Rusko za prvních Romanovců Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3607_Rusko_za_prvních_Romanovců Autor: Mgr. Kočíř.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
Advertisements

CARSKÁ RUS PETR I. VELIKÝ
Rusko v 18. století Petr I. a Kateřina II.
Rusko za Petra I. Velikého a Kateřiny II. Veliké
Rusko od konce třicetileté války do poloviny 18. století
Západní Evropa po třicetileté válce
(9. června 1672, Moskva – 8. února 1725, Petrohrad),
Rusko.
Rusko a Prusko v 15. – 18. století
Rusko v 17. století Za Petra I. Velikého.
Rusko v 17.–18. století Ruská společnost
RUSKO V 17.A 18. STOLETÍ.
DĚJINY VÝZNAMNÝCH EVROPSKÝCH STÁTŮ
FRANSKÁ ŘÍŠE.
Rusko v 17. a 18. století roku 1613 nastoupila po vymření Rurikovců nová dynastie - Romanovci k Rusku byla připojena Ukrajina po povstání Bohdana Chmelnického.
Ruský stát a jeho sjednocení
Vyber , co sem nepatří absolutismus osvícenství despocie
Rusko uč
Západní Evropa v 16. století
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Ruský stát v 16. století.
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Mezi třicetiletou válkou a francouzskou revolucí IV
HABSBURSKÁ MONARCHIE PO TŘICETILETÉ VÁLCE
MARIE TEREZIE JOSEF II..
Absolutismus v Rusku po smrti Petra I. následovalo období palácových převratů stabilizaci přinesl až nástup Kateřiny II. ( ) svrhla svého manžela.
Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii
Svatá říše římská, Rusko
MARIE TEREZIE domácí politika
Šlechtická republika v Polsku © H.Trešlová
ROKOKO Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3618 _Rokoko Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO Uherské.
Anglická revoluce v 17. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3601_Anglická_ revoluce_ v_ 17_století Autor:
Americké osady v 18. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3615_ Americké_osady_v_18_století Autor: Mgr.
Světová hospodářská krize Název sady materiálů: Dějepis pro 9. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_9_2812_Světová_hospodářská_krize Autor: Mgr. Kočíř.
Osvícenství Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3614_Osvícenství Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
STÁTY V ÚPADKU TURECKO A POLSKO Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3620_ Státy _v_ úpadku_Turecko_a_Polsko.
ABSOLUTISMUS Představitelé absolutismu. ANGLIE Jindřich VIII. Kateřina Aragonská rozvod.
II.světová válka - úvod Název sady materiálů: Dějepis pro 9. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_9_2820_II_světová_válka_úvod Autor: Mgr. Kočíř Petr.
České země za Josefa II. Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3605_ České_ země_ za_ Josefa_II Autor: Mgr. Kočíř.
Nová evropská velmoc-Prusko Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3613_ Nová_evropská_velmoc_Prusko Autor: Mgr.
Obrana demokracie a republiky Název sady materiálů: Dějepis pro 9. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_9_2809_Obrana_demokracie_a_republiky Autor:
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno:
FRANCOUZSKÝ ABSOLUTISMUS absolutismus = samovláda: absolutismus = samovláda: politický systém, ve kterém má veškerou státní moc jedna osoba, která vládne.
České země za Marie Terezie Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3604_ České_ země_ za_ Marie_Terezie Autor:
Opakování 8.ročník Absolutismus a parlamentarismus v Evropě.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_03_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Ruská knížata.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_10_Severovýchodní_Evropa_ib2 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
FRANCIE A RUSKO 2.POL. 19.STOLETÍ
Francie za Ludvíka XIV. Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vznik USA Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník
Petr I. Veliký, Kateřina II.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
A Z KVÍZ Svět na prahu novověku. A Z KVÍZ Svět na prahu novověku.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Císařství Napoleona I..
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS
Reformy Petra Velikého
Státy v 18. st..
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Doba Pobělohorská.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
Ruské impérium za Romanovců
Novověk – stavovské povstání a třicetiletá válka
Rusko za vlády Petra Velikého a Kateřiny Veliké
Transkript prezentace:

Rusko za prvních Romanovců Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3607_Rusko_za_prvních_Romanovců Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO Uherské Hradiště, Komenského náměstí 350, příspěvková organizace číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: - výkladová prezentace k učivu s opakováním pro žáky Klíčová slova: Michal Romanov, Alexej Romanov, Petr I.Veliký, Kateřina II., S.Razin, J.Pugačev, samoděržaví, nevolnictví

Rusko za prvních Romanovců Car = vládce Ruska Samoděržaví = neomezená moc cara, absolutismus v Rusku Nevolnictví = dědičná závislost rolníků na šlechtě, nemožnost rozhodovat o svém osudu, zákaz stěhování, povinnost robotovat Michal Romanov ( ) - první Romanovec na ruském trůně Foto č.1:Michal Romanov na trůně

Alexej ( ) - obnovení samoděržaví - posílení nevolnictví – trvalé připoutání poddaných k půdě (zrušení práva Dne svatého Jiří) - povstání nevolníků – největší, vedené kozáckým náčelníkem Stěnkou Razinem - omezení moci vysoké šlechty – obracel se na nižší šlechtu - získání nových území – část Ukrajiny, Sibiř (kožešiny, vězení) - snaha o rozvoj hospodářství – orientace na Anglii, Nizozemí, příchod nových podnikatelů a obchodníků Foto č.2: Portrét Alexeje Michajloviče

Stepan Timofejevič Razin byl ruský kozácký ataman, vůdce povstání kozáků a sedláků ( ) v oblasti mezi Donem, Volhou a Uralem. Roku 1670 dobyl Samaru, Saratov, Astrachaně a vzbouřil okolí Nižního Novgorodu. Jeho armáda čítala kozáků, sedláků a obyčejných lidí, kteří chtěli být svobodní. V říjnu 1670 byl poražen, v dubnu 1671 zradou zajat a 16. června 1671 popraven rozčtvrcením. Foto č.3: Stepan Razin

Petr I. Veliký ( 1689 – 1725) - byl velmi vzdělaný, od mládí se zajímal o život v západní Evropě, kam také podnikl studijní cestu -jeho cíl: učinit z Ruska evropskou velmoc - chtěl dosáhnout přímého a stálého námořního spojení Ruska s Evropou - proto vedl proti Švédsku Severní válku - v bitvě u Poltavy (1709) porazil Švédsko a získal přístup k Baltskému moři Foto č.4: Petr I. Veliký

Program modernizace Ruska:  podporoval vzdělání – chtěl vzdělané úředníky a důstojníky, proto zakládal školy, vojenská učiliště, Akademii věd  přivezl z ciziny odborníky  zakládal manufaktury, mladé řemeslníky vysílal na zkušenou do ciziny  vybudoval silnou stálou armádu (nově byla udělena hodnost důstojníkovi podle jeho schopností a ne podle významu jeho rodu)  založil nové hlavní město Petrohrad (1703)  nechal vydávat noviny Foto č.5: Petrohrad

Kateřina II. Veliká ( ) K moci se dostala palácovým převratem, zbavila vlády svého manžela Petra III. Postavení nevolníků - nejhorší v ruské historii - jen málo se lišilo od postavení otroků - nevolníci prodáváni jako dobytek - neomezená moc šlechty nad nimi - trestání mučením, vězněním - dovolat se spravedlnosti nebylo kde - za sebemenší provinění posíláni na nucené práce na Sibiř Všechna nevolnická povstání, i to největší vedené donským kozákem J. Pugačovem, byla krutě potlačena.. Foto č.6: Kateřina II.

Zahraniční politika - výbojnými válkami získala rozsáhlá území a přístup k Černému moři - počet obyvatel vzrostl asi o třetinu Kolonizace nových území - do řídce osídlených oblastí byli usazování rolníci z ciziny, byla jim zdarma přidělována půda - řídil ji kníže Potěmkin: (Potěmkinovy vesnice = kulisy pro Kateřinu II.) Rusko se stalo největší a nejzaostalejší evropskou velmocí. Foto č.7: kníže Potěmkin

Cvičení: Rozhodni zda následující údaje jsou pravdivé: (ANO/NE) Postavení nevolníků bylo za Kateřiny II. nejhorší v ruské historii. Největší nevolnické povstání bylo vedené J.Pugačevem. Petr I. Veliký porazil Finsko a Švédsko v bitvě u Poltavy. V roce 1710 založil Petr I. město Petrohrad. Prvním Romanovcem byl Alexej Michajlovič.

Cvičení-řešení: Rozhodni zda následující údaje jsou pravdivé: (ANO/NE) Postavení nevolníků bylo za Kateřiny II. nejhorší v ruské historii. ANO Největší nevolnické povstání bylo vedené J.Pugačevem. ANO Petr I. Veliký porazil Finsko a Švédsko v bitvě u Poltavy. NE V roce 1710 založil Petr I. město Petrohrad. NE Prvním Romanovcem byl Alexej Michajlovič. NE

Použité zdroje: Foto č.1: [Online] [Citace: 7. říjen 2012.] Foto č.2: [Online] [Citace: 7. říjen 2012.] Foto č.3: [Online] [Citace: 7. říjen 2012.] Foto č.4: [Online] [Citace: 7. říjen 2012.] Grosse_1838_PR.jpg. Foto č.5: [Online] [Citace: 7. říjen 2012.] Foto č.6: [Online] [Citace: 7. říjen 2012.]

Foto č.7: [Online] [Citace: 7. říjen 2012.]