Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anorexie HANA Pešková, 8.A zš Chomutov, HORNICKÁ 4583.
Advertisements

Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
PRVNÍ POMOC PŘI ZDRAVOTNÍCH OBTÍŽÍCH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
OSOBNÍ HYGIENA VY_32_INOVACE_5A_08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a jeho svět Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá Autor: Mgr. Vilkusová Anna Název: VY_32_INOVACE_15_Hygiena Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Zdravý životní styl Vytvořila :Adéla Buchtelová 8.třída.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_VZORY_PODSTATNYCH_JMEN_RODU_MUZSKEHO
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_KRUH_A_KRUZNICE Název materiálu:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_CAS_A_JEHO_MERENI Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Bc. Alena Machulková
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_17_MERENI_OBJEMU_TELES Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo v digitálním archivu školy
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_FAZE_MESICE Název materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
VY_32_INOVACE_03_STRIDANI_ROCNICH_OBDOBI
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DRUHY_CAR Název materiálu: Druhy čar
Prezentace – výklad učiva
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_20_REC_PRIMA_A_NEPRIMA Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_PRIDAVNA_JMENA Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_TRIDENI_OVOCE Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Věcné učení Zdravá výživa, zdravé a nezdravé potraviny
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_NAKLONENA_ROVINA Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_ INOVACE_ 20_ PŘÍRODOVĚDA 5
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_STAVBA_TELA_ZVIRAT Název materiálu:
První pomoc.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_GEOMETRICKA_TELESA Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Zdravá svačina VY_52_INOVACE_27
Rok - Listopad VY_32_INOVACE_4A_11
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_TROJUHELNIKOVA_NEROVNOST
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_PORUCHY_PRIJMU_POTRAVY Název materiálu:Poruchy příjmu potravy Předmět:Občanská výchovaRočník:7. Časová dotace:45 minutDatum ověření: Jméno autora:Mgr. Kristýna Rýcová Klíčová slova:Poruchy příjmu potravy – anorexie – bulimie – hladovění - strava Výchovné a vzdělávací cíle: Žák - dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí, vysvětlí pojmy mentální anorexie a bulimie Rozvíjené klíčové kompetence: Občanské – rozhoduje se ve prospěch svého zdraví – uvědomuje si rizika nezdravé výživy a diet Anotace, metodický list: Prostřednictvím interaktivního znázornění žáci získají základní informace o poruchách příjmu potravy, seznamují se se základními znaky těchto onemocnění a vyjadřují k nim vlastní stanoviska. Použité zdroje: Občanské sdružení Anabell [online] [cit ]. Dostupné z: Diagnóza. Česká televize [online] [cit ]. Dostupné z: Jez nahá před zrcadlem, radí si anorektičky. [online] [cit ]. Dostupné z: /dieta.aspx?c=A110111_175606_dieta_jup Obrázky sady Office Microsoft

Poruchy příjmu potravy Mentální anorexie a bulimie

Jak si představujete ideálního partnera? Napište do sešitu, jak by podle vás měl vypadat ideální partner / partnerka. Jak by měl vypadat? Jaký by měl být? (Zaměřte se na vzhled i vlastnosti.) Na čem vám záleží více – vzhled či vlastnosti. povaha? Proč?

Jakými způsoby může člověk dosáhnou ideálního vzhledu? Uvádějte příklady. - Touha po dokonalém vzhledu je častou příčinou vzniku různých poruch, onemocnění.

Přečtěte si následující dva příběhy a porovnejte, jakými způsoby se dívky snažily zhubnout. Od dob gymnázia se zmítám v bludném kruhu počítání kalorií, přemýšlení, co sníst, co ne, jak dlouho denně běhat, abych spálila aspoň kousek z toho, co jsem snědla. Vymklo se mi to z rukou. Pochopit, co se se mnou děje, mi pomohla až moje sestra, která mi vyčítala trčící žebra. To mi bylo 18 let, při výšce 175 cm jsem vážila jen 45 kg, a přitom se mi stále zdálo, že moje břicho je příliš kulaté. Jako bych vůbec nevnímala, že najednou nedostávám menstruaci, že jsem neustále unavená a každý den se hádám se svým tátou o tom, že to jíst nebudu, protože je to nezdravé. Doma jsem byla nesnesitelná a na okolí jsem se snažila působit jako chodící víla, milá a usměvavá. Vzpomínám na den, kdy mi moje sestra pomohla otevřít oči. Byli jsme s ní a s pár přáteli stanovat. Oni snídali, já jsem snědla půl krajíčku s máslem, oni obědvali, já jsem snědla kus bábovky, oni grilovali, já měla jen kousek melounu. Sestra na mě velmi křičela, ostatní si šeptali o tom, jak jsem příšerně hubená. V tu chvíli mi došlo, že to asi nemůže být správné a zdravé. Chtěla jsem začít jíst, ale nevěděla jsem jak. Počítání kalorií zůstávalo i nadále v mé hlavě….

Všechno začalo, když mi bylo dvanáct let. Byla jsem na letním táboře s výukou angličtiny, protože rodiče trvali na tom, abych i čas o prázdninách užitečně využila. Nelíbilo se mi tam a hlavně mi tam nechutnalo jíst. Moc jsem tedy nejedla, a když jsem se vrátila domů, naši se vyděsili, jak jsem zhubla. A já v tom omezování se v jídle pokračovala. Brzy jsem byla skutečně hubená. Zhoršila jsem se ve škole a přestala jsem cvičit. Naši mi zakázali gymnastiku do té doby, než začnu víc jíst. Měla jsem ale poruchy menstruace, brala jsem tablety a píchali mi injekce. A v té době jsem začala tloustnout, hlavně v horních partiích. V druhém ročníku střední školy – bylo mi sedmnáct – jsem se poprvé přejedla a zvracela. Naši byli někde pryč a já po obědě začala dojídat zbytky v kuchyni. Najednou mi bylo hrozně těžko a muselo to ven. Hrozně mě to vyděsilo a řekla jsem si, že už to nikdy neudělám. Ale to je reakce každé z nás. Asi v jednadvaceti jsem začala chodit s klukem. Stále mi říkal, že bych měla shodit, že jsem líná, nic se sebou nedělám, necvičím. Tehdy se můj stav začal zhoršovat. Zvracela jsem a přejídala se všude možně i nemožně. Začalo mi být jedno, jestli na to někdo přijde. Došlo to tak daleko, že jsem se už vůbec nemohla soustředit na studium, byla jsem stále unavená, vzteklá a podrážděná. Víte, jak se jmenuje onemocnění, které postihlo dívky?

Mentální anorexie = úmyslné hladovění a snižování tělesné hmotnosti zpočátku chuť na jídlo i hlad zůstávají, bývají však popírány a přemáhány první zhubnutí bývá spojeno s nárůstem sebevědomí a zlepšením nálady postupně nemocný začíná mít strach z jídla, zvláště z potravin, po kterých se podle něj tloustne někdy dochází k omezování příjmu tekutin dochází k výraznému úbytku hmotnosti a k podváze

Mentální bulimie = opakující se záchvaty přejídání (a následné zvracení), většinou po snaze dodržovat dietu přejídání je vlastní vůlí neovladatelné pocit přejedení je velmi relativní, někdy dochází ke konzumaci velkého množství jídla, ale často nemocní sní jen o něco málo, než původně chtěli prožívání je silně ovlivňováno myšlenkami na jídlo typický je pocit ztráty kontroly nad jídlem každé přejedení je provázeno pocity těžkých výčitek a depresí ze selhání - následuje kompenzační chování – zvracení, projímadla

Přiřaďte typické znaky nemocem ANOREXIEBULIMIE - zvracení- velmi náročné cvičení - přísné držení diety- podváha - normální hmotnost - nošení většího oblečení (mírná nadváha)- stravování o samotě - užívání projímadel - zvracení - minimální příjem potravin- časté čištění zubů

Něco navíc Dokument České televize věnovaný problematice poruch příjmu potravy: 0-diagnoza/43-mentalni-anorexie-a- bulimie/video/