B A J K Y Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/21.1504 Č. DUMu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_44_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
VY_32_INOVACE_19 - Bajka 2 4  žánr malé epiky  prastarý literární útvar pěstovaný už v 6. stol. př. Kr. stručné sdělení, které se šířilo  původně.
Číslo v digitálním archivu školy
VY_32_INOVACE_05_LITERÁRNÍ VÝCHOV
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
BAJKA Obyčejně kratší próza (existují však i bajky veršované) obsahující hlubší význam. Bajky využívají tzv. alegorie - zvířata jednají jako lidé, mají.
BAJKY …když zvířata jednají jako lidé
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Na stránce č. 4 jsou otázky testu. Na dalších stránkách
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_05
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.05 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici bajek, jejich hlavní znaky a představitele. Žáci se seznámí s vývojem bajek.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_02
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_036_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
32_04_31 Bajka Anotace Bajka Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Bajka a její znaky.
BAJKA Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Digitalizace výuky Příjemce
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová LITERÁRNÍ STYLY.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_12_LITERATURA PRO DĚTI_BAJKA ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Povídka, pověst, pohádka, bajka Ověřeno: 5. ročník, V. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické.
Západní Evropa - charakteristika Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Římské báje Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Bajka VY_32_Inovace_09KM-7
 Mudrc Ezop (antické Řecko)  Vypravování příběhů o zvířatech  Zvířata mluví a mají lidské vlastnosti  Poučení v závěru.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Bajka Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Science fiction (1) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Řecké báje (1) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
ŽIVOČICHOVÉ - PROCVIČOVÁNÍ
Josef Kajetán Tyl Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
VYLUČOVACÍ SOUSTAVA (opakování)
PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVA
Severní Evropa - přehled
Jihovýchodní Evropa - přehled
Počátky česky psané literatury (2)
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
RYBY (písemka - zástupci)
Hmotnost Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název : VY_32_INOVACE_2C42Čj6_ Bajky6
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Staroslověnská literatura
ROČNÍ OBDOBÍ - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Vyjmenovaná slova po V Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
MRAVENEC LESNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
PTÁCI - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
ROSTLINY, ŽIVOČICHOVÉ OPAKOVÁNÍ
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_24   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Řecké báje (2) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
OBRATLOVCI Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Karel Havlíček Borovský
Transkript prezentace:

B A J K Y Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_30 Tématický celek: Čtenářská gramotnost Autor: Božena Fajtová Anotace: Materiál je určen k práci s interaktivní tabulí, uvádí definici bajky, přehled autorů, obsah a ponaučení několika bajek, test a jeho řešení.

Bajka Krátký výchovný příběh s ponaučením v závěru. Vystupují v ní zvířata (věci), která se chovají a jednají jako lidé. V ději bajky je ukryt hlubší smysl (alegorie).

Autoři bajek Ezop (Řecko) Bidpaj (Indie) Jean de la Fontaine (Francie) Ivan Andrejevič Krylov (Rusko) Ivan Olbracht (Česko)

Jean de la Fontaine Lev a myš – silný lev nesní slabou myš, ta přehryže pouta lovců, když je lev chycen (nikdo neví, kdy bude potřebovat pomoc druhého) Zajíc a želva – závod rychlého zajíce a pomalé želvy; zajíc vyčkává a nestačí želvu doběhnout (nepodceňuj soupeře) Volavka – chodí ve vodě a pořád se jí zdá úlovek malý, nakonec se musí spokojit s plžem místo rybky (nevybírej, abys nepřebral) Kůň a osel – naložený unavený osel prosí volného koně o pomoc, ten odmítá; osel pojde a kůň nese celý náklad a navrch oslovu kůži sám (neodmítej pomoc, aby na tebe nezbyla všechna práce)

Ivan Andrejevič Krylov Statečný osel – lev zestárl, zvířata se ho nebojí a ubližují mu, jako poslední přijde i osel (na mocného si nikdo netroufá, když se situace změní, i zbabělec je hrdinou) Vlk a beránek – vlk neprávem obviňuje beránka, hledá důvod, aby ho mohl sežrat (silnější má vždycky pravdu) Ivan Olbracht Přepracoval indické bajky v knize O mudrci Bidpajovi a jeho zvířátkách

Test 1.Může být bajka veršovaná? 2.Musí mít bajka dobrý konec? 3.Může v bajce vystupovat i něco jiného než zvíře? 4.Přiřaď ke zvířeti vlastnost. (liška, osel, zajíc, lev, myš; bázlivost, slabost, vychytralost, vychloubačnost, moc) 5.Má nějaká bajka skrytý význam? 6.Z uvedených děl vyberte bajky. (Medvídek Pú, Čáp a liška, Ferda Mravenec, Vrána a liška, Starý lev, Bílý tesák)

Řešení testu 1.Může být bajka veršovaná? ANO 2.Musí mít bajka dobrý konec? NE 3.Může v bajce vystupovat i něco jiného než zvíře? ANO 4.Přiřaď ke zvířeti vlastnost. (liška - vychytralost, osel - vychloubačnost, zajíc - bázlivost, lev - moc, myš – slabost) 5.Má nějaká bajka skrytý význam? VŠECHNY 6.Z uvedených děl vyberte bajky. (Medvídek Pú, Čáp a liška, Ferda Mravenec, Vrána a liška, Starý lev, Bílý tesák)