EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Holocaust a jeho kontext Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Česká republika a její sousedé N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2.
Advertisements

Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Obyvatelstvo Asie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-3 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR. SOŇA KYSELOVÁ Název materiálu: VY_12_INOVACE _ D.9.A.31_kvetnove_povstani_zide_v_protektoratu
VY_12_INOVACE_Rů_II_06 Polsko, Slovensko Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_11.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK Č. DUMu: VY_32_INOVACE_13_holocaust Jméno autora:Mgr. Lenka Habartová.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
Z poraženého Německa se po válce stává republika, Výmarská republika Situace v hospodářství byla velice špatná a navíc musela země platit válečné.
Digitální učební materiál:
Provozovny společného stravování
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál
Matematika Koule.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Goethe-Institut Praha S knížkou do života (Bookstart) 23. října 2017
Křesťanství a středověká Evropa
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Základní škola Unhošť CZ.1.07/1.4.00/ Projekt MŠMT ČR
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
POLOHA VE STŘĚDNÍ EVROPĚ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Holocaust a jeho kontext Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: ICT 2 - Dějiny 19. a 20. století Autor: Mgr. Michal Vozobule Datum vytvoření: Garant (kontrola): Marek Brožek Ročník: 4. ročník čtyřletého gymnázia, oktáva Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Téma: 2. světová válka, holokaust, totalitní systémy v 1. polovině 20. století, nacistické Německo, Norimberské zákony Metodika/anotace: Materiál zpracovává téma holocaustu ve všech jeho fázích. Od stigmatizace a segregace, až po „konečné řešení“. Zdroje: uvedeny na konci Časový rozvrh: 30 min. Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

 Původ slova pochází z řečtiny  hromadné ničení, hromadné vyhlazování; ale také katastrofa, požár a oběť požáru.  Dnes tedy hlavně výraz, označující vyhlazování Židů Němci ve třicátých a čtyřicátých letech dvacátého století  hebrejsky šoa, v jidiš churben, romský porjamos

 Iniciátoři holocaustu: Hitler a NSDAP  Reflexe antisemitismu v evropské společnosti  Vzrůst nacionalismu (již od 19. století)  NSDAP (ještě jako DAP) zveřejnilo svůj program, který čítal 25 bodů ( )  Bod 1 – Velké Německo  Bod 2 – zrušení mírových smluv z Versailles a další  Bod 3 – zajistit Němcům „životní prostor“  Bod 4 – „Státním občanem může být pouze soukmenovec. […] Žádný Žid nemůže být soukmenovcem.“

1) STIGMATIZACE 2) SEGREGACE 3) KONCENTRACE 4) EXTERMINACE

 Norimberské zákony ( ) 1. Zákon o říšské vlajce 2. Zákon o říšském občanství ▪ odděluje státní příslušnost od Říšského občanství ▪ Židé přestávají být německými občany ▪ Až do roku 1943 celkem 13 prováděcích nařízení, které omezují práva Židů 3. Zákon o ochraně německé krve a německé cti ▪ Zakázal sňatky Židů s ne-Židy ▪ Prováděcí nařízení ze určovalo, kdo je Žid

 Démonizování Židů  jako nositelů zla, zdroje nebezpečí (tradiční stereotypy – údajně unášejí a zabíjejí německé děti, zneužívají křesťanské dívky, okrádají a šmelí, šíří nákazy…)  Židé prezentováni jako cizorodý prvek  nemají mezi pravými Němci co pohledávat (důraz na jejich vizuální odlišnost – u ortodoxních), musí z Německa pryč…  Židé nemohou být Němci  nemohou asimilovat, zůstávají pořád Židy, i když se snaží vypadat jako Němci !!!  Židé zbaveni atributů lidskosti  prezentováni jako kreatury, znetvořené bytosti s odpornými fyziognomickými rysy  jako paraziti, „hmyz, škůdci“ apod.  Židé jako rasově méněcenní  úpadková rasa, nižší rasa, podlidé (Untermensch)

Der Giftpilz  V roce 1938 vydalo nakladatelství Der Stürmer antisemitskou čítanku Der Giftpilz pro děti  Giftpilz, čili jedovatá houba, má dětem názorně ukazovat úlohu Židů ve společnosti  Kapitolu za kapitolou jsou zde dětem demonstrovány základní součásti antisemitského světonázoru  Židé jsou vlastní rasa s negativními fyzickými i duchovními rysy, jsou rození podvodníci, v Talmudu je jim povoleno podvádět křesťany, neštítí se ani vražd a zneužívání křesťanských dívek  Knížka Der Giftpilz dokládá, že intenzivní nacistická antisemitská propaganda se nevyhýbala ani školním učebnám a dětem.

 26. dubna 1938  V Německu vydáno nařízení o povinném ohlášení židovského majetku v hodnotě přesahující 5000 říšských marek.  23. července 1938  Nařízeno zavedení zvláštních průkazů pro Židy platných od 1. ledna  25. července 1938  Nařízení, podle nějž židovští lékaři v Německu smějí ošetřovat pouze židovské pacienty.

 17. srpna 1938  Všichni židovští muži v Německu musejí užívat doplňující křestní jméno Israel, všechny židovské ženy Sara.  5. října 1938  Pasy německých Židů mají být označeny písmenem J (= Jude – Žid).  9. listopadu listopadu 1938  Křišťálová noc – pogrom na židovské obyvatelstvo Byla vypálena či poničena většina synagog, vyrabovány židovské obchody a mnoho Židů zabito či odvlečeno do koncentračních táborů.

 1940 – 1941: ghettoizace polských židů, jejich přesun z polských území, jež se stala součástí Říše, především do Generálního gouvernementu.  Ghetto Litzmannstadt (Lodž):  Lodž – významné průmyslové město  před válkou více než třetina obyvatel židé (cca lidí),  založeno na přelomu dubna a května 1940 na území chudinské čtvrti Baluty  164 tisíc lidí na území čtyř čtverečních kilometrů  v letech 1941 a 1942 přibylo lidí z Říše a z protektorátu (říjen 1941 transport z Prahy) a téměř z obcí v okolí Lodže.  V důsledku poměrů zemřelo přímo v ghettu cca lidí.

 Varšavské ghetto  V období mezi dvěma světovými válkami byla Varšava největším židovským centrem v Evropě a druhým největším (po New Yorku) na světě.  Před válkou asi 30% obyvatel židé (necelých )  největší ghetto v okupované Evropě  35% obyvatel Varšavy žilo na necelých 5% rozlohy  Hustota osídlení dosahovala až 146 tisíc obyvatel na 1 km 2

 Konference ve Wansee (20. ledna 1942)  o koordinaci „konečného řešení“ (Endlösung)  za „architekta konečného řešení“ je považován Heinrich Himmler  Obyvatelé polských ghett jsou od roku 1942 deportováni do vyhlazovacích táborů Akce Reinhard  Chelmno, Belzec, Sobibór, Treblinka, později do Osvětimi  Holocaust se ukázal jako prioritní válečný cíl Adolfa Hitlera

 27. ledna 1945  Sovětská vojska osvobodila Osvětim  Toto datum je bráno jako památka obětem šoa  Oběti holocaustu  Obecně je uváděno cca 6 miliónů Židů, což tvořilo cca 2/3 židovské populace tehdejší Evropy  Oběťmi procesu holocaustu i další skupiny (zejména Romové)

 Židé podle Norimberských zákonů, snímek 7, m=nzakony2.jpg&tit=Norimbersk%E9_z%E1kony m=nzakony2.jpg&tit=Norimbersk%E9_z%E1kony  Der Giftpilz, snímek 9, antisemitism/nazi/giftpilz/giftpilz antisemitism/nazi/giftpilz/giftpilz  Křišťálová noc, snímek 12, vous skynetblogs.be/nuit-de-christal/ vous skynetblogs.be/nuit-de-christal/  Concentration Camps in Europe, snímek 16,

 A Teacher's Guide to the Holocaust, e.htm e.htm  holocaust.cz,