 Datum: 29. 10. 2013  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_028_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Advertisements

Obecné úvahy o jazyce Václav Ort.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Rozbor neuměleckého textu
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
NÁRODNÍ JAZYK jazyk, který používají příslušníci jednoho národa
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
Útvary národního jazyka
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Vývojové tendence češtiny v současnosti Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Slovní zásoba PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Obecné výklady o českém jazyce
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_113  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_115 Licence : CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Útvary národního jazyka, cvičení. Národní jazyk Jeden ze základních znaků národa Vyvíjí se s vývojem společnosti Společný pro všechny příslušníky národa,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_299 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_103 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Nářečí Slovácko Autor : Erik Chalupa. Úvod Nářečí neboli dialekt je nespisovný jazykový útvar užívaný pouze mluvčími z určité geografické oblasti. Obor,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_106  Licence: CC BY-NC-SA 3.0  Jméno.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Útvary.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Národní jazyk a jeho útvary
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Naturalismus v české literatuře
Rozvrstvení národního jazyka
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE
Frazeologie a její užití
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Národní jazyk a jeho útvary
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Charaktristika češtiny, národní jazyk a jeho útvary
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0  Jméno autora: Mgr. Jana Hávová  Škola: Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava-Helenín  Název práce: Vrstvy národního jazyka  Předmět: český jazyk a literatura  Ročník: 1.  Časová dotace: 40 minut  Vzdělávací cíl: Žák se seznámí s národním jazykem a jeho útvary.  Pomůcky: ICT technika, projektor  Inovace: zapojení audiovizuální techniky do výuky

Vrstvy národního jazyka

Národní jazyk -jazyk určitého národa -neplatí na 100 % (NJ, AJ, FJ, ČJ, …) -čeština je jazyk, který tvoří více vrstev

Vrstvy národního jazyka

Spisovné vrstvy nár. jazyka  spisovná čeština reprezentativní funkce k oficiální komunikaci – úřady, školy, média, odborné prostředí, částečně i v umělecké literatuře má svá uzákoněná pravidla = kodifikace Pravidla českého pravopisu Slovník spisovné češtiny

spisovná čeština = archaická, knižní + neutrální + hovorová

Spisovné vrstvy nár. jazyka  hovorová čeština mluvená podoba spisovné češtiny v běžné komunikaci je méně přesná je tolerantnější k nespisovným prvkům, postupně je přejímá  např. píšu – dříve nespisovné, pak hovorové, dnes už spisovné

Nespisovné vrstvy nár. jazyka I. územní hledisko  dialekty = nářečí mluva lidí žijících na určitém území nespisovná varianta národního jazyka odchylky ve fonetice a tvarosloví, slovní zásobě vznik díky přírodním překážkám, velkým vzdálenostem dnes se rozdíly stírají, nářečí postupně mizí  vznik interdialektů (nadnářečí)

Mapa nářečí

Nespisovné vrstvy nár. jazyka  obecná čeština nadnářeční útvar na základě českých nářečí dnes se užívá v Čechách i na Moravě proniká i do médií – tlak na spisovnou češtinu

Nespisovné vrstvy nár. jazyka II. sociální hledisko - odchylky ve slovní zásobě  profesní mluva – nespisovná mluva typická pro určité povolání -úspornost výrazů -jednoznačnost

Nespisovné vrstvy nár. jazyka  slang – nespisovná mluva typická pro skupinu lidí se společnými zájmy -jazyková hra, často metafory -jednoslovná pojmenování z víceslovných -např. filda = filozofická fakulta

Nespisovné vrstvy nár. jazyka  argot – mluva lidí na okraji společnosti (zloději, prostitutky, narkomani) - snaha utajit skutečný význam slov např. pražská galerka, brněnský hantec Valime šalinó na Prigl (Jedeme tramvají na brněnskou přehradu).

Úkol  Vyberte si nějaký slang, který znáte. Uveďte 5 slov z tohoto slangu a vysvětlete jejich význam.

Zdroje:  Kolektiv autorů: Odmaturuj z českého jazyka. Didaktis: Brno,  Čechová, Marie a kol. Český jazyk pro 1. ročník středních odborných škol. SPN: Praha,  Nářečí češtiny. Public Domain, ects.PNG. ects.PNG