ŠkolaSOU a ZŠ Planá Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá PředmětTechnologie Tematický okruhPolévky a přílohy Název materiálu Kompoty, doplňky pokrmů Číslo materiálu VY_(32)_INOVACE_3.B_T_19(20) AutorIng. Petra Pechová
Anotace Cílem prezentace je seznámit žáky s přípravou a zacházením s kompoty a doplňky pokrmů. Materiál je určen pro žáky prvního ročníku oboru kuchařské práce. Materiál je určen pro výklad nové látky a interaktivní práci ve výuce.
KOMPOTY, DOPLŇKY POKRMŮ P. Pechová, 2012
Kompoty do provozoven veřejného stravování přichází kompoty již hotové servírujeme vhodným způsobem
Kompoty skleněné nebo plechové obaly po otevření plechového obalu přeléváme do jiných vhodných nádob (sklo, porcelán, nerez) po otevření spotřebujeme do 48 hodin uchováváme v chladu
Kompoty připravíme tak, že ovoce krátce povaříme v cukerném roztoku – voda, cukr, citronová šťáva dochucujeme skořicí, hřebíčkem, citronovou kůrou ovoce nesmí být příliš měkké před podáváním vychladíme nemá dlouhou trvanlivost
Příprava kompotu broskve a meruňky – před přípravou kompotu spaříme, oloupeme slupku jablka a hrušky – oloupeme, zbavíme jádřince, doplňujeme skořicí a hřebíčkem rybíz, třešně, višně, borůvky, jahody, maliny – krátce povaříme v cukerném roztoku
Význam doplňků pokrmů chuťově doplní hlavní pokrm obohacuje pokrm o vitamíny a minerální látky zpestřuje pokrm esteticky nemá za úkol nasytit
Doplňky pokrmů různě ochucená másla (kari, hořčicové, křenové, bylinkové, kečupové) cibulka, zelený hrášek, petrželka nakládaná zelenina ozdoby z čerstvé zeleniny
Kontrolní otázky: 1. Jak připravíme cukerný roztok? 2. Jak zacházíme s kompotem po jeho otevření? 3. Jakým kořením nejčastěji ochucujeme kompoty?
Použité zdroje ŠINDELKOVÁ, Alena. Technologie 1. Praha: Parta, 2001, ISBN METZ; KESSLER, Grüner. Restaurace a host. Praha: Europa - Sobotáles cz., 2008, ISBN