Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_19-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv rekreace a cestovního ruchu na životní prostředí
Advertisements

ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
Prezentace 40´ Práce ve skupinách 30´ Seznámení s tématem 10´
Prezentace (hodnocení dle zadaných podmínek hodnocení prezentace učitelem) 40´ Práce ve skupinách 30´ Seznámení s tématem 10´
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
ISAD Cíl: • sjednotit archeologická data vytvořená v projektech výzkumu a vývoje na ústředním pracovišti NPÚ • vytvořit aplikaci na internetu pro komplexní.
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Typologie muzeí VIII. běh Školy muzejní propedeutiky
 udržení a obnova rovnováhy v přírodě  ochrana biodiverzity  šetrné hospodaření s přírodními zdroji  územní › zvláště chráněná území › NATURA 2000.
Prezentace (hodnocení dle zadaných podmínek hodnocení prezentace učitelem) 40´ Práce ve skupinách 30´ Seznámení s tématem 10´
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_19
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Kulturní dědictví Monotematický den. UNESCO Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO) byla ustavena v roce UNESCO plní úkoly v oblasti.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_15 Název materiálu: Kulturní památky 1 Tematická oblast: Estetika, 1. ročník Anotace: Prezentace slouží.
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Krajinou Vysočiny, ZŠ Stonařov
Památky UNESCO v ČR Jiří Novák
Ochrana přírody ČR.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Ochrana přírody v ČR. Historie první pokusy – Maiestas Carolina 1355 Karel IV. první pokusy – Maiestas Carolina 1355 Karel IV Hojná voda v Nov.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
PAMÁTKY UNESCO Martin VRZALA.
Ochrana kulturních památek M. Horáková. Témata seminářů Úvod, základní právní úprava, základní pojmy Ochrana kulturních památek,Státní památková péče.
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Chráněná území ČR a regionu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Marketingové aktivity sdružení České dědictví UNESCO.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_KULTURNI_DEDICTVI_06 Název školyStřední škola služeb,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Česká republika – součást společenstva hospodářsky vyspělých.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_EKOLOGIE_17.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_02-10 ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_19-11 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-06
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
16-01-M/01 Ekologie a životní prostředí Speciální vzdělávací potřeby
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Stát Definice, funkce, typy.
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Skrytý poklad Sibiře Kamenný les na Leně 1.
Česká republika – součást společenstva hospodářsky vyspělých států
Ochrana přírody a krajiny
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_19-02
Stavební právo.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu (anglicky United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO) je jedna ze 14 mezistátních.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_19-11
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_19-16
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_19-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng. Hana Konopová Tematický celekStavební obnova Ročník3. Datum tvorby Anotace Seznamy významných památek 2. - Seznam památek UNESCO. Co je to UNESCO. Historie vzniku, pravidla pro zařazení, druhy památek a povinnosti při zařazení na tento seznam. Metodický pokyn Určeno k výkladu do hodiny i samostudiu Možnosti využití – názornější a přehlednější způsob vysvětlení učiva. Využití hlavně v památkové péči, slouží k rozvíjení základního kulturního rozhledu studentů. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

SEZNAMY VÝZNAMNÝCH PAMÁTEK

Seznam památek UNESCO Historie vzniku a pravidla pro zařazení na tento seznam. 2. ____________

2. SEZNAM PAMÁTEK UNESCO -Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization ). -Organizace má 195 členských zemí. Hlavním úkolem UNESCO je usilovat o udržení mezinárodního míru rozvíjením spolupráce v oblasti výchovy, vědy a kultury a prosazováním úcty k lidským právům a právnímu řádu. Bylo založeno 4. listopadu Označení (loga) se kterými se můžete setkat při označování památek zapsaných na seznam UNESCO ve světě i v ČR : Co je to UNESCO ? Holašovice (ČR) (logo vychází ze stavebního slohu ve kterém je vesnice postavena - selské baroko) vlajka UNESCOSvětové dědictvíNPU (ČR) České dědictví (ČR)

HISTORIE VZNIKU světového dědictví UNESCO 1.Myšlenka spojit péči o ochranu přírodních a kulturních památek lidstva, světového dědictví“, vznikla ve Spojených státech.Spojených státech 2.Toto spojení vyjadřuje skutečnost, že se člověk a příroda vzájemně ovlivňují a je tedy nezbytná jak ochrana přírody, tak ochrana nejdůležitějších výtvorů lidské činnosti ve vzájemné jednotě.ochrana přírody 3.v roce 1972 byla na generální konferenci UNESCO schválena UNESCO Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví (Pro tento seznam je v České republice často užívá název Seznam památek UNESCO) vstoupila v platnost dne 17. prosince prosince1975

Sídlo organizace UNESCO v Paříži Model budov UNESCO. Autoři: architekti M. Breuer, B. Zehrfuss a P. L. Nervi. Foto © MaČe Centrum budovy Velice známá je i samotná budova organizace UNESCO v Paříži

Budova sídla UNESCO se nachází poblíž Tour EIFFEL v Paříži Pohled z Eiffel Tour

Matthias Ripp at

Historie vzniku mezinárodní ochrany památek v České republice 1.ČSFR (dnes ČR) přistoupila k Úmluvě v roce 1990 a závaznou se pro ni stala dnem 15. února 1991.ČSFR února Text Úmluvy byl publikován ve Sbírce zákonů č. 159/1991 Sb. 3.Hlavním posláním „Úmluvy“ je povinnost smluvního státu zabezpečit označení, ochranu, zachování a předávání kulturního a přírodního dědictví budoucím generacím. (Stát to zajistí při maximálním využití svých vlastních zdrojů, případně s mezinárodní pomocí a spoluprací.)

Druhy památek zapsaných na „Seznamu UNESCO” Kulturní dědictví Přírodní dědictví Seznam světového dědictví v ohrožení Nehmotného světové kulturní dědictví UNESCO

KRITÉRIA -HODNOCENÍ Památky zařazené na Seznam světového dědictví, musí splňovat alespoň jedno z deseti kritérií, která byla stanovena organizací UNESCO kritérium /platí pro kulturní dědictví/ 7-10 kritérium / platí pro přírodní dědictví/

KRITERIA -kulturního dědictví (1) - je mistrovským dílem tvůrčího talentu člověka nebo (2) - představuje významný mezník v hodnotách člověka (v určité době nebo kulturním období) ve vývoji v architektuře, technice, umění či urbanismu nebo (3) - je jedinečným důkazem o existující nebo už vymizelé civilizaci nebo kulturní tradici nebo (4) - je skvělou ukázkou stavby, architektonického nebo technologického souboru, dokumentující jednu nebo více významných etap v historii lidstva nebo (5) - je skvělou ukázkou určitého způsobu osidlování nebo způsobu využití půdy či moře, typického pro nějakou kulturu, zejména tam, kde hrozí poškození vnějšími či vnitřními vlivy, jejichž dopad by byl nevratný nebo (6) - souvisí přímo nebo specificky s událostmi, s tradicemi, s převratnými myšlenkami, s vyznáním či vírou, s literaturou či uměním majícím univerzální význam (toto kritérium není obvykle používáno samostatně, ale společně s jinými kritérii)

KRITERIA - přírodního dědictví (7) - obsahuje unikátní přírodní fenomén či oblasti vyjímečné přírodní krásy a estetického významu nebo (8) - je skvělou ukázkou dokumentující významné fáze přírodního vývoje Země, včetně dokladů o lidské evoluci, ukázkou významných právě probíhajících geologických procesů, případně je významným geomorfologickým či fyziografickým útvarem nebo (9) - je skvělou ukázkou probíhajících ekologických a biologických procesů v rámci evoluce a vývoje pozemních, sladkovodních, pobřežních či mořských ekosystémů a společenstev rostlin a živočichů nebo (10) - obsahuje nejdůležitější a nejvýznamnější přírodní biotopy klíčové pro zachování místní biologické rozmanitosti, včetně takových biotopů, kde se nachází ohrožené druhy rostlin a živočichů vyjímečné světové hodnoty z hlediska vědy a ochrany přírody

Kulturní dědictví Za kulturní dědictví jsou považovány: 1.památníky (architektonická díla, díla monumentálního sochařství a malířství, prvky či struktury archeologické povahy, nápisy, jeskynní obydlí a kombinace prvků, jež mají výjimečnou světovou hodnotu z hlediska dějin, umění či vědy skupiny budov (skupiny oddělených či spojených budov, které mají z důvodu své architektury, stejnorodosti či umístění v krajině výjimečnou světovou hodnotu z hlediska dějin, umění či vědy); 2.lokality (výtvory člověka či kombinovaná díla přírody a člověka a oblasti zahrnující místa archeologických nálezů mající výjimečnou světovou hodnotu z dějinného, estetického, etnologického či antropologického hlediska

Přírodní dědictví Za přírodní dědictví jsou považovány: 1.přírodní jevy tvořené fyzickými a biologickými útvary nebo skupinami takovýchto útvarů, jež mají výjimečnou světovou hodnotu z estetického či vědeckého hlediska; 2.geologické a fyziografické útvary a přesně vymezené oblasti, které tvoří místo přirozeného výskytu ohrožených druhů zvířat a rostlin výjimečné světové hodnoty z hlediska vědy či péče o zachování přírody; 3.přírodní lokality, či přesně vymezené přírodní oblasti světové hodnoty z hlediska vědy, péče o zachování přírody nebo přírodní krásy.

Seznam světového dědictví v roce 2013 V roce 2012 je na Seznamu světového dědictví 981 položek ve 160 státech světa. 759 položek kulturního dědictví, 193 přírodního 29 smíšeného Nejvíce památek světového dědictví se nachází v Itálii (49), Španělsku (43) a Čínské lidové republice (41). ČR má 12 památek

Srovnávací graf - zachycuje státy, které mají deset a více památek světového dědictví: Joey80 from en.wikipedia.orgJoey80en.wikipedia.org

Rozšíření kulturních památek Z grafu je vidět, že nejvíce zapsaných kulturních památek je v Evropě Joey80 from en.wikipedia.orgJoey80en.wikipedia.org

Rozšíření přírodních památek Z tohoto grafu je zřejmé, že z hlediska přírodních památek je Evropa zastoupená jen minimálně. Joey80 from en.wikipedia.orgJoey80en.wikipedia.org

Smluvní státy a jejich závazky Smluvní státy se zavázaly, že budou usilovat: o přijetí všeobecné politiky zaměřené na posílení úlohy kulturního a přírodního dědictví v životě společenství a začlenění ochrany tohoto dědictví do komplexních plánovacích programů; o vytvoření služeb na ochranu, zachování a prezentování kulturního a přírodního dědictví a příslušnými zaměstnanci, majících prostředky na výkon těchto funkcí, na svých územích tam, kde takového služby neexistují;

o rozvinutí vědeckých a technických studií a výzkumu a o vypracování metod práce, se kterými bude stát schopen působit proti nebezpečím, která ohrožují jeho kulturní nebo národní dědictví; o přijetí odpovídajících právních, vědeckých, technických, administrativních a finančních opatření potřebných pro označení, ochranu, zachování, prezentování a obnovu tohoto dědictví; o podporu při vytváření nebo rozvíjení národních či regionálních středisek pro školení v oblasti ochrany, zachování a prezentování kulturního a přírodního dědictví a o podporování vědeckého výzkumu v této oblasti.

Zdroj - Literatura NEZNÁMÝ. Světové dědictví [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ction=edit NEZNÁMÝ. UNESCO [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: odborniky/pamatky-a-pamatkova-pece/zakony-mezinarodni-dokumenty/mezinarodni- dokumenty/unesco/ NEZNÁMÝ. UNESCO památky [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: czech.cz/unesco-pamatky/ NEZNÁMÝ. Představujeme UNESCO [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MARTIN ČERŇANSKÝ. UNESCO - památky a sídla [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: