PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava
Publicistický styl je stylem věcné komunikace, který nejvíce využívají sdělovací prostředky = média (tisk, rozhlas, televize, internet) CÍL: informovat adresáta o aktuálních událostech ve společnosti a zároveň ovlivňovat jeho názory a city
FUNKCE: sdělná přesvědčovací získávací FORMA PROJEVU: psaná (tisk, internet) mluvená (televize, rozhlas)
PROJEV: veřejný monologický i dialogický ŽÁNRY: zpravodajské (zpráva) analytické (komentář) beletristické (fejeton)
SLOHOVÉ POSTUPY: informační, úvahový, popisný JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY: jazyk spisovný (knižní, hovorový, odborná pojmenování, slova cizího původu, obrazná pojmenování, přísloví, rčení) automatizace X aktualizace
POŽADAVKY: -aktuálnost a pravdivost -všeobecná přístupnost a srozumitelnost -variabilnost a působivost -výrazová úspornost Bulvární média – pravdivost a objektivita je upozaděna, působí na emoce a pudy adresáta, hlavním cílem je vysoká prodejnost.
SLOHOVÉ ÚTVARY: Informační – zpráva, oznámení, inzerát Analytické – komentář, polemika, kritika Beletristické – fejeton, sloupek, umělecká reportáž Další slohové útvary: publicistický článek, interview, úvodník, referát, kurzíva, reklama
OTÁZKY: 1.Uveďte hlavní požadavky na publicistický styl. 2.Jaké slohové postupy publicist. styl užívá? 3.Co je typické pro jazyk publicist. stylu? 4.Proč mají úspěch bulvární média? 5.Jaké funkce má publicistický styl? 6.Uveďte základní slohové útvary publ. stylu.
ÚKOL: Sepište krátkou zprávu o nějaké nedávné události ve škole. Převeďte ji do jazyka bulvárního média. Nezapomeňte na sílu titulku!
POUŽITÁ LITERATURA: SOCHROVÁ, M. Český jazyk v kostce. Praha: FRAGMENT, 1996.