KONTROLA Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  Kontrola jako manažerská funkce  Základní fáze kontroly  Hodnotící kriteria  Moderní přístupy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Advertisements

KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Audit administrativních činností
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
Hodnocení škol a školských zařízení
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Michaela Jirásková Marie Nikodýmová
Historické etapy vývoje managementu
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Proces řízení projektu
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Didaktické prostředky
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Podniková ekonomika Personální činnost.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR
1 VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. školící středisko Kladno katedra řízení podniku a podnikové ekonomiky Předmět: Management 1 Téma 6: K O N T R.
ROZPOČTY REŽIJNÍCH NÁKLADŮ
Kontrolní proces, uplatňování kontroly
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Finanční analýza.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
SYSTÉM PLÁNŮ A ROZPOČTŮ V PODNIKU
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
Opakování: Co to je rozpočet režijních nákladů
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Systém řízení kvality.
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální audit - cesta k efektivitě využívání lidských zdrojů.
KONTROLA Zpracoval Ing. Jan Weiser Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Weiser. Dostupné z Metodického portálu
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Téma 13: Finanční plánování
MANAGEMENT 6 Kontrolování. Poslání 5. manažerské funkce Včasné a hospodárné zjištění, rozbor a přijetí závěrů k odchylkám, které v řízeném procesu charakterizují.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Kontrola Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Zpracování žádosti na podporu sociálního podnikání do OPZ - příklad dobré praxe Vznik sociálního podniku Hustířanka služby s.r.o. Hradec Králové, 7.
Didaktické prostředky
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Kontrola. Kontrola Kontrola Kontrola je proces sledování reality, zjišťování, zda se vyvíjí žádoucím směrem, rozbor příčin případných odchylek a přijetí.
Předmět: Podnikový a personální management 1
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Management a řízení hotelu
Presentation Title 1st September 2002
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Vyhodnocení stavební zakázky
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

KONTROLA Zpracoval Ing. Jan Weiser

Osnova výkladu  Kontrola jako manažerská funkce  Základní fáze kontroly  Hodnotící kriteria  Moderní přístupy ke kontrole  Vnitřní kontrolní systém  Kontroling  Shrnuti  Otázky a úkoly

Kontrola jako manažerská funkce Kontrola je manažerská funkce.Smyslem je získat objektivní představu o řízené realitě, tj. plnění plánovaných záměrů, stupni realizace přijatých rozhodnutí. Základní členění kontrolních procesů:  Vnitřní (interní) kontrola  Vnější (externí) kontrola

Základní fáze kontroly Závěry a návrhy opatření pro řídící subjekty Hodnocení kontrolovaných procesů Ověření správnosti získaných informací Získání a výběr informací pro kontrolu Určení předmětu kontroly

Hodnotící kriteria Standardy – představují nejběžnější kriterium, podle kterého kontrolujeme danou skutečnost. Lze je rozdělit do několika skupin v závislosti na kontrolované oblasti. Obecné normy chování, se kterými je zaměstnanec průběžně seznamován(BOZP, hygiena, požární ochrana); Specifické požadavky, které konkretizují pro dané aktivity dílčí či cílové hodnoty, jichž má být dosaženo. Obecně se jedná o měřitelné, kvantifikovatelné veličiny: o fyzikální veličiny – dosažené teplo, tlaky, spotřebované kilogramy, metry litry, vyrobené kusy a pod o ekonomické veličiny – náklady, rozsah zásob, závazků, pohledávek, velikost úvěrů, tržby, zisk apod. o kombinované veličiny – vznikající spojením fyzikálních a ekonomických. Např. kalkulační položky jako je spotřeba materiálových či mzdových nákladů na jednotku (kus, litr, metr) výroby; o neměřitelné veličiny – nelze-li požadovaný stav kvantitativně vyjádřit, je vhodné využít kriteria vzorku, popř. vzorku s mezními hodnotami. Např. specifikace tvarově náročných výrobků, specifikaci barevných odstínů, kvality povrchu apod.

Hodnotící kriteria Časové srovnání - představuje další častý rozborový nástroj kontroly, kdy se posuzuje, jak se daný předmět kontroly vyvíjí v sledovaném období s ohledem na vývoj v minulém období. Z analýzy v čase můžeme odvodit řadu cenných poznatků o trendech vývoje kontrolované reality, o vlivech sezónnosti či anomálií ve vývoji. Konkurenční srovnání.- v tomto případě se jako etalonu pro kontrolu užívají hodnoty veličiny, které v dané oblasti dosahuje konkurenční firma. Správné řídící a provozní praktiky - představují okruh požadavků, které obvykle nejsou specifikovány v dokumentech, ale představují obecné požadavky na chování, jednání pracovníků, uspořádání pracovních nástrojů atd., které jsou obecně dané. Kvalifikovaný pracovník je musí znát (učí se ve školách,kursech apod.) Příkladem mohou být pravidla pro zpracování a čtení technických výkresů, postupy pro zaznamenávání změn v nich apod.

Vnitřní kontrolní systém Proč kontrolovat - účelCo kontrolovat - předmětKdo kontroluje - subjektKdy kontroluje - periodicitaJak kontroluje – způsob, metody Představuje uskupení kontrolních činností, které jsou vzájemně propojeny a koordinovány. Při jeho tvorbě se ptáme:

Účel kontroly Kontrola může mít následující funkce: Inspekční funkce – objektivní zjišťování stavu na základě stanovených kriterií Preventivní funkce – spočívá v působení přítomností, posiluje odpovědnost Eliminační funkce – má zamezit opakování zjištěných odchylek

Mini-pauza ke zvýšení koncentrace, zlepšení paměti a myšlení. Blbost, vzdalující se od nás, se zdá být menší.

Předmět kontroly Kontrolujeme zejména problémové oblasti  Regulované elementy  Nestabilní procesy  Zvláštní procesy  Nové aktivity Zaměření kontroly může být na: Kvantitativní, ekonomické, kvalitativní, nebo časová aspekty kontrolované oblasti.

Subjekty kontroly  Vedoucí pracovníci – kdo řídí, kontroluje  Jednotliví zaměstnanci – samokontrola  Vnitřní kontroloři  Specialisté kontroly  Vyškolení pracovníci (interní audit, technická kontrola)

Časová dimenze Obecné doporučení říká, že alespoň jednou za rok by měly být zkontrolovány všechny řízené oblasti. Časový charakter kontroly:  Předběžná ( je proces po všech stránkách připraven)  Průběžná ( probíhá vše v souladu s požadavky)  Následná ( je dosahováno požadovaného výsledku)

Metody  Běžná vnitřní kontrola – realizují ji orgány firmy, má pevný metodický postup.  Audit – představuje nestranné ověření určité skutečnosti (funkce útvarů,kvalita produktů, celková výslednost procesů, apod.)  Externí audit – provádí externí autorizovaný pracovník (roční účetní uzávěrka)  Interní audit – provádí vlastní vyškolení pracovníci

Moderní přístupy ke kontrole Posílení preventivní funkce kontroly! Lidské chyby a jejich příčiny:  Chyby vědomé  Chyby záměrně utajované  Chyby z nedostatku znalostí  Chyby z nedostatku soustředění

Controling Nejstarší koncepce kontrolingu je zaměřena na vyhodnocování stavu plnění podnikových záměrů tj. plánů, rozpočtů, projektů. Představuje formu makro- pohledu na firmu. Sledují se zejména:  Ekonomické ukazatele plánu či rozpočty  Dodržování termínů  Správné věcné plnění  Dodržování kvality

Controling  Naplňování přijatých koncepcí a postupů  Dodržování stanovených standardů  Využívání zdrojů, účinnost a efektivnost  Efektivita plánovaných úkolů  Úroveň dosahování stanovených cílů

Místo shrnutí Nejčastější chyby kontrolního systému:  Absence kontroly  Nízká autorita kontroly  Nadměrná kontrola  Nepřesná kontrola  Subjektivní kontrola  Nesrozumitelné závěry formálnost kontroly Kontroloři mohou být hlídacím psem, ale ne psem honicím.

Klíčová slova Kontrola, kontroling, fáze kontroly, standard, hodnotící kriteria, metody kontroly.

Otázky a úkoly 1. Co je smyslem kontroly v organizaci? 2. Kontrolní procesy v organizaci můžeme rozdělit do dvou základních skupin. Které skupiny to jsou? 3. Vyjmenujte základní fáze kontroly. 4. Co jsou hodnotící kriteria kontroly? Krátce charakterizujte alespoň dvě skupiny těchto kriterií. 5. Které otázky je třeba si vyjasnit při tvorbě vnitřního kontrolního systému? 6. Co je podstatou kontrolingu?