Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

SOUVĚTÍ PODŘADNÉ SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.10 Anotace: Prezentace je zaměřena na grafické znázorňování souvětí. Vysvětluje rozdíly mezi větou hlavní a vedlejší a uvádí postup.
Věty vedlejší.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Digitální učební materiál
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT Český jazyk - 7. ročník.
Rozbor souvětí.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
VĚTA JEDNODUCHÁ A SOUVĚTÍ
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Vedlejší věta předmětná Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma:
Věta jednoduchá a souvětí.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Druhy vět vedlejších VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.05. Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí – poznává funkcí vět vedlejších. Žák řeší drobné.
Interpunkce v souvětí podřadném
Grafické znázornění souvětí
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Souvětí, věta hlavní, vedlejší
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ 14_ Souvětí a jeho stavba
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Grafické znázornění souvětí
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Jazyk a jazyková komunikace
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její obsah Věta řídící – hlavní věta vždy, vedlejší věta jen pokud na ní závisí další věta vedlejší Věta vedlejší od věty hlavní vždy oddělena čárkou

Souvětí podřadné Pouze jedna věta hlavní (VH) a jedna nebo více vět vedlejších (VV), které jsou připojeny spojovacími výrazy (spojkami, vztažnými zájmeny).

Grafické znázornění souvětí podřadného Příklad Dal si kufr do úschovny, aby se mu neztratil. 1. VH 2. VV 1. VH 2. VV

Cvičení – grafické znázornění Graficky znázorni souvětí: I když pršelo, jeli jsme na výlet. Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Přál bych si, abych mohl jezdit do školy autem. Ozval se nám inženýr, který stavbu řídil. Když chodím po horách, všímám si krás kolem.

Řešení – grafické znázornění I když pršelo, jeli jsme na výlet. Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Přál bych si, abych mohl jezdit do školy autem. Ozval se nám inženýr, který stavbu řídil. Když chodím po horách, všímám si krás kolem. 1. VV 2. VH 1. VV 2. VH 1. VH 2. VV 1. VH 2. VV 1. VV 2. VH