B A J K Y Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_30 Tématický celek: Čtenářská gramotnost Autor: Božena Fajtová Anotace: Materiál je určen k práci s interaktivní tabulí, uvádí definici bajky, přehled autorů, obsah a ponaučení několika bajek, test a jeho řešení.
Bajka Krátký výchovný příběh s ponaučením v závěru. Vystupují v ní zvířata (věci), která se chovají a jednají jako lidé. V ději bajky je ukryt hlubší smysl (alegorie).
Autoři bajek Ezop (Řecko) Bidpaj (Indie) Jean de la Fontaine (Francie) Ivan Andrejevič Krylov (Rusko) Ivan Olbracht (Česko)
Jean de la Fontaine Lev a myš – silný lev nesní slabou myš, ta přehryže pouta lovců, když je lev chycen (nikdo neví, kdy bude potřebovat pomoc druhého) Zajíc a želva – závod rychlého zajíce a pomalé želvy; zajíc vyčkává a nestačí želvu doběhnout (nepodceňuj soupeře) Volavka – chodí ve vodě a pořád se jí zdá úlovek malý, nakonec se musí spokojit s plžem místo rybky (nevybírej, abys nepřebral) Kůň a osel – naložený unavený osel prosí volného koně o pomoc, ten odmítá; osel pojde a kůň nese celý náklad a navrch oslovu kůži sám (neodmítej pomoc, aby na tebe nezbyla všechna práce)
Ivan Andrejevič Krylov Statečný osel – lev zestárl, zvířata se ho nebojí a ubližují mu, jako poslední přijde i osel (na mocného si nikdo netroufá, když se situace změní, i zbabělec je hrdinou) Vlk a beránek – vlk neprávem obviňuje beránka, hledá důvod, aby ho mohl sežrat (silnější má vždycky pravdu) Ivan Olbracht Přepracoval indické bajky v knize O mudrci Bidpajovi a jeho zvířátkách
Test 1.Může být bajka veršovaná? 2.Musí mít bajka dobrý konec? 3.Může v bajce vystupovat i něco jiného než zvíře? 4.Přiřaď ke zvířeti vlastnost. (liška, osel, zajíc, lev, myš; bázlivost, slabost, vychytralost, vychloubačnost, moc) 5.Má nějaká bajka skrytý význam? 6.Z uvedených děl vyberte bajky. (Medvídek Pú, Čáp a liška, Ferda Mravenec, Vrána a liška, Starý lev, Bílý tesák)
Řešení testu 1.Může být bajka veršovaná? ANO 2.Musí mít bajka dobrý konec? NE 3.Může v bajce vystupovat i něco jiného než zvíře? ANO 4.Přiřaď ke zvířeti vlastnost. (liška - vychytralost, osel - vychloubačnost, zajíc - bázlivost, lev - moc, myš – slabost) 5.Má nějaká bajka skrytý význam? VŠECHNY 6.Z uvedených děl vyberte bajky. (Medvídek Pú, Čáp a liška, Ferda Mravenec, Vrána a liška, Starý lev, Bílý tesák)