Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Ústav pedagogických věd FF MU
Vymezení a pojetí sociální práce
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Komunikační techniky užívané v komunikaci sluchově postižených studentů s vyučujícími na vysoké škole Lenka Doležalová Brno, 2007.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Metodika výzkumu užívání návykových látek mezi mládeží v sociálně vyloučených lokalitách – pilotní ověření SocioFactor s.r.o. Chopinova 523/ Ostrava.
Sociologický výzkum.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Školní poradenské pracoviště
Rozdíly mezi osobnostmi
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Socializační funkce rizikového chování Zisky a ztráty spojené s rizikem Jan Širůček, Michaela Širůčková Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme jako výzkumnou.
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Metody sociální psychologie
Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Sexualita uživatelů pervitinu a Subutexu
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme na základě.
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Sociálně patologické jevy
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Metodologie výzkumu primární školy Nejběžnější metody.
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Odborný text a specifikace cíle práce. Odborný text jako žánr Žánr je skupinou textů vykazujících stejné znaky:  srovnatelný záměr (vědecky zkoumat,
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Vztahová vazba mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi léčenými v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie, na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.
Prezentace k výzkumu cílové skupiny Další osoby ohrožené sociálním vyloučením pro přípravu 5. komunitního plánu Autorský tým Centrum praktických a evaluačních.
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
Mixed methods design (MMD)
Psychometrické diagnostické Nástroje pro oblast školství
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Tisková konference
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální práce v praxi Oblasti působení soc. pracovníků
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Školská sociální práce
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?

Pokuste se od tématu odvodit výzkumné problémy Užívání „měkkých drog“. Život bezdomovců. Soužití mladých lidí se seniory. Současná mladá rodina. Postižený (psychicky, somaticky) člověk v dnešní společnosti. Volný čas dnešních pubescentů a adolescentů. Sociální pracovník a nevyléčitelně nemocný.

Téma – výzkumné problémy Sociálně patologické jevy u mládeže. Intervence do agresivního chování (dětí, mládeže, dospělých). Smysl a důležitost životních krizí. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Proměny české mládeže. Mládež a delikvence.

Téma – výzkumné problémy Sebevraždy mladistvých Proč se dobří lidé stávají pachateli zla? Negativní důsledky techniky na život člověka. Sociální opora v kritických situacích (dětí, mládeže, dospělých). Utváření profesní identity sociálních pedagogů.

Který z v. p. je popisný, vztahový a kauzální? Jakým způsobem učitel hodnotí žáky? Je oddálený trest účinnější než bezprostřední? Vztah mezi agresivitou dětí a kvalitou rodinného prostředí. Jaký ´je vztah mezi užívání drog adolescentem a socioekonomických statusem rodiny?

Který z v. p. je popisný, vztahový a kauzální? Jaká je závislost mezi výsledkem přijímací zkoušky u studentů Sociální pedagogiky a jejich úspěšností v bakalářském studiu? Jak vypadá typický den sociálního pracovníka v domově důchodců? Jaký je vliv odměn a trestů na chování delikventních pubescentů (adolescentů)?

Ve většině výzkumných témat lze formulovat všechny 3 druhy v. p. Téma: Pochvaly žáků ve školní praxi. Popisný v.p.: Jaké druhy pochval používají učitelé ZŠ? Vztahový v.p.: Jaký je vztah mezi druhem pochval používaných učitelem a výkony žáků? Kauzální v. p.: Jaká je účinnost oddálené pochvaly na výkon žáků ve srovnání s bezprostřední pochvalou?

Popisné výzkumné problémy Nelze u nich formulovat hypotézy!! Popis situace, stavu nebo výskytu určitého jevu. V. metody: pozorování, dotazník, škálování, rozhovor.

Vztahové výzkumné problémy Ptáme se: Existuje vztah mezi zkoumanými jevy? Jak těsný je tento vztah? (Korelační koeficient). Lze určit, zda vztah existuje. Nelze obvykle stanovit, který z pozorovaných jevů tento vztah zapříčiňuje.

Kauzální výzkumné problémy Zjišťují příčinu, která vedla k určitému důsledku. V. metoda: experimentální (srovnávají se 2 nebo více skupin).