Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Osvícenství Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3614_Osvícenství Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Osvícenství Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3614_Osvícenství Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO."— Transkript prezentace:

1 Osvícenství Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3614_Osvícenství Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO Uherské Hradiště, Komenského náměstí 350, příspěvková organizace číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2848 Anotace: - výkladová prezentace k učivu s opakováním pro žáky Klíčová slova : reformy, encyklopedisté, Diderot, Voltaire, Rousseau, Montesquieu,, osvícenský absolutismus

2 Osvícenství Osvícenství = je myšlenkový proud, který klade důraz na lidský rozum, schopnosti člověka a na vědecké poznání přírody a světa. Osvícenství znamenalo rozvoj vědy, kultury a vzdělanosti, je dobou reforem. Základní myšlenky osvícenství: odklon od náboženství – zrušení inkvizice, podřízení církve státnímu dohledu zaměření na člověka a jeho pozemský život každý člověk má od narození svá práva – rušení nevolnictví snaha zpřístupnit lidem vzdělání – zavádění povinné školní docházky zavést podmínky pro rozvoj hospodářství – svobodný trh, konkurence, jednotné míry a váhy, zrušení cel a cechovních omezení

3 Encyklopedisté – Denis Diderot, Voltaire /Voltér/, Rousseau /Rusó/, Montesquieu /Monteskié/ zachytili všechno dosažené vědecké poznání té doby v Encyklopedii umění věd a řemesel. Osvícenský absolutismus – pokrokový způsob vlády panovníka, který se snažil reformami zavést ve svém státě některé myšlenky osvícenství. Foto č.1: Diderot Foto č.2: VoltaireFoto č.3: Rousseau Foto č.4: Montesquieu

4 Cvičení: 1.Diderot, Voltaire, Rousseau, Montesquieu jsou autoři významného díla: a)Ottův slovník naučný b)Dějiny národa českého národa c)Encyklopedie umění, věd a řemesel 2.Myšlenkový proud, který klade důraz na rozum je ? a)Samoděržaví b)Osvícenství c)Trivium 3.Mezi významné reformy osvícenství patří. a)Stavba silnic, průplavů b)Zavádění povinné školní docházky c)Malby Brandla, Kupeckého a Škréty 4.Svobodný trh, konkurence, zrušení cel…..jsou myšlenky ?? a)Baroka b)Kateřiny II. c)Osvícenství 5.Odklon od náboženství v osvícenství dokazuje…. a)Zrušení inkvizice b)Podpora protestantů c)zavedení nevolnictví

5 Cvičení - řešení: 1.Diderot, Voltaire, Rousseau, Montesquieu jsou autoři významného díla: a)Ottův slovník naučný b)Dějiny národa českého národa c)Encyklopedie umění, věd a řemesel 2.Myšlenkový proud, který klade důraz na rozum je ? a)Samoděržaví b)Osvícenství c)Trivium 3.Mezi významné reformy osvícenství patří. a)Stavba silnic, průplavů b)Zavádění povinné školní docházky c)Malby Brandla, Kupeckého a Škréty 4.Svobodný trh, konkurence, zrušení cel…..jsou myšlenky ?? a)Baroka v otázkách ekonomiky b)Kateřiny II. a její reformy pro nevolníky c)Osvícenství v otázce hospodářství 5.Odklon od náboženství v osvícenství dokazuje…. a)Zrušení inkvizice b)Podpora protestantů c)zavedení nevolnictví

6 Použité zdroje: Foto č.1: [Online] [Citace: 22. říjen 2012.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Louis- Michel_van_Loo_-_Portrait_of_Denis_Diderot_-_WGA13440.jpg. Foto č.2: [Online] [Citace: 22. říjen 2012.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Atelier_de_Nicolas_de_Largilli%C3%A8re, _portrait_de_Voltaire,_d%C3%A9tail_(mus%C3%A9e_Carnavalet)_-002.jpg. Foto č.3: [Online] [Citace: 22. říjen 2012.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jean- Jacques_Rousseau_(painted_portrait).jpg. Foto č.4: [Online] [Citace: 22. říjen 2012.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Montesquieu_1.png.


Stáhnout ppt "Osvícenství Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3614_Osvícenství Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO."

Podobné prezentace


Reklamy Google