Piaget Jean Gardner Howard 6. 11. 2015 Myšlení, Inteligence (vývoj myšlení a chápání světa)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
Základy sportovního tréninku mládeže
Kojenecké období.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
Prezentace na předmět Ontogenetická psychologie Alice Kulišová
Kognitivní vývoj u dětí (vývoj myšlení a chápání světa)
Obecná psychologie. Vědomí 1. Vědomí-bdělý stav, kdy si uvědomujeme sami sebe,své okolí a své psychické pochody. 2. Obsah mysli, který si člověk dokáže.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Teorie Lawrence Kohlberga
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Mladší školní období.
Perioda raného mládí Ondřej Turek 1A. Dělení  Raný školní věk (mezi 6-7. a 8-9.)  Střední školní věk (mezi 8-9. a rokem)
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
PŘEDŠKOLNÍ VĚK.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Teorie motivace Adéla Furiková.
Děti by nikdy neměly trpět bolestí Léčba musí probíhat ve spolupráci s rodinou Stále někdy nedostatečná léčba Dítě nedokáže bolest dobře vyjádřit a popsat.
Dejme dětem prostor ke hraní Eva Nováková. předpokladem je ponechat volbu vlastního námětu, cíle i prostředků, tj. zachovat volnou hru podstatná je schopnost.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Alternativní a augmentativní komunikace
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
centrální porucha zpracování řečového signálu
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ČÍST CIZOJAZYČNÉ KNÍŽKY ?.  Asi každý z nás někdy narazil na nějakou knížku, časopis nebo jakýkoliv jiný materiál, který sice obsahoval velice zajímavé.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Třída KUŘÁTKA PROJEKT MALÝ ZAHRADNÍK Dílčí projekt: KULIHRÁŠEK
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Inteligence,tvořivost, paměť
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Temperament, charakter, motivace
Témata kognitivní psychologie
5. Kultura jako řešení problémů přežití
KMT/DIZ1 Věty, poučky a jejich důkazy ve školské matematice
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Piaget Jean Gardner Howard Myšlení, Inteligence (vývoj myšlení a chápání světa)

Kognitivní vývoj u dětí Jean Piaget-švýcarský psycholog Zaměřil se na interakci zrání dítěte a prostředí. Piaget pojímá dítě jako zkoumajícího vědce, kter ý provádí experimenty s okolním světem. Dítě si na základě těchto miniexperimentů vytváří „teorie“, tzv. schémata. Akomodace Asimilace

1. stadium-senzomotorické stadium 1/ Senzomotorické stadium (0-2 roky) The senzorimotor stage Významný vztah mezi motorickou aktivitou a vnímáním dítěte. Děti objevují vztahy mezi svými aktivitami a důsledky těchto aktivit. Začínají jednat záměrně.

1. stadium-senzomotorické stadium Důležitým objevem tohoto stádia je stálost objektu (cca 8 měsíc věku). Jestliže ukryjeme hračku za zástěnu, dítě ví, že hračka stále za zástěnou je. Dítě je tedy schopno udržet „mentální reprezentaci objektu“.

2. stadium-předoperační stadium 2/ Předoperační stadium (2-7 let) Preoperational stage Děti začínají používat řeč. Slova jsou symboly. Slova jako symboly mohou reprezentovat věci nebo skupiny věcí. Jeden objekt může reprezentovat (symbolizovat) druhý. Schopnost využívat symboly dokazuje nejen řeč, ale i např. hra dítěte-kamínky jsou bonbóny, hromádka z písku je hrad, hůl je koník. Třídí předměty podle jednoho rysu (například podle barvy, podle tvaru…).

2. stadium-předoperační stadium Dítě ještě nechápe určitá logická pravidla, nebo-li operace. Operace-myšlenkový postup ke zpracování informací, je reverzibilní, tj. každá operace má svůj protiklad. Nemá schopnost konzervace-tzv. deficit konzervace (důkaz neschopnosti užívat logické operace). Klíčový aspekt stadia-dítě není schopno se věnovat více než 1 aspektu situace současně. Vyvíjí se porozumění časové ose-minulosti a budoucnosti.

2. stadium-předoperační stadium V tomto stadiu je dítě silně egocentrické, tj. je schopno nahlížet věci z jednoho úhlu pohledu- svého vlastního. Piaget posadil dítě ke stolu a ukázal mu model hor.

2. stadium-předoperační stadium Konzervace-deficit konzervace-dítě např. v tomto stadiu nedokáže pochopit stálost objemu tekutin-pokud mu dáme širokou krátkou sklenici s mlékem a toto mléko začneme přelévat do vysoké úzké sklenice, dítě si myslí, že je v úzké sklenici více mléka.

2. stadium-předoperační stadium Další možnost jak otestovat schopnost konzervac e u dítěte -přelijte limonádu z nízké široké sklenice do vysoké úzké sklenice. Zeptejte se dítěte, zda je nyní limonády více, méně či stejně. Pokud dítě bude tvrdit, že limonády je po přelití stále stejně, je ve stadiu konkrétních operací.

3. stadium-stadium konkrétních operací Stadium konkrétních operací (7-12 let) Concrete operations stage Operace=logická operace či princip, které používáme k řešení problémů. V tomto stadiu děti ovládají konzervaci (postupně)- a začínají používat stále nové logické operace. Děti jsou již schopny používat abstraktní pojmy (např. demokracie, spravedlnost), ale pouze ve vztahu ke konkrétním, smysly vnímatelným objektům.

3. stadium-stadium konkrétních operací Kolem osmého roku se ve stadiu konkrétních operací začíná dítě chápat konzervaci hmoty-pokud vezmete kouli plastelíny a rozdělíte ji v 10 kousků, dítě bude vědět, že množství plastelíny musí být stejnél a lze z ní opět vytvořit stejně velkou kouli. V 10 roce života schopnost konzervace vrcholí-dítě chápe konzervaci plochy. Rozvíjí se schopnost klasifikace a řazení objektů (je to základ aritmetiky).

Test Otestujte svoji schopnost konzervace. Odpovězte na otázku: Co je těžší, milion tun olova nebo milon tun peří? Lišky jsou savci. Všichni savci žerou maso. Co platí pro lišky? Všechny Daro jsou Feso. Feso umí tančit. Co platí pro Daro?

4. stadium-stadium formálních operací Stadium formálních operací (12 let a výše) Formal operation stage Kolem 12 roku věku vstupuje dítě do stylu myšlení dospělých. Je schopno uvažovat na hypotetické rovině. Dokáže logicky myslet o abstraktních pojmech. Testuje hypotézy. Zabývá se abstrakcí, budoucností a ideologickými problémy. Tohoto stádia nedosáhnou všichni dospělí, dokonce i ti, co ho dosáhnou, tuto schopnost nevyužívají neustále.

4. stadium-stadium formálních operací Test stadia formálních operací: kyvadlo a závaží. Zvažování všech možností-zjišťování následků každé hypotézy a potvrzení či vyvrácení platnosti těchto následků-je podkladem procesu formálního myšlení.

Přehled teorie kognitivního vývoje-Jean Piaget Senzomotorické stadium (0-2 roky) Předoperační stadium (2-7 let) Stadium konkrétních operací (7-11 let) Stadium formálních operací (nedosahují ho všichni, zpravidla začíná od 12 let výše)

Inteligence-Gardnerova teorie mnohačetné inteligence Howard Gardner, Harvard, typů (později 8 až 9) inteligence: Jazykově-verbální Logicko-matematická Zvukově-hudební Vizuálně-prostorová Tělesně-pohybová

Inteligence-Gardnerova teorie mnohačetné inteligence Intrapersonální Interpersonální Přírodní Duchovní

Identifikace nadaného dítěte v MŠ (příklady projevů z dotazníku PPP Znojmo) Začalo mluvit velmi brzy…………………………………………………………………………………… Má bohatou slovní zásobu. ………………………………………………………………………………… Používá již i cizí slova, a to správně. ……………………………………………………………………… V kolektivu stejně starých dětí je uzavřenější. …………………………………………………………….. Pro rozhovor vyhledává starší děti a dospělé ……………………………………………………………… Dovede soustředěně pozorovat a naslouchat. ……………………………………………………………… Projevuje překvapivě vyspělý a samostatný úsudek ………………………………………………………. Zajímá ho, jak věci fungují, chce všemu porozumět. ……………………………………………………… Vyptává se příliš, potřebuje sdělovat své názory, takže v MŠ působí až neukázněně. …………………… Při hře vymýšlí stále něco nového, různé obměny. …………………………………………………….…. Přizpůsobuje se snadno novým situacím. ………………………………………………………………….. Na jeho chování ve školce je znát, že je tam rád. …………………………………………………………. Ve školce se nudí při běžných hrách, odmítá nabízené činnosti…………………………………………… Spolupracuje, je snadné s ním vyjít. ……………………………………………………………………….

Má sklon vést druhé a řídit činnosti, kterých se účastní. …………………………………………………... Má jiné zájmy než jeho vrstevníci. ….……………………………………………………………………... Nesnáší příliš autoritativní chování dospělých ……………………………………………………………. Pohybově neklidné, působí jako hyperaktivní. …………………………………………………………….. Prohlíží si knihy, jež mu poskytují nové informace. ………………….…………………………………… Výborně si pamatuje, má mnohem více znalostí než jiné stejně staré děti. ……………………….. Je stále velmi aktivní, má hodně energie. …………………………………………………………………. Má velkou představivost, vymýšlí si příběhy. …………………………………………………………….. Přemýšlí nad abstraktními tématy (čas, smrt) ……………………………………………………………... Dělá si více starostí než jiné děti, je úzkostné. ……………………………………………………..……… Má výrazný smysl pro spravedlnost. ………………………………………………….……………………

Otázky do testu Popište jednotlivé typy inteligence dle Gardnera. Vyberte ty, které představují Vaše silné stránky.

Dú č. 2 (do ) Vypište si jednotlivé typy inteligence dle Gardnera. Vyberte si 3 typy inteligence, které u Vás představují Vaši silnou stránku a popište, na jakých dovednostech, schopnostech to u sebe poznáte, jak se to projevuje např. ve Vašem profesním uplatnění. Rozsah 2 strany. Jako vodítko použijte článek z odkazu: ma-8-druhu-inteligence-jak-jste-na-tom- vy.html#.VI2cNSuG_pchttp:// ma-8-druhu-inteligence-jak-jste-na-tom- vy.html#.VI2cNSuG_pc

Literatura: Atkinsonová, R. a kol.: Psychologie. Kapitola kognitivní vývoj v dětství. Je zde velmi srozumitelný popis Piagetovy teorie. Gard n er, H. (1999): Dimenze myšlení. Teorie rozmanitých inteligencí. Portál. Praha.