Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.10 Časování sloves Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.1.7 Mnohovýznamová slova Název sady: Český jazyk a literatura 3.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.2 Slova jednozna č ná a mnohozna č ná Název sady: Č eský jazyk 4.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.3 Slova souzna č ná a protikladná Název sady: Č eský jazyk 4. ro.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.1 Hlásková podoba slova Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesný vid Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Slovesný vid Autor Fulínová Šárka.
VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 07 Vid dokonavý a nedokonavý.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.4 Slova spisovná a nespisovná Název sady: Český jazyk 4. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.2 Podstatná jména – vzory rodu ženského a skloňování Název sady:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.7 Slova příbuzná Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Slovesné tvary určité a neurčité sloveso vyjadřuje nějaký děj nebo stav ve větě stojí jako přísudek (jdeme, hoří) slovesné tvary dělíme na: určité - vyjadřují.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
Základní škola Unhošť CZ.1.07/1.4.00/ Projekt MŠMT ČR
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Slova citově zabarvená
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Slovesa Bc. K. Matějková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid
Předpona-kořen-část příponová
Slovesa.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
SLOVESNÝ ZPŮSOB Autor prezentace: Mgr. Jaroslava Zámostná
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesa - číslo VY_32_INOVACE_16
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_19
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
SLOVNÍ DRUHY. SLOVNÍ DRUHY Přehled slovních druhů: Slova ohebná: Skloňují se: 1. Podstatná jména 2. Přídavná jména 3. Zájmena 4. Číslovky Časují se:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Charakteristika výukového materiálu
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_23CJ_4_SLOV2
SLOVESA číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková
Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, Autor
Autor: Mgr. Monika Hřavová Název : VY_32_INOVACE_2A16Čj4_Slovesa
U sloves rozeznáváme trojí čas:
SLOVESA Filip s Bakem dovádějí na louce.
Slovesné třídy.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_Inovace_4.1.3 Věta jednoduchá a souvětí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Časování sloves Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 4. tříd k seznámení se s časováním sloves. Žáci plní po výkladu zadané úkoly. Materiál se dá využít při práci s interaktivní tabulí, multimice, v počítačové učebně nebo jako pracovní list.

Č asování sloves Čas přítomný, budoucí, minulý

 Slovesné tvary, které vedle osoby a čísla vyjadřují i přítomný čas, jsou tvary přítomné.  Koncovky, kterými se slovesné tvary odlišují, se nazývají osobní koncovky. Jsou to části slova, která mění jeho tvar. i/í  V osobních koncovkách času přítomného se píše vždy měkké i/í (sázím, prosíš, není…).  Slovesa v přítomném čase mají tvar jednoduchý. Časování sloves v čase přítomném POZOR! Přítomné tvary některých sloves vyjadřují budoucí čas! Tato slovesa nemohou vyjádřit čas přítomný. (zavolám, přinesu)

čísloosobanéstkrýtprositdělatbýt jednotné 1.(já) 2.(ty) 3.(on, ona, ono) nesu neseš nese kryji (u) kryješ kryje prosím prosíš prosí dělám děláš dělá jsem jsi je množné 1.(my) 2.(vy) 3.(oni, ony, ona) neseme nesete nesou kryjeme kryjete kryjí (ou) prosíme prosíte prosí děláme děláte dělají jsme jste jsou Přehled časování v čase přítomném

 Budoucí čas se vyjadřuje dvěma způsoby: 1)Složeným tvarem vyjadřujeme budoucí čas u sloves, která mohou vyjádřit přítomnost (právě probíhající děj). Složený tvar se skládá z pomocného slovesa být, které vyjádří osobu a číslo, a z infinitivu významového slovesa (budu psát, budeš běhat). 2)Jednoduchým tvarem vyjadřujeme budoucí čas u sloves, která nemohou vyjádřit přítomnost (právě probíhající děj). Slovesa svým tvarem vyjadřují čas budoucí (napíšu, přečteš, zazpívá). Časování sloves v čase budoucím

čísloosobasložené tvaryjednoduché tvary čístdělatpřečístudělat jednotné budu číst budeš číst bude číst budu dělat budeš dělat bude dělat přečtu přečteš přečte udělám uděláš udělá množné budeme číst budete číst budou číst budeme dělat budete dělat budou dělat přečteme přečtete přečtou uděláme uděláte udělají Přehled časování v čase budoucím

 Tvary času minulého jsou složeny z příčestí minulého činného a z přítomného času pomocného slovesa být (psal jsem, dělal jsi, hráli jsme…).  Ve 3. osobě čísla jednotného i množného se pomocné sloveso vynechává (on myl, oni psali, ony šly, ona jela). Tento tvar se posuzuje rovněž jako tvar složený.  Ve 2. osobě jednotného čísla se zvratná zájmena spojují s tvary pomocného slovesa a mají podobu ses, sis (umyl ses, hrál sis). Časování sloves v čase minulém

čísloosobaslovesné tvary jednotné přišel jsem přišel jsi (přišels) (on) přišel přišla jsem přišla jsi (přišlas) (ona) přišla přišlo jsem přišlo jsi (přišlos) (ono) přišlo množné přišli jsme přišli jste (oni) přišli přišly jsme přišly jste (ony) přišly přišla jsme přišla jste (ona) přišla Přehled časování v čase minulém

čísloosobaslovesné tvary jednotné umyl (-a, -o) jsem se umyl (-a, -o) ses umyl (-a, -o) se hrál (-a, -o) jsem si hrál (-a, -o) sis hrál (-a, -o) si množné umyli (-y, -a) jsme se umyli (-y, -a) jste se umyli (-y, -a) se hráli (-y, -a) jsme si hráli (-y, -a) jste si hráli (-y, -a) si Přehled časování zvratných sloves v čase minulém

Naše město (probouzet se) __________ už kolem páté hodiny. V bytech (rozsvěcovat se) __________ světla. Na ulicích (cinkat) __________ první tramvaje. Autobusy a auta (opouštět) __________ garáže. Chodníky se pomalu (zaplňovat) __________ lidmi. Všichni (spěchat) __________ za svými povinnostmi. Vy nám (kazit) __________ hru! My to vážně (myslet) __________ dobře. Ty dnes také (slavit) __________ narozeniny? Já ráda (bruslit) __________. Diváci (sledovat) __________ film. Naše hory (být) _____ krásné. Proč (být) _____ Lukáš tak zlý? Dnes tu (nebýt) _____ všichni. To (nebýt) _____ fér! 1. Zapiš slovesa v závorkách ve správném tvaru přítomného času.

slovesaosobačísločasinfinitiv hlídá čtu navštíví díváte se uvidíš myjeme zaléváte kupuji 2. Urči u daných sloves osobu, číslo, čas a zapiš je v infinitivu.

skákat (1.os.,č.j.) __________skočit (1.os.,č.j.) __________ psát (2.os.,č.j.) __________napsat (2.os.,č.j.) __________ lézt (3.os.,č.j.) __________přelézt (3.os.,č.j.) __________ číst (1.os.,č.mn.) __________vyčíst (1.os.,č.mn.) __________ jíst (2.os.,č.mn.) __________sníst (2.os.,č.mn.) __________ pít (3.os.,č.mn.) __________zapít (3.os.,č.mn.) __________ 3. Utvoř budoucí čas sloves. Jaké tvary jsou v levém sloupci?_________________________ Jaké tvary jsou v pravém sloupci?_________________________

4. Napiš v čase minulém. Kreslím tužkou. ________________________________________ Neseš mi úkol? _________________________________________ Všichni se dívají. ________________________________________ Děda spí. _____________________________________________ Hraješ si rád? __________________________________________ Maminka vaří oběd. ____________________________________ Miminko spí. __________________________________________ Proč se mračí? _________________________________________

Naše město (probouzet se) se probouzí už kolem páté hodiny. V bytech (rozsvěcovat se) se rozsvěcují světla. Na ulicích (cinkat) cinkají první tramvaje. Autobusy a auta (opouštět) opouští garáže. Chodníky se pomalu (zaplňovat) zaplňují lidmi. Všichni (spěchat) spěchají za svými povinnostmi. Vy nám (kazit) kazíte hru! My to vážně (myslet) myslíme dobře. Ty dnes také (slavit) slavíš narozeniny? Já ráda (bruslit) bruslím. Diváci (sledovat) sledují film. Naše hory (být) jsou krásné. Proč (být) je Lukáš tak zlý? Dnes tu (nebýt) nejsou všichni. To (nebýt) není fér! Řešení 1. Zapiš slovesa v závorkách ve správném tvaru přítomného času.

slovesaosobačísločasinfinitiv hlídá3.j.přítomnýhlídat čtu1.j.přítomnýčíst navštíví3.mn./j.budoucínavštívit díváte se2.mn.přítomnýdívat se uvidíš2.j.budoucíuvidět myjeme1.mn.přítomnýmýt zaléváte2.mn.přítomnýzalévat kupuji1.j.přítomnýkupovat Řešení 2. Urči u daných sloves osobu, číslo, čas a zapiš je v infinitivu.

skákat (1.os.,č.j.) budu skákatskočit (1.os.,č.j.) skočím psát (2.os.,č.j.) budeš psátnapsat (2.os.,č.j.) napíšeš lézt (3.os.,č.j.) bude léztpřelézt (3.os.,č.j.) přeleze číst (1.os.,č.mn.) budeme čístvyčíst (1.os.,č.mn.) vyčteme jíst (2.os.,č.mn.) budete jístsníst (2.os.,č.mn.) sníte pít (3.os.,č.mn.) budou pítzapít (3.os.,č.mn.) zapijí Řešení 3. Utvoř budoucí čas sloves. Jaké tvary jsou v levém sloupci?Složené tvary Jaké tvary jsou v pravém sloupci?Jednoduché tvary

Řešení 4. Napiš v čase minulém. Kreslím tužkou. Kreslil/-a/-o jsem tužkou. Neseš mi úkol? Nesl/-a/-o jsi mi úkol? Všichni se dívají. Všichni se dívali. Děda spí. Děda spal. Hraješ si rád? Hrál sis rád? Maminka vaří oběd. Maminka vařila oběd. Miminko spí. Miminko spalo. Proč se mračí? Proč se mračil/-a/-o/-i?

Použitá literatura JANÁČKOVÁ Zita, MŰHLHAUSEROVÁ Hana, PŘÍBORSKÁ Olga, ZBOŘILOVÁ Jitka. Český jazyk 4: učebnice pro 4. ročník. Brno: Nová škola, 2011, ISBN MIKULENKOVÁ Hana a kol. Český jazyk 4, 2.díl.Olomouc: Prodos, 2008, ISBN STYBLÍK Vlastimil a kol. Pracovní sešit k učebnici Český jazyk pro 4.ročník ZŠ. Praha: SPN, 2002, ISBN ŠTĚRBOVÁ Ludmila, BEDNÁŘOVÁ Lenka. Čeština pro 4. ročník ZŠ – učebnice B. Úvaly: JINAN, 1993, č.j /93-22 ŠTĚRBOVÁ Ludmila, BEDNÁŘOVÁ Lenka. Čeština pro 4. ročník ZŠ – pracovní sešit. Úvaly: JINAN, 1997, č.j /93-22 Obrázky z galerie klipart