Praktická výuka přírodovědných předmětů na ZŠ a SŠ CZ.1.07/1.1.30/02.0024 ASTRONOMIE RNDr. Miroslav Randa, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vesmír Vznik Vesmíru a Země: 15 miliard – vznik Vesmíru Velkým třeskem
Advertisements

Planetky, měsíce, komety, meteory
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_355
Vesmír a hvězdy Vesmír Soubor všech kosmických těles
Sluneční soustava.
VESMÍR Štěpán Rakovič 5.A. SLUNEČNÍ SOUSTAVA Sluneční soustava se skládá z 8 planet, 5 trpasličích planet a přes 150 měsíců hlavně u Jupitera, Saturnu,
-Slune č ní soustava je pojmenována podle SLUNCE -Soustavu tvo ř í 8 planet, více ne ž 3 trpasli č í planety, p ř es 150 m ě síc ů a další menší t ě lesa.
Vznik, kosmické objekty ve sluneční soustavě.  před 4,8 miliardami let společně se Sluncem  spojováním částeček hmoty  prachová zrna  krystalky zmrzlých.
Meteority, Komety, Planety Třída:2L Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování: 29.1 Vypracoval: Dominik Bobek Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie Vyučující:
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová OBJEVUJEME VESMÍR VESMÍRNÁ TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVA CESTY DO VESMÍRU.
ZEMĚPIS. - Slunce (1 hvězda) - 8 planet: - Merkur - Venuše - Země - Mars - Jupiter - Saturn - Uran - Neptun SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
VENUŠE Druhá planeta sluneční soustavy Autor: Filip Svoboda, IX.A.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co všechno najdeme ve vesmíru? HVĚZDY GALAXIE SLUNCE PLANETY MLHOVINU.
PLYNNÉ PLANETY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_32.
Země ve vesmíru Vesmír – galaxie – sluneční soustava - Země.
 planetky  trpasličí planety  Pluto  komety  meteorická tělesa (meteor x meteorit)  kontrolní otázky.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_32_SOUHVĚZDÍ, GALAXIE, SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Submodul :(2)- (. 2.1.)-(2.1.6) Název příspěvku :Život uprostřed vesmíru Forma příspěvku :Powerpoint Pracoviště :Katedra geografie Pedagogická fakulta.
Neptun Neptun je osmá a od slunce nejvzdálenější planeta sluneční soustavy řadí se mezi plynné obry. Neptun má pravděpodobně modrou barvu.
Vesmír je označení pro veškerý prostor, časoprostor, hmotu a energii v něm. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Šimotová Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_13 Název materiáluOstatní.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Název : VY_32_inovace_08 - PŘ – SLUNEČNÍ SOUSTAVA
Slunce Juli Krejčí.
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
Sluneční soustava 4. ročník/oktáva.
Erupce vulkánu na Aljašce
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_27_VESMÍR TÉMA:VESMÍR
Vznik Země Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Člověk a vesmír – 5. ročník
Sluneční soustava - součást Galaxie
Saturn Sluneční soustava Název školy
ZEMĚPIS 6. ROČNÍK VY_32_INOVACE_03_05_sluneční soustava.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
Astronomické jednotky délky
Úvod do astronomie.
Vesmír Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
SLUNEČNÍ SOUSTAVA = planetární systém kolem Slunce.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Karel Jahodík
Jiří GRYGAR FZÚ AV ČR, Praha
Souhrnné opakování-VESMÍR
Planeta Země.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
EU_32_sada 2_04_PV_Sluneční soustava_Duch
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Země ve vesmíru.
DUM - Digitální Učební Materiál
Pohyb ve vesmíru Grafomotorika.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Období: září – prosinec 2011
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Slunce.
Naše Země ve vesmíru Utváření Země.
Planetky.
VI. ročník ZŠ (praktická)
Přírodopis 9. ročník Téma: Vesmír a jeho vznik Obsah: 1. Big Bang
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

Praktická výuka přírodovědných předmětů na ZŠ a SŠ CZ.1.07/1.1.30/ ASTRONOMIE RNDr. Miroslav Randa, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Sluneční soustava

Hvězda Slunce

Planety Merkur

Planety Venuše

Planety Země

Planety Mars

Planety Jupiter

Planety Saturn

Planety Uran

Planety Neptun

Velikosti planet

Kamenné planety

Plynné planety

Měsíce Měsíc, Phobos, Ganymédes, Titan

Trpasličí planety Ceres

Trpasličí planety Pluto

Trpasličí planety Makemake

Trpasličí planety Haumea

Trpasličí planety Eris

Planetky Eros, Kleopatra, Ida, Mathilde

Komety NEAT, Swift-Tuttle, Halley, Shoemaker-Levy

Halleyova kometa Historická pozorování (před začátkem letopočtu): 1059 př. n. l. Čína (velmi nejisté) 467 př. n. l. Řecko (nepotvrzeno) 240 př. n. l. Čína (první potvrzené pozorování) 164 př. n. l.Babylónie, Irák 87 př. n. l.Babylónie 12 př. n. l.Čína

Halleyova kometa Historická pozorování do roku 1000: 66Jeruzalém 141 Čína další potvrzená pozorování: 218, 295, 374, 451, 530, 607, 684, 760, 837, 912, 989

Halleyova kometa 1066Bitva u Hastings, králi Haroldovi předpovězena porážka a ztráta trůnu ve prospěch vévody Williama

Halleyova kometa 1145, 1222, 1301, 1378další pozorování Giotto di Bondone 1305 obraz Klanění tří králů (Padova, kaple Scrovegniů)

Halleyova kometa 1456

Halleyova kometa 1531, 1607, 1682, 1759, 1835 Halley − rozpoznání periodicity

Halleyova kometa 1531Peru: Kometa předcházela podrobení Inků Francisco Pissarem

Halleyova kometa 1910Chicago: Lidé těsní okna vůči zhoubnému působení plynů v ohonu komety Oklahoma: Policie zabránila kultovní sebevraždě

Halleyova kometa 1986zatím poslední návrat komety

Jádro Halleyovy komety

Dráha Halleyovy komety

Halleyova kometa a meteorické roje éta aquaridy počátek května orionidykonec října

Eliptické galaxie

u 25 % všech blízkých galaxií u v hustých kupách galaxíí 40 % u v řídkých oblastech vesmíru méně než 10 % u ve velkých vzdálenostech jejich podíl klesá u asi polovina má „šnekovou“ strukturu u většinou menší galaxie (~ milión hvězd) u mladá seskupení hvězd

Spirální galaxie

u většinou větší galaxie (~ bilión hvězd) u 50 % všech blízkých galaxií u v hustých kupách galaxií 10 % u v řídkých oblastech vesmíru 45 % u ve velkých vzdálenostech jejich podíl klesá u asi polovina má příčku

Spirální galaxie s příčkou

u v souhvězdí Pec u vzdálenost: světelných let NGC 1365

Interakce galaxií

u v souhvězdí Velkého psa u vzdálenost: světelných let NGC 2207, IC 2163

Nepravidelné galaxie

u většinou galaxie při srážce u často galaxie s aktivními jádry u 5 % všech blízkých galaxií u ve velkých vzdálenostech roste jejich podíl ke 100 %

    /dr_david_nesvorn__p_idal_slune_n__soustav__planetu_50c70704dc.jpg      archiv autora Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Randa. Zdroje obrázků

Děkuji Vám za pozornost Praktická výuka přírodovědných předmětů na ZŠ a SŠ CZ.1.07/1.1.30/