Osobnosti divadla Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Bedřich Smetana Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Jakub Jan Ryba Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Sluneční soustava Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Název: VÝVOJ DIVADLA V POČÁTCÍCH NÁRODNÍ OBROZENÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_371_Česká literatura 18. a 19. století AUTOR: Mgr. Markéta.
Za předpokladu použití učebnice Čítanka pro 5. ročník a psacích potřeb
České národní obrození
Josef Kajetán Tyl
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Antonín Dvořák Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Osobnosti národního obrození
Václav Kliment Klicpera Mgr. Ludmila Růžičková
Josef Kajetán Tyl Vojtěch šimon.
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Soubor testů 4 Mgr. Ludmila Růžičková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr.
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Divadlo ve třetí etapě národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Divadlo v době národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 31  Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
Divadelní scéna Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
Dušičky. Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 45 Autor:
Svatý Václav ROK V JEHO PROMĚNÁCH A SLAVNOSTECH. Rok v jeho proměnách a slavnostech – Sv. Václav Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
1. Fáze Národního obrození
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Karel Hynek Mácha Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_06 Název Josef Kajetán Tyl Téma hodiny Josef.
František Ladislav Čelakovský
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
3. Fáze Národního obrození
Lidová kultura Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Ladislav Stroupežnický
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Opakování z literatury 8. r.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Rok v jeho proměnách a slavnostech
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Hymna ČR Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 32.
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
PŘÍRUČKA ČESKÝCH BÁSNÍKŮ, SPISOVATELŮ A HERCŮ
2. Fáze Národního obrození
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

Osobnosti divadla Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 34 Autor: Machová Alena Ověření ve výuce: 8. třída Datum ověření:

Osobnosti divadla

Metodika:  Žákům promítneme prezentaci, kterou lze doplnit vlastním výkladem.  Z prezentace vybereme několik nejdůležitějších poznámek jako zápis.  Pro kontrolu pozornosti žáků při výkladu je určen závěrečný test. Klíčová slova: J. N. Štěpánek, V. K. Klicpera, J. K. Tyl, veselohra, Stavovské divadlo, Kajetánské divadlo.

Václav Thám  (26. října 1765, Praha – okolo 1816, Halič)  Byl český básník, dramatik, překladatel, herec a režisér.  Stal se jedním z hlavních činitelů Boudy, později i divadla U Hybernů.

Obrázek č. 1 – Václav Thám

Václav Thám  Hry: - Břetislav a Jitka aneb Únos z kláštera - Vlasta a Šárka aneb Dívčí boj u Prahy - Švédská vojna v Čechách aneb Udatnost pražských studentů - Zpěvy z nejvýbornějších 12 zpěvoher -Básně v řeči vázané - sbírka básní od různých autorů.  Napsal asi 50 her, zachovala se pouze část. Byl to jakýsi první český divadelník.

Jan Nepomuk Štěpánek  , Chrudim – , Praha  Významný český divadelník, herec, režisér, dramatik, dramaturg, překladatel, spisovatel, redaktor, publicista a divadelní ředitel.  Jednalo se o jednu z vůdčích osobností českého divadla první třetiny 19. století.  Jeho hry jsou dnes většinou zapomenuté, ale jeho význam pro vývoj českého divadla i pro rozšíření českého jazyka je velký.

Obrázek č. 2 – Jan Nepomuk Štěpánek

Jan Nepomuk Štěpánek  Hry: - Obležení Prahy od Švejdů aneb Věrnost a udatnost česká (1812) - Čech a Němec (1816) -Jaroslav a Blažena aneb Hrad Kunětice (1816)  Jeho vnukem byl známý český herec Zdeněk Štěpánek a pravnuky pak všechny čtyři děti Zdeňka Štěpánka herci Jana, Martin, Petr a režisérka Kristina.  Je pohřben v Praze na Vinohradském hřbitově.

Václav Kliment Klicpera  23. listopadu 1792, Chlumec nad Cidlinou – 15. září 1859, Praha  Byl český spisovatel a dramatik.  Roku 1819 se stal humanitním profesorem v Hradci Králové, působil v místním ochotnickém divadle, kde krátce na to začal dělat ředitele. Za zásluhy o město byl jmenován čestným občanem Hradce Králové.  Jeho hry jsou oblíbené, často hrané dodnes.

Obrázek č. 3 – Václav Kliment Klicpera

Václav Kliment Klicpera  Hry: - Divotvorný klobouk (1817) - Hadrián z Římsů (1821) - Rohovín Čtverrohý (1821) - Veselohra na mostě (1826)  Byl prvním skutečným dramatikem národního obrození, autorem několika desítek her. Tato dramata jsou v nejrůznějších stylech od historických dramat vysokého stylu, rytířských her přes frašky a komedie až k hrám situovaným do současnosti. Napsal celkem 57 divadelních her.

Josef Kajetán Tyl Obrázek č. 4 – Josef Kajetán Tyl; viz. samostatná prezentace

Opakování: 1)Vyjmenujte osobnosti, které se zasloužili o rozvoj českého divadla. 2)Uveďte alespoň 3 názvy divadelních her. 3)Se kterým divadlem je spojena osobnost Václava Tháma? 4)Se kterým divadlem je spojena osobnost J. N. Štěpánka?

Řešení: 1)V. Thám, J. N. Štěpánek, V. K. Klicpera, J. K. Tyl. 2)Rohovín Čtverrohý, Hadrián z Římsů, Čech a Němec, atd. 3)Divadlo BOUDA 4)Stavovské divadlo

Zdroje: LNĚNIČKOVÁ, Jitka. České země v době obrození. 1. vyd. Praha: Albatros, ISBN Literární výchova pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, ISBN VOLHEJNOVÁ, Veronika. Čeští spisovatelé. 3. vyd. Praha: Fragment, Odkaz. ISBN SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. 2. vyd. Praha: Fragment, ISBN

Zdroje obrázků: :  6&bih=667&tbm=isch&prmd=imvnso&tbnid=Q5hGNIRTAUuBtM:&imgrefurl= aky.cz/stribrna-mince-500-kc-vaclav-tham-250-vyroci-narozeni-2015-proof-p- 633.html&docid=5JnLLhNajkazqM&imgurl= v_tham_2015_article.jpg&w=100&h=122&ei=NWBWUMK5Io- 3hAfFlIHQDg&zoom=1&iact=hc&vpx=202&vpy=241&dur=94&hovh=97&hovw=80&tx =100&ty=56&sig= &page=1&tbnh=97&tbnw=80&start=0&n dsp=25&ved=1t:429,r:0,s:0,i:100 (Obrázek č. 1 – )  =cs&sa=X&biw=1366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=b9pzg7dr_JpWqM:&i mgrefurl= %25C3%25A1nek&docid=effH8msBrFx4WM&imgurl= pedia/commons/thumb/2/2f/Jan_Nepomuk_Stepanek_Vilimek.jpg/220px- Jan_Nepomuk_Stepanek_Vilimek.jpg&w=220&h=276&ei=dltWUMPHGNCOswa2y4HwD w&zoom=1&iact=hc&vpx=198&vpy=152&dur=241&hovh=220&hovw=176&tx=120&ty =135&sig= &page=1&tbnh=165&tbnw=132&start=0&ndsp= 22&ved=1t:429,r:0,s:0,i:73 (Obrázek č. 2 – )

Zdroje obrázků:  /9/9b/Vaclav_Kliment_Klicpera_Vilimek.jpg/250px- Vaclav_Kliment_Klicpera_Vilimek.jpg&imgrefurl= lav_Kliment_Klicpera&h=246&w=250&sz=13&tbnid=kmUy3UJKfQCe8M:&tbnh=90&tbnw=91& prev=/search%3Fq%3Dv%25C3%25A1clav%2Bkliment%2Bklicpera%26tbm%3Disch%26tbo %3Du&zoom=1&q=v%C3%A1clav+kliment+klicpera&usg=__JZoLD7H5P- 59TEJ3cYB4vZpYidA=&docid=lOWHpGV0MXBGRM&sa=X&ei=bFxWUM_aPIixtAaYjIHoCA&ved= 0CC8Q9QEwAQ&dur=272 (Obrázek č. 3 – )  &tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=b88aSph2eQmV- M:&imgrefurl= rI1ubbnXGYkiM&imgurl= %2525C3%2525ADmek_-_Josef_Kajet%2525C3%2525A1n_Tyl.jpg/250px- Jan_Vil%2525C3%2525ADmek_- _Josef_Kajet%2525C3%2525A1n_Tyl.jpg&w=250&h=331&ei=qGFWUPzCPIK1hAfWsoHoCw&z oom=1&iact=hc&vpx=181&vpy=164&dur=493&hovh=224&hovw=168&tx=92&ty=104&sig= &page=1&tbnh=139&tbnw=101&start=0&ndsp=26&ved=1t:429,r:0, s:0,i:87 (Obrázek č. 4 – )