Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_19 Tematická oblast: SPOJOVACÍ A KLOUBOVÉ HŘÍDELE, JEJICH KLOUBY, ROZVODOVKY A DIFERENCIÁLY Téma: Pohon všech kol Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Pohon všech kol Dvounápravové automobily s pohonem všech kol mají umožněn přenos hnací síly k oběma nápravám kloubovými hřídeli z rozdělovací převodovky. U nákladních automobilů bývá pohon přední nápravy zpravidla vypínatelný (zubovou spojkou) a pohon zadní nápravy je trvale spojen s převodovkou. Po silnici jede s pohonem zadní nápravy, v terénu je zapnut pohon přední nápravy. Při tom může být zvětšený celkový převod (pomocí dvoustupňové rozdělovací převodovky).
Pohon všech kol Rozdělení hnacích momentů se řídí podle adhezních podmínek. Jednostupňová rozdělovací převodovka dělí vstupní moment na momenty pro přední a zadní nápravu v poměru 50% / 50%. Použitím nesymetrického mezinápravového diferenciálu se nerozděluje hnací síla na nápravy v poměru 1:1, ale v poměru jejich zatížení. Takže méně zatížená kola přenáší menší hnací sílu a nebudou prokluzovat. Jde-li např. o nákladní automobil s dvojitou montáží pneumatik na zadní nápravě, pak zadní náprava nese cca 2/3 celkové hmotnosti vozu a přední jen 1/3.
Pohon všech kol V tomto poměru jsou nápravy schopny také přenášet hnací sílu na vozovku. Proto i mezinápravový diferenciál musí v tomto případě rozdělovat hnací moment v poměru 1:2. Schémata základních typů rozdělovacích převodovek:
Pohon všech kol a)Jednostupňové rozdělovací převodovky - jsou trvale zapnuty (permanentní pohon všech kol), - mají uzávěrku mezinápravového diferenciálu. Podle druhu vozidla a provozních podmínek se sestavují různé typy rozdělovacích převodovek: 1 – hnací vřídel 2 – výstup k zadní nápravě 3 – výstup k přední nápravě 4 – uzávěrka diferenciálu
Pohon všech kol b) Dvoustupňové rozdělovací převodovky - mají zapínatelné rozsahové skupiny (silniční a terénní stupeň), - mají uzávěrku mezinápravového diferenciálu. 1 – hnací hřídel 2 – výstup k zadní nápravě 3 – výstup k přední nápravě 4 – silniční převod 5 – terénní převod 6 – řadící objímka 7 – uzávěrka diferenciálu 8 – pohon tachometru 9 – přídavný pohon
Pohon všech kol ad b) Dvoustupňová rozdělovací převodovka
Pohon všech kol c) Rozdělovací převodovky bez diferenciálu - trvale je poháněna jen jedna náprava, - pohon druhé nápravy je dle potřeby zapínatelný řidičem. 1 – hnací hřídel 2 – pohon přední nápravy 3 – pohon zadní nápravy 4 – terénní převod 5 – silniční převod 6 – řadící objímka předního pohonu 7 – vedlejší pohon 8 – řazení vedlejšího pohonu 9 – držáky na zavěšení
Pohon všech kol d) Rozdělovací převodovky s uzávěrkou diferenciálu - obě nápravy jsou stále poháněny, - hnací moment je rozdělován na přední a zadní nápravu v určitím poměru (33% momentu na přední nápravu a 67% na zadní nápravu). 1 – mezinápravový diferenciál 2 – uzávěrka diferenciálu 3 – vedlejší pohon 4 – řazení vedlejšího pohonu
Pohon všech kol V poslední době se značně rozšířil pohon všech kol u osobních automobilů. Pohon druhé nápravy může být zapínán manuálně, nebo je permanentní.
Pohon všech kol Příklady pohonu všech kol:
OPAKOVÁNÍ: 1. Charakterizujte pohon všech kol jednostupňovou rozdělovací převodovkou. 2. Popište základní typy rozdělovacích převodovek. 3. Popište dvoustupňovou rozdělovací převodovku. 4. Popište možné způsoby řešení pohonu všech kol u osobních automobilů. Pohon všech kol
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.