PORUCHY UČENÍ PhDr.Mgr.Bohumil Ptáček
Schéma synapse nervových vláken- přenos vzruchu
Hipokampus je mozkové centrum pro paměťovou dispozici člověka.(Paměť deklarativní – fylogen.mladší na činnosti závislá, nedeklarativní – fyl.starší, na činnosti hipok.nezávislá).
PORUCHY UČENÍ NESOUVISÍ S INTELIGENCÍ Vývojové poruchy učení jsou vrozené; podle názoru odborníků je příčinou drobné poškození centrální nervové soustavy, k němuž došlo ještě před narozením dítěte, anebo ve fázi porodu.
Projevy První náznaky budoucích obtíží se projevují již v předškolním věku. Dítě je neobratné při kreslení,kresba je roztřesená. Nedokáže vytleskat rytmus slova, nebo jednoduchá říkadla. Má problémy se sluchovým rozlišením slabik.
DYSLEXIE DYSLEXIE JE PORUCHA ČTENÍ. Jedinec zaměňuje písmena tvarově a zvukově podobná. Jeho čtení je těžkopádné, slova luští, domýšlí jejich význam, bezmyšlenkově je komolí. Př.: záměna b za d, a za e,
Čtení je pro dyslektika namáhavé Mívá problémy se zapamatováním textu a s osvojováním látky z učebnic a sešitů. To je důvodem, že nevydrží dlouho se soustředit. Základním důvodem že nedyslektik zapojí při čtení jen centrum řeči a zrakového vnímání, kdežto mozek dyslektika vykazuje výraznou aktivitu různých mozkových center a protože je více namáhán, rychle se unaví.
DYSGRAFIE JE PORUCHA PSANÍ. Dítě má potíže vybavit si tvar písmen a znázornit ho, písmo proto bývá málo čitelné, až nečitelné. V průběhu výuky,má-li rychle psát, vynechává nejen hlásky, ale i celá slova. Při psaní se rychle unaví, časti si stěžuje,že ho bolí ruka. Nedokáže psát úhledně a plynule ani v době, kdy má dostatek času ( např. doma při psaní úkolů).
DYSORTOGRAFIE JE PORUCHA PRAVOPISU. Dítě vykreslováním tvarů písmen se vyčerpá natolik, že již nedokáže ohlídat správné umístění čárek a háčků. Nezbývá mu čas na odůvodňování správného „ i nebo y “ v textu. ( Klasická chyba : je zdůvodněn jako slovo s předponou vy - ).
DYSKALULIE JE PORUCHOU SCHOPNOSTI OPEROVAT S ČÍSELNÝMI SYMBOLY. Osoba s dyskalkulií má výrazné obtíže s pochopením nejzákladnějších matematických pojmů. Bez názorných pomůcek a dostatku času nedokáže spočítat nejjednodušší početní úlohu, neumí se orientovat v číselné ose. ( Možná záměna hodnot : 1 za 7, 5 za 6,2 a 5, 6 za 9 atd.)
DYSPIXIE Specifická vývojová porucha učení, projevující se v neschopnosti zvládnout základní dovednosti spojené s kreslením. Věk 4 let je hranicí,kdy dítě již může např.strom nakreslit schematicky, jednoduchými čarami. Např.: Normální projev Možná porucha
Hereditární zátěž je možná Trpí-li poruchou někdo z rodičů, pravděpodobnost přenosu na potomka je vysoká. Některé prameny uvádí u chlapců až 100%, u dívek je pravděpodobnost asi 1 : 12. Skutečnost, že poruchy nesouvisejí s úrovní inteligence, neomezují možnosti jedince v absolvování zvoleného studia a plněhodnotného uplatnění v oborech např. v oblasti umění, technických oborech, přírodovědě apod. Jedinci s dyslexií často vynikají např. v geometrii, mechanice a tvořivosti vůbec.
HYPERAKTIVITA Porucha je často označována jako „LMD“ tj. „lehká mozková disfunkce“. Často se projevuje jako průvodce poruch učení a ve spojení s vývojovými poruchami pozornosti. Jedná se o narušení schopnosti soustředit se kvůli projevům nadměrné aktivity.
ADHD (attention deficit hyperactivity disorder). Původně byla tato porucha označovaná jako lehká mozková dysfunkce. Základní charakteristiky ADHD: Děti, které trpí hyperkinetickým syndromem s poruchou pozornosti, jsou nepozorné, aktivní a impulzivní v míře, která není přiměřená jejich mentálnímu věku a pohlaví. Jednotlivé symptomy vystupují do popředí v situacích, které kladou požadavky na udržení pozornosti a sebekontrolu.
Vůbec nejhorší to pak mají rozmazlené děti s ADHD Ty totiž víc než jiné potřebují pevně dané hranice. Zároveň by měli mít pozitivní motivaci, protože mívají malé sebevědomí, což je někdy hodně těžké. Musíme být přísní a chválící zároveň. U dívek je to navíc pravděpodobnější než u chlapců, kteří jsou více fyzicky neklidní a dozrávají pomaleji. Na druhou stranu, stává se, že z kluka, který měl na prvním stupni problémy s chováním, a školní úspěchy byly poněkud střídavé, vyroste úspěšný student – hyperaktivita pomine a mohou se naplno projevit jeho intelektuální možnosti.
Identifikace poruchy : Pravá porucha chování a soustředění musí trvat nejméně tři až šest měsíců a typické pro ni jsou následující příznaky: nesoustředěnost, impulzivita a případně hyperaktivita. Pokud se projevy koncentrují do uvedené doby, je nutné případ řešit s odbornou pomocí.
Děti s LMD se obtížně dovedou věnovat jedné činnosti po delší dobu; přebíhají k aktivitám jiným, bývají ve svých projevech impulzivní. Navenek vůči veřejnosti působí jako nevychované, nedokáží poslechnout ani na opakované výzvy, stále pobíhají a sahají na vše, co právě zaujalo jejich pozornost. Podle současných výzkumů odborníků je výskyt hyperaktivních dětí vyšší v regionech se znečištěným prostředím. Hyperaktivitu prý ovlivňují i riziková těhotenství.
Co s tím můžeme dělat ? Rady rodičům: Čtěte s dítětem denně, ne však déle než 15 minut Nenuťte ho k rychlejšímu tempu Nekárejte ho za chyby, jichž se dopustí Podtrhávejte barevně písmena tvarově podobná Texty ke čtení vybírejte takové,které se obsahem blíží zájmům dítěte Nezatěžujte jej dlouhým psaním. Místo diktátů užívejte doplňování přes folii v textech určených dyslektikům ( k dostání ve spec.prodejnách literatury) Pravopisná pravidla procvičujte ústně