Komparace ŠVP gymnázií Zkušenosti z praxe ČŠI Zpracovala PhDr. Renáta Ševčíková Brno, 17. června 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

NÁVRH ÚPRAVY SOUČASNÝCH OSNOV A UČEBNÍCH PLÁNŮ PRO ZUV.
Kariérové poradenství
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Systém kurikulárních dokumentů
Hodnocení škol a školských zařízení
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Taneční a pohybová výchova
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČŠI a vlastní hodnocení školy
Vlastní hodnocení školy
Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
„ VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY “ Základní škola, Liberec, Lesní 575/12
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
vlastní hodnocení školy
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
NOVELY PRÁVNÍCH NOREM a jiné … PORADA ORP
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Individuální vzdělávací plán
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Rožnov pod Radhoštěm
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
ÚVOD Legislativní vymezení činnosti ČŠI § 173 – 176 Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
Informovaný souhlas Pracovní setkání pracovníků školních poradenských pracovišť a Zpracovala: PhDr. Hana Plucarová.
9. Tvorba individuálního plánu
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
Jak zacházet s Doporučením ve škole
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Liberecký inspektorát ČŠI
9. Tvorba individuálního plánu
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Malotřídní základní škola optikou současné právní úpravy
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Transkript prezentace:

Komparace ŠVP gymnázií Zkušenosti z praxe ČŠI Zpracovala PhDr. Renáta Ševčíková Brno, 17. června 2010

Komparace ŠVP Legislativní pravidla pro komparace Legislativní pravidla pro komparace RVP RVP Struktura ŠVP Struktura ŠVP Hodnocení ŠVP Hodnocení ŠVP Průběžné výsledky hodnocení Průběžné výsledky hodnocení Ukázky Ukázky

Školský zákon Legislativně upravuje ustanovení § 5 Školní vzdělávací programy (1) Školní vzdělávací program pro vzdělávání, pro něž je podle § 3 odst. 2 vydán rámcový vzdělávací program, musí být v souladu s tímto rámcovým vzdělávacím programem; obsah vzdělávání může být ve školním vzdělávacím programu uspořádán do předmětů nebo jiných ucelených částí učiva (například modulů). … (3) Školní vzdělávací program vydává ředitel školy nebo školského zařízení. Školní vzdělávací program ředitel školy nebo školského zařízení zveřejní na přístupném místě ve škole nebo školském zařízení; do školního vzdělávacího programu může každý nahlížet a pořizovat si z něj opisy a výpisy, anebo za cenu v místě obvyklou může obdržet jeho kopii. Poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím tím není dotčeno.

Vzdělávací programy § 3 (2) Pro každý obor vzdělání v základním a středním vzdělávání a pro předškolní, základní umělecké a jazykové vzdělávání se vydávají rámcové vzdělávací programy. Rámcové vzdělávací programy vymezují povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání; jsou závazné pro tvorbu školních vzdělávacích programů, hodnocení výsledků vzdělávání dětí a žáků, tvorbu a posuzování učebnic a učebních textů a dále závazným základem pro stanovení výše finančních prostředků přidělovaných podle § 160 až 162. (3) Vzdělávání v jednotlivé škole a školském zařízení se uskutečňuje podle školních vzdělávacích programů.

§ 4 Rámcové vzdělávací programy (1) Rámcové vzdělávací programy stanoví zejména konkrétní cíle, formy, délku a povinný obsah vzdělávání, a to všeobecného a odborného podle zaměření daného oboru vzdělání, jeho organizační uspořádání, profesní profil, podmínky průběhu a ukončování vzdělávání a zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů, jakož i podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nezbytné materiální, personální a organizační podmínky a podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví. Podmínky ochrany zdraví pro uskutečňování vzdělávání stanoví Ministerstvo v dohodě s Ministerstvem zdravotnictví.

Formulář struktury hodnocení 1. Identifikační údaje 1. Identifikační údaje 1.1 Název ŠVP 1.1 Název ŠVP 1.2 Vzdělávací program 1.2 Vzdělávací program 1.3 Předkladatel 1.3 Předkladatel 1.4 Zřizovatel. 1.4 Zřizovatel. 1.5 Platnost dokumentu 1.5 Platnost dokumentu 2. Charakteristika školy v ŠVP 2. Charakteristika školy v ŠVP 2.1 Velikost školy 2.1 Velikost školy 2.2 Vybavení školy 2.2 Vybavení školy 2.3 Charakteristika pedagogického sboru 2.3 Charakteristika pedagogického sboru 2.4 Dlouhodobé projekty a mezinárodní spolupráce 2.4 Dlouhodobé projekty a mezinárodní spolupráce 2.5 Spolupráce s rodiči a s jinými subjekty 2.5 Spolupráce s rodiči a s jinými subjekty 3. Charakteristika ŠVP 3. Charakteristika ŠVP 3.1 Zaměření školy 3.1 Zaměření školy 3.2 Výchovné a vzdělávací strategie 3.2 Výchovné a vzdělávací strategie 3.3 Zabezpečení výuky žáků se SVP - § Zabezpečení výuky žáků se SVP - § se zdravotním postižením se zdravotním postižením se zdravotním znevýhodněním se zdravotním znevýhodněním se sociálním znevýhodněním se sociálním znevýhodněním 3.4 Zabezpečení výuky žáků mimořádně nadaných - § Zabezpečení výuky žáků mimořádně nadaných - § Začlenění průřezových témat 3.5 Začlenění průřezových témat 3.6 Profil absolventa 3.6 Profil absolventa 3.7 Organizace přijímacího řízení 3.7 Organizace přijímacího řízení 3.8 Organizace maturitní zkoušky 3.8 Organizace maturitní zkoušky 4. Učební plán 4. Učební plán 4.1 Soulad časové dotace s rámcovým učebním plánem pro 1. – 4. r. 8G, 2. r. 6G a G 4.1 Soulad časové dotace s rámcovým učebním plánem pro 1. – 4. r. 8G, 2. r. 6G a G 4.4 Poznámky k učebnímu plánu 4.4 Poznámky k učebnímu plánu 4.5 Disponibilní časová dotace je využita v souladu s doporučením RVP a zaměřením školy 4.5 Disponibilní časová dotace je využita v souladu s doporučením RVP a zaměřením školy 5. Učební osnovy 5. Učební osnovy 5.1 Název a charakteristika předmětů 5.1 Název a charakteristika předmětů obsahové, časové a organizační vymezení obsahové, časové a organizační vymezení výchovné a vzdělávací strategie výchovné a vzdělávací strategie 5.2 Vzdělávací obsahy předmětů 5.2 Vzdělávací obsahy předmětů soulad očekávaných výstupů RVP a ŠVP soulad očekávaných výstupů RVP a ŠVP rozpracování učiva z RVP do ročníků rozpracování učiva z RVP do ročníků průřezová témata – konkretizace námětů a činností v ročníku průřezová témata – konkretizace námětů a činností v ročníku klíčové kompetence – konkretizace a rozložení do vzdělávacích oblastí a předmětů klíčové kompetence – konkretizace a rozložení do vzdělávacích oblastí a předmětů 6. Pravidla pro hodnocení žáků 6. Pravidla pro hodnocení žáků 6.1 Způsoby hodnocení žáků 6.1 Způsoby hodnocení žáků 6.2 Kritéria hodnocení 6.2 Kritéria hodnocení 7. Vlastní hodnocení školy 7. Vlastní hodnocení školy 7.1 Oblasti vlastního hodnocení 7.1 Oblasti vlastního hodnocení 7.2 Cíle vlastního hodnocení 7.2 Cíle vlastního hodnocení 7.3 Kritéria vlastního hodnocení 7.3 Kritéria vlastního hodnocení 7.4 Nástroje vlastního hodnocení 7.4 Nástroje vlastního hodnocení 7.5 Časové rozvržení vlastního hodnocení 7.5 Časové rozvržení vlastního hodnocení

Hodnocení ŠVP Škála prvotní – měkká Škála prvotní – měkká Škála nová – V souladu RVP/Není v souladu RVP Škála nová – V souladu RVP/Není v souladu RVP Nový způsob vyhodnocování – tvrdá data Nový způsob vyhodnocování – tvrdá data Provedení komparační analýzy – při inspekci a „od stolu“ Provedení komparační analýzy – při inspekci a „od stolu“ Přizvané osoby - externisté Přizvané osoby - externisté Vyhodnocení v inspekční zprávě Vyhodnocení v inspekční zprávě Následná kontrola – státní kontrola Následná kontrola – státní kontrola

Ukázka formuláře pro komparaci ŠVP 1. formulář – měkký monitoring 1. formulář – měkký monitoring 2. formulář – s úpravami 2. formulář – s úpravami 3. současný formulář – tvrdá data 3. současný formulář – tvrdá data Komparace G formulář.doc Komparace G formulář.doc

Průběžné výsledky posuzování ŠVP gymnázií Počet škol Počet škol Počet ŠVP – 424 Počet ŠVP – 424 Provedeno při IČ hodnocení – 14 komparací Provedeno při IČ hodnocení – 14 komparací Provedeno „od stolu“ – 269 komparací Provedeno „od stolu“ – 269 komparací Spolupracovalo – 160 externistů Spolupracovalo – 160 externistů Spolupracovalo – 168 ředitelů školy Spolupracovalo – 168 ředitelů školy

Nejčastější zjištěné chyby v ŠVP z provedených komparací ke dni Charakteristika ŠVP - Zabezpečení výuky žáků se SVP – 43% chybně Charakteristika ŠVP - Zabezpečení výuky žáků se SVP – 43% chybně Zabezpečení výuky žáků se sociálním znevýhodněním – 50% Zabezpečení výuky žáků se sociálním znevýhodněním – 50% Zabezpečení výuky žáků se zdravotním znevýhodněním – 40% Zabezpečení výuky žáků se zdravotním znevýhodněním – 40% Zabezpečení výuky žáků se zdravotním postižením – 30% Zabezpečení výuky žáků se zdravotním postižením – 30% Učební osnovy – vzdělávací obsah předmětů – 46% Učební osnovy – vzdělávací obsah předmětů – 46% Učební osnovy – soulad očekávaných výstupů – 34% Učební osnovy – soulad očekávaných výstupů – 34% Učební osnovy – průřezová témata – konkretizace – 33% Učební osnovy – průřezová témata – konkretizace – 33% Vlastní hodnocení – kritéria vlastního hodnocení – 27% Vlastní hodnocení – kritéria vlastního hodnocení – 27% Učební plán – poznámky k učebnímu plánu – 38% Učební plán – poznámky k učebnímu plánu – 38% Učební plán – soulad časové dotace s RVP G – 19% Učební plán – soulad časové dotace s RVP G – 19% Charakteristika ŠVP – organizace MZ – 16% Charakteristika ŠVP – organizace MZ – 16% Charakteristika školy v ŠVP – vybavení školy – 13% Charakteristika školy v ŠVP – vybavení školy – 13% Identifikační údaje – Název ŠVP – 15% Identifikační údaje – Název ŠVP – 15%

Ukázky z posouzených ŠVP 1. ukázka „Opatření pro žáky se specifickými poruchami učení Vždy začátkem školního roku jsou pro nově přijaté žáky se specifickými poruchami učení přijata opatření podle doporučení pedagogicko-psychologické poradny. Žáci, kterým zdravotní stav neumožňuje studovat běžným způsobem, mohou studovat podle individuálního vzdělávacího plánu. Rodiče i zákonní zástupci žáků se studijními problémy jsou včas informováni, ve vzájemné spolupráci je hledáno řešení. Škola spolupracuje s pedagogicko-psychologickými poradnami. S každým vyučujícím jsou projednána konkrétní opatření pro žáky se specifickou poruchou učení. Výchovný poradce informuje na nejbližší pedagogické radě o výsledcích vyšetření žáka v pedagogicko-psychologických poradnách. Informace jsou důvěrné.“

Ukázky z posouzených ŠVP 2. ukázka „O studium podle individuálního vzdělávacího plánu mají možnost požádat všichni žáci. Na udělení individuálního studijního plánu nemají žáci nárok a může jim být odebrán. Stane se tak v případě, že nedodržují povinnosti (zejména termíny uzavírání klasifikace, docházku do výuky apod.), které jsou jim uloženy. Podmínkou udělení individuálního studijního plánu jsou také dobré studijní výsledky.“

Ukázky z posouzených ŠVP 3. ukázka Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami „Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami zajišťujeme na základě doporučení školského poradenského zařízení mimořádné podmínky při přijímacím řízení (na základě přiložené žádosti), dále při vlastním studiu i při maturitní zkoušce. Jedná se o následující opatření: poradenská pomoc školy žákům i rodičům; možnost studia podle individuálního vzdělávacího plánu; přihlížení k povaze postižení nebo znevýhodnění při hodnocení; časové zvýhodnění; možnost využití PC v písemných pracích; možnost využití kopírovací techniky.“

Ukázky z posouzených ŠVP 4. ukázka Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami „S rodiči či zákonnými zástupci studentů se studijními problémy je navázán bližší kontakt a ve vzájemné spolupráci je hledáno řešení. „S rodiči či zákonnými zástupci studentů se studijními problémy je navázán bližší kontakt a ve vzájemné spolupráci je hledáno řešení. Škola spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou. Škola spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou. Vnitro-organizační řešení podle potřeb jednotlivých vzdělávacích aktivit: Vnitro-organizační řešení podle potřeb jednotlivých vzdělávacích aktivit: náhradní učebnice ve škole umožnění kopírování sešitů možnosti využití kalkulačky navýšení času na kontrolní práce individuální zadávání domácích úloh a pomoc při jejich řešení ve větší míře spolupracovat s rodiči.“

Ukázky z posouzených ŠVP 5. ukázka Učební plány z ŠVP UP chybný.doc UP chybný.doc

Ukázka z hodnocení ŠVP 1. ukázka z hodnocení provedeného externistou Poznámky k souladům.doc Poznámky k souladům.doc Poznámky k souladům.doc 2. ukázka z hodnocení provedeného škol. inspektorem Dopis řediteli nesoulad I..doc Dopis řediteli nesoulad I..doc Dopis řediteli nesoulad I..doc 3. ukázka z hodnocení školního inspektora dopis nesoulad II..doc dopis nesoulad II..doc dopis nesoulad II..doc 4. ukázka záznamu hodnocení do formuláře Záznam komparace ŠVp nesoulad.doc Záznam komparace ŠVp nesoulad.doc Záznam komparace ŠVp nesoulad.doc Záznam komparace ŠVp nesoulad.doc 5. ukázka hodnocení školního inspektora dopis nesoulad IV..doc dopis nesoulad IV..doc dopis nesoulad IV..doc 6. ukázka hodnocení školního inspektora Poznámky k hodnocení ŠVP II.doc Poznámky k hodnocení ŠVP II.docPoznámky k hodnocení ŠVP II.docPoznámky k hodnocení ŠVP II.doc

Ukázka hodnocení při inspekci a státní kontroly Inspekční zpráva Inspekční zpráva ukázka.doc Inspekční zpráva Inspekční zpráva ukázka.doc Inspekční zpráva ukázka.doc Inspekční zpráva ukázka.doc Protokol protokol ukázka.doc Protokol protokol ukázka.doc protokol ukázka.doc protokol ukázka.doc

Informace z inspekční činnosti na Děkuji za pozornost.