Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gonozomální dědičnost
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost krevních skupin
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika člověka.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Gonosomální dědičnost
Klíčová slova: Mendelistická genetika
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Gonosomální dědičnost
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Příklady na rodokmen a genovou vazbu
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
GONOSOMÁLNÍ DĚDIČNOST
GONOZOMÁLNÍ CHOROBY Tomáš Rosendorf IV.B.
Výpočty rizik monogenních chorob
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Příklady z populační genetiky
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
gonozomální dědičnost
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Genetické poruchy - obecně
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_17 Název materiáluZákonná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_17 Název materiáluŠlechtitelství.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_11 Název materiáluHistorie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_16 Název materiáluPlemenitba.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_19 Název materiáluMetodický.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_23 Název materiáluVennovy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_16 Název materiáluKroužkovci.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_09 Název materiáluKombinatorické.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_03 Název materiáluVlastní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_10 Název materiáluSložené.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_24 Název materiáluVennovy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_12 Název materiáluProtozoa.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_11 Název materiáluZákladní.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Krevní skupiny: Opakování Vyřešte příklady a nezapomeńte odpověď !
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Rozmnožování buněk - meióza
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
GENEALOGIE II I. ročník, 2. semestr, 3. týden
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie, daltonismus - příklady AutorJana Lagnerová Tematická oblastBiologie Tematický okruhGenetika Ročník4 Datum tvorbyříjen 2012 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Řešte příklad : Gen, který v recesivní formě podmiňuje hemofilií (chorobnou nesrážlivost krve), se nachází v nehomologickém úseku chromozomu X. Otec dívky je hemofilik, matka hemofilií netrpí a pochází z rodiny, ve které se tato choroba nikdy nevyskytla. S jakou pravděpodobností onemocní hemofilií synové a dcery této dívky, jestliže se provdá za zdravého muže? Řešení : otec : hemofilik  XhY XhY matka zdravá a v rodině se choroba nevyskytla  XX dcera : od matky X, od otce X h  její genotyp je X h X  je zdravá, ale přenašečka vezme si zdravého muže P : XY x X h X F1 : XX h : XX : X h Y : XY  pravděpodobnost výskytu nemoci u synů je 50%, u dcer 0 %

Řešte příklad : Rodičům se narodily dvě děti – syn trpící hemofilií a dcera heterozygotně zdravá. Jaké jsou genotypy jejich rodičů? Řešení : syn hemofilik  jeho genotyp je X h Y Y chromozóm musel zdědit od otce  od matky zdědil X h dcera heterozygotně zdravá  její genotyp je X h X možnosti: a)otec X h Y x matka X h X F1 : X h X h : X h X : X h Y : XY dcera heterozyg. zdravá syn hemofilik b) otec XY x matka X h X h F1 : 2X h X : 2X h Y dcera heterozyg. zdravá syn hemofilik

Řešte příklad : Daltonismus je X-gonozomálně recesivní choroba, při níž jedinci nerozlišují červenou a zelenou barvu. Otec i syn jsou daltonici, zatímco matka rozlišuje barvy normálně. Je správné, řekneme- li, že syn zdědil tuto vadu po svém otci? Řešení : otec : daltonik  X d Y syn : daltonik  X d Y od otce zdědil chromozóm Y, od matky X jestliže je daltonik, pak alela pro vznik daltonismu musí být na něm  tvrzení je NESPRÁVNÉ jedná se o dědičnost křížem (rozlišuje- li matka barvy normálně, je přenašečkou a její genotyp je XX d )

Řešte příklad : Normálně barevně vidící dcera otce-daltonika se provdala za normálně vidícího muže, jehož otec však byl rovněž daltonik. Může se u jejich dcer nebo synů opět vyskytnout daltonismus? S jakou pravděpodobností? Řešení : otec ženy : daltonik  X d Y žena fenotypově zdravá : od otce získala X d  od matky musela dostat X tzn. její genotyp je X d X otec muže : daltonik  X d Y muž zdravý  XY (od matky X, od otce Y) P : XY x X d X F1 : X d X : XX : X d Y : XY 100% dcer bude fenotypově zdravých, s 50 % pravděpodobností budou synové zdraví, s 50% pravděpodobností budou trpět daltonismem.

Použité zdroje: Hančová, H. & Vlková, M. Biologie I. v kostce, dotisk 2. vydání. Havlíčkův Brod: Fragment, s. ISBN Jelínek, J. & Zicháček, V. Biologie pro gymnázia, 7. rozšířené vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s. ISBN Sokolovskaja, B. Ch, Pikálek Petr. Genetika v příkladech, 3. doplněné vydání. Praha: SPN, – Šmarda, Jan. Genetika pro gymnázia, 1. vydání. Praha: Fortuna, s. ISBN Nečásek, Jan. Genetika, 1. vydání. Český Těšín: Scientia, s. r. o., s. ISBN