Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
– přednáška 1: „Vymezení základních podnikových pojmů“ ( Sylva Talpová) – seminář: Téma 1 (Eva Štěpánková) 27.9 – přednáška 2:„Management a manažerské funkce“ (Eva Štěpánková) přednáška 3:„Volba právní formy podnikání“ (Sylva Talpová) – seminář: Témata 1,2 a 3 (Sylva Talpová) – přednáška 4:„Majetková a kapitálová struktura podniku“ (Sylva Talpová) – přednáška 5: :„Plánování, tvorba business plánu “ (Eva Štěpánková) – seminář k tématu 4 (Sylva Talpová) – přednáška 6: „Finanční analýza podniku“ (Sylva Talpová) – přednáška 7:„Organizování v podniku“ (Eva Štěpánková) – seminář k tématům 5 a 7 (Eva Štěpánková) – přednáška 8:„Daňová soustava ČR“ (Sylva Talpová) – přednáška 9:„Řízení lidských zdrojů“ (Sylva Talpová) – seminář k tématům 6, 8 a 9 (Sylva Talpová) – přednáška 10:„Motivace a vedení lidí“ (Eva Štěpánková) – přednáška 11:„Marketing, marketingový mix“ (Eva Štěpánková) seminář k tématům 10 a 11 (Eva Štěpánková) – přednáška 12:„Environmentální management“ (Eva Štěpánková) – přednáška 13:„Mezinárodní management“ (Sylva Talpová)
1. Zjistit kritéria typologie podniků: Dle legislativy EU Dle EUROSTATu Dle ČSÚ 2. Jaké jsou hodnoty v ČR: HDP Inflace Míra nezaměstnanosti
3. Zamyslete se nad pojmy formální a neformální vztahy v organizaci. 4. Jaké dopady má globalizace na dnešní podniky?
Eurostat Dle počtu zaměstnanců (0-9, 10-49, , více jak 250) EU ČSÚ Enterprise categoryHeadcountTurnover oror Balance sheet total medium-sized< 250≤ € 50 million≤ € 43 million small< 50≤ € 10 million micro< 10≤ € 2 million
HDP 3667,4 mld. Kč (2010) mld. Kč (2009) 3689 mld. Kč (2008) Nominální x reálný HDP
Míra inflace procentní přírůstek spotřebitelských cen Inflace – růst cenové hladiny v čase Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v srpnu 2011 o 1,7% Míra inflace vyjádřená přírůstkem průměrného indexu spotřebitelských cen za posledních 12 měsíců proti průměru předchozích 12 měsíců byla v srpnu 1,9 %. Nezaměstnanost 8,2 % (2011), ale 6,8 % ve 2Q 6% (2009), 7.2% (2. Q 2010) Aktuálně 8,5% (září 2010)
Úkol: Přiřaďte konkrétní složky podnikového okolí k obecnějším prvkům podnikového okolí: Ceny VF, činnost obecních úřadů, činnost politických stran, Úroveň invencí a inovací, dostupnost škol, kulturních zařízení, fiskální politika, hospodářský cyklus, kulturní zázemí, měnová politika, náboženství, národní zvyklosti, občanský zákoník, obchodní zákoník. Geografické okolí Sociální okolí Politické okolí Právní okolí Ekonomické okolí Technologické okolí Kulturně historické okolí
3. Zamyslete se nad pojmy formální a neformální vztahy v organizaci. 4. Jaké dopady má globalizace na dnešní podniky? Jak se připravit na kulturní odlišnosti při jednání s různými kulturami? „Myslet globálně, jednat lokálně.“