Statistické nástroje Vícenásobná regresní analýza Analýza diskriminantu Faktorová analýza Shluková analýza Analýza preferencí Multidimenzionální analýza Chí kvadrát; X 2 Cramer’s V; CrV Koeficient kontingence; CC
Modely (5) Modely front Modely testování nových produktů Modely prodejní odezvy Modely diskrétní volby Markovův procesní model
Optimalizační postupy (5) Diferenciální počet Heuristika Teorie her rozhodování v podmínkách neurčitého chování Teorie statistického rozhodování Matematické programování
Závěrečná zpráva, vyhodnocení a uvedení do praxe (6-9) Interpretace výsledků (6) Doporučení (7) Implementace, realizace (8) Kontrola (9)
Závěrečná zpráva, vyhodnocení a uvedení do praxe Průzkum a hodnocení Předběžné ohodnocení Průběžné hodnocení Závěrečné hodnocení Studie a výzkumy zákazníků Průzkum možností dalšího rozvoje Interní nebo organizační průzkumy
Identifikace tržních příležitostí Identifikace Vyhodnocení Vývoj Velikost Růst Potenciál Nalezení trhu
Tři dimenze při hledání tržní příležitosti Čas (3) Opatření krátkodobá Opatření střednědobá Opatření dlouhodobá Prostorová dimenze (5) Globální, celosvětová Evropa, EU, středoevropský prostor… Národní trh (ČR) Region, oblast, město, místo… Zákazník Výrobková úroveň (6) Celkové prodeje Prodeje v daném odvětví Prodeje firmy Prodeje výrobkové řady Prodeje výrobkové formy Prodeje výrobkové položky
Měření poptávky Tržní potenciál Dostupný trh
Metody Konstrukce trhu Řetězové podíly Vícefaktorová indexní metoda
Děkuji Vám za pozornost Celý text najdete na Nebo stránky učitelů © Radka Johnová, 2014