Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L-1-009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Advertisements

Elektronické učební materiály – 1. stupeň Český jazyk 5 Autor: Mgr. Lenka Radošová Přídavná jména tvrdá smutný, pomalý, usměvavý, rychlý, zlobivý náladová,
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Z obrázků vytvoř věty jednoduché Některé věty napište na tabuli.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Shoda přísudku s podmětem VY_32_INOVACE_03-31 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_04_SHODA.
Mluvnické kategorie jmen. Mluvnické kategorie = mluvnické významy Mluvnický význam vyjadřuje podstatné jméno svým tvarem = pádovou koncovkou, číslem,
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Pravopis i/y v koncovkách Název sady: Český jazyk 8. ročník.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník SHODA PODMĚTU S PŘÍSUDKEM Co už známe Na houby Po dešti v lese, v doubí sbíráme zrána.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Eliška Kopečná VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_12_Český jazyk_29_Číslo.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Přídavná jména přivlastňovací
Věta jednoduchá VY_32_INOVACE_8
Charakteristika výukového materiálu
Český jazyk – Slovní druhy
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
S H O D A ? Topoly šuměli. Topoly šuměly. Psi štěkali. Psi štěkaly.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Podstatná jména jsou slova ohebná, skloňují se.
Název školy : ZÁKLADNÍ ŠKOLA NOVÝ KOSTEL,OKRES CHEB
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vzor pán CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Přídavná jména přivlastňovací
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Doplněk (verbální atribut)
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Skupiny DĚ, TĚ, NĚ, BĚ, PĚ, VĚ, MĚ
AUTOR: Kateřina Křížová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Podstatná jména Rod mužský životný
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vzor stroj CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_23CJ_4_SLOV2
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
SLOVESA číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psaní i/y v minulém čase
Autor: Mgr. Jana Šulcová
Větné členy.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Iveta Vališková
SLOVESA Filip s Bakem dovádějí na louce.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
NÁZEV ŠKOLY: ZAKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
VY_32_Inovace_4.1.3 Věta jednoduchá a souvětí
Transkript prezentace:

Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L-1-009

1) zopakuj si pravidla pro i / y v přísudku: ● r. m. živ. v mn. č.- li ● r. m. neživ. v mn. č.- ly ● r. žen. v mn. č.- ly ● r. stř. v mn. č. - la ● nevyjádřený podmět - li

Pozor! ● V čem je rozdíl? ● Uzenáči byl__ na skladě. ● Uzenáče byl__ na skladě. * ● v životnosti podmětu

Pozor! Co se píše, je-li podmětem: rodiče, lidičky, koně? ● Rodiče jel__ na dovolenou. ● Čtyři koně táhl__ kočár. ● Kam jste šl___, lidičky? * ● vždy -li

Pozor! Co se píše, je-li podmětem: dni, dny, dnové? ● Dni se krátil__. ● Dny se krátil__. ● Dnové se krátil__. * ● dni a dny – ly dnové- li

Pozor! Co se píše, je-li podmětem: děti? ● Děti utekl__. ● Děti běhal__ bos__. * ● vždy -ly

2) podměty různého rodu ● je-li mezi jmény v podmětu jméno r. m. živ.: ● a) všechna jména v podmětu v jednotném čísle: ● Matka a otec byl__ v divadle. * ● píšeme jen -li

2) podměty různého rodu ● b) některé nebo všechna jména v čísle množném: ● Po – Přís : ● Závodníci a jejich stroje obstál__. * ● píšeme jen -li

2) podměty různého rodu ● b) některé nebo všechna jména v čísle množném: ● Přís - Po: ● Soutěžil___ sbory i sólisté. * ● píšeme -ly i -li, obvykle shoda s nejbližším jménem

c) není-li v podmětu jméno rodu mužského životného ● ca) jména v čísle jednotném ● Hřeben, žínka a mýdlo ležel__ na stole. * ● píšeme -ly

c) není-li v podmětu jméno rodu mužského životného ● cb) jména v čísle množném ● Po - Přís: ● Krávy i telata byl___ očkovány. * ● píšeme -ly

c) není-li v podmětu jméno rodu mužského životného ● cc) jména v čísle množném ● Přís - Po: ● Byl___ očkován__ telata a krávy. * ● píšeme -ly i -la, obvykle shoda s nejbližším jménem

Pozor! ● několik jmen r. stř. a jedno z nich v čísle jednotném: ● Česko a Finsko podepsal__ smlouvu. * ● píšeme – ly !

Pozor! ● všechna jména stř. rodu ● Vědra i košťata byl__ uklizen__. * ● píšeme – la !

3) shoda podle smyslu: ● podmět vyjadřuje množství + podst. jméno ve 2. pádě: ● Davy lidí čekaly, aby viděl__ slavnou zpěvačku. * ● píšeme – ly i -li !

3) shoda podle smyslu: ● oslovení – podle rodu podst. jm. v 5. pádě: ● Kde jste, kluci, byli schovaní! ● Proč jste, dívky, nepřišly včas?

4) nesouřadně spojený několikanásobný podmět: ● Eva s Pavlem přišli pozdě. ● také: ● Přišli k nám Eva s Pavlem. ● také: ● Přišla k nám Eva s Pavlem.

4) nesouřadně spojený několikanásobný podmět: ● Jsou-li všechna jména v čísle množném: ● Eva s Pavlem přišli pozdě. ● Přišli k nám Eva s Pavlem. ● Přišla k nám Eva s Pavlem.

Cvičení 1 - doplň i / y / a: ● Chlapci hrál__ kopanou. Letadla dopravoval__ zboží. Nad stolem visel__ dva obrazy. Ledoborci vyplul__ už v noci. Dni uběhl__ jak voda. Děti si postavil__ sněhuláka. Auta jezdil__ velmi rychle.

Cvičení 2 - doplň i / y / a: ● Skupiny turistů se procházel__ po městě a obdivoval__ památky. Na louce se pásl__ ovce a berani. Petr a Věra se seznámil__ v tanečních. Tu povídku četl__ dívky i chlapci. Koťata a kuře zůstal__ na dvoře.

Cvičení 3 - doplň i / y / a: ● Nad jezerem kroužil__ vlaštovky a racci. Závodu se zúčastnil__ všechny žákyně i někteří žáci. Všechny květy i poupata uvadl__. Byl__vyznamenán__ scénárista a režisérka. Několik diváků vstalo, aby lépe viděl__.

Cvičení 1 - řešení: ● Chlapci hráli kopanou. Letadla dopravovala zboží. Nad stolem visely dva obrazy. Ledoborci vypluli už v noci. Dni uběhli jak voda. Děti si postavily sněhuláka. Auta jezdila velmi rychle.

Cvičení 2 - řešení: ● Skupiny turistů se procházely po městě a obdivovaly / i památky. Na louce se pásli / y ovce a berani. Petr a Věra se seznámili v tanečních. Tu povídku četli / y dívky i chlapci. Koťata a kuře zůstaly na dvoře.

Cvičení 3 - řešení: ● Nad jezerem kroužily / i vlaštovky a racci. Závodu se zúčastnily / i všechny žákyně i někteří žáci. Všechny květy i poupata uvadly. Byli vyznamenáni scénárista a režisérka. Několik diváků vstalo, aby lépe vidělo / i.

Zdroje: ● Pravidla českého pravopisu ● Grepl, M. - Karlík, P.: Cvičení z českého jazyka – větná skladba, Brno 1995

Odkazy k obrázkům: ● ● ● ● ● ● ●

Prezentaci vytvořila: Mgr. Alena Bujáčková SPŠ Uherský Brod OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L-1-009