Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dlouhodobý majetek podniku VY_32_INOVACE_MAJ_18. Obsah Charakteristika dlouhodobého majetku Členění dlouhodobého majetku Pořizování dlouhodobého majetku.
Advertisements

Ing. Veronika Dostálková MBA OSOBNÍ A RODINNÝ ROZPOČET Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
ZDROJE FINANCOVÁNÍ MAJETKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Daně Co si myslíš o daních ty? Je v pořádku, že existují?
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0701_HRUBÁ M. Téma: Pojem _HRUBÁ MZDA Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0101_CO JE F.G. Téma: CO JE FINANČNÍ GRAMOTNOST Číslo projektu:
Majetek podniku VY_32_INOVACE_MAJ_19. Obsah: Definice podniku Definice majetku podniku Rozdělení majetku ze dvou hledisek Aktiva – dlouhodobý a oběžný.
Hospodaření s oběžným majetkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz,
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Soukromá hotelová škola Bukaschool s. r. o. Most Kmochova 1823, Most DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO52 Název.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1602_RM SYSTÉM Téma: Pojem F. G._ RM SYSTÉM Číslo projektu:
Ing. Petr Bačík, Ph.D..  Pohledávky za upsaný vlastní kapitál  Stálá aktiva  dlouhodobý nehmotný majetek  dlouhodobý hmotný majetek  dlouhodobý.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Ing. Veronika Dostálková MBA MAJETEK A ZÁVAZKY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zmeškalová Název šablonyVY_32_INOVACE UCE Název DUMuUCE S Stupeň a typ.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_IVOVACE_2301_STAV FINANCÍ Téma: Pojem F. G._ ZJIŠTĚNÍ STAVU FINANCÍ.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_10_08_hospodaření domácnosti, příjmy a výdaje
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti Autor: Pavla.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
• Datum: od • Projekt: Kvalitní výuka
Úvod do podnikových financí
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK I.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ing. Veronika Dostálková MBA
Digitální učební materiál
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti  
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Test.
EU_62_A_sada 1_18_M_Rozpočet domácnosti_Pol
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rozpočet a druhy rozpočtu (prezentace)
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Ekonomika podnikání Vzdělávací oblast: Rozpočtová gramotnost Název učebního materiálu: Sestavení rodinného rozpočtu Jméno autora: Ing. R. Krastenicsová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Klíčová slova: Příjmy, výdaje, pohledávky, závazky Anotace: Prezentace je určena žákům 3. ročníku oboru Ekonomika podnikání. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace. Metodické pokyny: Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky, použité tabulky, výpočtové formuláře. Žáci se naučí, jak správně sestavit svůj domácí rozpočet.

JAK NA RODINNÝ ROZPOČET?  tužka, papír, kalkulačka, možno použít i dostupné počítačové programy  čas a ochota přemýšlet

MAJETEK A ZÁVAZKY DOMÁCNOSTI Rozpočet příjmů a výdajů zachycuje průběžný stav peněz. Pro celkové posouzení hospodaření domácnosti je vhodné porovnat majetek domácnosti a závazky domácnosti. Znamená to zjistit, co domácnost vlastní a z čeho to financovala.

MAJETEK Lze rozdělit: Nemovitosti Movitosti Finanční majetek Nehmotný majetek Pohledávky Hodnota majetku se postupně mění! Užíváním se opotřebovává, jeho hodnota se snižuje. Jiný majetek může časem svou hodnotu zvyšovat – starožitnosti, umělecká díla, sbírky, cenné papíry…

ZÁVAZKY Krátkodobé – splatnost do 1 roku půjčky, finanční výpomoci, bankovní úvěry Střednědobé – splatnost 1 až 5 let bankovní úvěry, dluhopisy, závazky z obchodních vztahů apod. Dlouhodobé – přesahují dobu 5 let bankovní úvěry, hypotéka apod. Hodnota majetku je snižována o závazky.

VYTVOŘENÍ ROZPOČTU 1. krok : Analýza příjmů a výdajů např. za 1 měsíc 2. krok : Zavedení a důsledné dodržování evidence příjmů a výdajů 3. krok ovládnutí rodinných financí Sestavit rozpočet lze již poměrně snadno s pomocí výpočtových formulářů.

SOUPIS VÝDAJŮ 1. Pevné výdaje nájemné rozhlas, televize elektřina, voda, plyn telefon doprava splátky hypotéky pojistné (je-li placeno 1x ročně, rozpočítáme na měsíční platby), stejně tak jiné výdaje, které se vyskytují méně často (půlročně, ročně)

SOUPIS VÝDAJŮ 1.Kolísavé výdaje potraviny léky oblečení drogerie zábava, sport časopisy, knihy apod.

SOUPIS PŘÍJMŮ 1. Stálé příjmy Můj příjem (mzda) Příjem partnera příp. ostatních členů rodiny Přídavky na děti nebo alimenty Sociální a jiné dávky Pobíraný důchod Příjem z investic a úroků Příjem z pronájmů Jiné příjmy

ZVÁŽENÍ VÝSLEDKŮ Příjmy by měly být větší než výdaje. Pokud jsou výdaje větší než příjmy, je zapotřebí přijmout opatření→ buď snížit výdaje, nebo zvýšit příjmy

Použité zdroje Učebnice – Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia – Michal Skořepa, Eva Skořepová – Finanční gramotnost úlohy a metodika – Ing. Petr Klínský. Ing. Danuše Chromá – Finanční gramotnost obsah a příklady z praxe škol – Ing. Petr Klínský, Ing. Danuše Chromá, Svatava Tesařová, Michal Janák -Wikipedia