VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Číslo klíčové aktivity: III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Martina Najmanová Vytvořeno:2013 Ročník: III. Vzdělávací oblast: Český jazyk a jazyková komunikace Anotace: prezentace je zaměřena na tématické rozhovory mezi dětmi, rozvoj slovní zásoby, správné uspořádání slov ve větě, dramatizace.
HODINY
Radek: (zvoní u dveří) Paní Horáčková: Kdo je? Radek: Tady Radek Jánský Paní Horáčková: (otevře dveře) Radek: Paní Horáčková, prosím Vás, není u Vás maminka? Paní Horáčková: Musí přijít každou chvíli. Říkala, že se staví ve tři, a tři budou za minutu. Jestli chceš, můžeš tady na ni počkat. Radek: Když to já právě nemůžu. Já mám ve čtvrt na čtyři sraz s Milanem Koudou. Slíbil jsem mu, že s ním půjdu koupit rybky do akvária. Paní Horáčková: Tak běž, já to mamince vyřídím. Radek: Jé, to byste byla moc hodná. A řekněte ji, prosím vás, že v pět budu doma. Paní Horáčková: Řeknu jí to. Radek: Děkuju, paní Horáčková. Paní Horáčková: (vidí přicházet Radkovu maminku) No vidíš, a nemusím vyřizovat nic. Tvoje maminka je přesná jako hodiny.
1.Přečtěte si rozhovor ve dvojici. Pak ho zkuste opakovat a nedívat se do učebnice. Použijte třídu jako dům paní Horáčkové. 2.Obměňte rozhovor tak, aby v něm vystupovala Kristýna Jánská a pan Horáček.
Náměty k dalším rozhovorům Maminka poslala Radka, aby jí od paní Horáčkové vypůjčil cibuli. Spolužačka Anička žádá Radka, aby jí pomohl s matematikou. Po cestě ze školy nabízí cizí pán Radkovi, že ho sveze domů autem. Kluci z páté třídy ubližují Aničce. Radek to vidí, je však sám. Co udělá?
Metodický list a literatura Tento rozhovor je u žáků velmi oblíbený. Zapojujeme do toho celou třídu i možnosti ve třídě. Přestavujeme, jak potřebujeme. Vyučující zasahuje pouze do vyjadřování a uspořádání vět. Děti mají možnost si rozhovor připravit, ale zkoušíme také improvizaci (mluvit spatra) Osvědčili se nám náhodně vybrané skupinky Zároveň zasahuje i mezipředmětových vztahů – opakujeme důležitá telefonní čísla a postup při telefonování, šikana a ubližování. DVORSKÝ, L., LOVIS, K. Český jazyk pro třetí ročník. Praha: Alter ISBN Vlastní materiál autorky Obrázky z nabídky Klipart, MS 2003:.