EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autozomální dědičnost
Advertisements

3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nukleové kyseliny I. - Struktura DNA Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/15 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výživa organismů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka - kosti Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 2. část – semenné rostliny Číslo vzdělávacího materiálu:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Monohybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Kvantová čísla Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci IV Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/16 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EU peníze středním školám
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Rozklad světla optickým hranolem.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Lineární rovnice a nerovnice III.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Digitální učební materiál
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Přímka a kuželosečka Název školy
GENETIKA Vazba genů.
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Parametrická rovnice přímky
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
Opakování rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze středním školám
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Závislost elektrického odporu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Živá příroda Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Informatika – Základní operace s buňkami
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Genové interakce I..
Odkrývačka rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Molekulární biologie jako prohloubení učiva a opakování k maturitě Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: ročník čtyřletého gymnázia (septima – oktáva) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Metodika/anotace: Genetické interakce jsou důležitou kapitolou pro pochopení projevu genetické výbavy. Tento materiál umožňuje procvičit a upevnit teoretické znalosti na konkrétních řešených příkladech ze života. Časový rozvrh: 40 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Příklad 1 U myší je pro tvorbu melaninu nezbytná přítomnost dominantní alely určitého genu (M). Dominantní alela jiného genu (P) podmiňuje přeměnu tmavého barviva ve žluté. Jaké potomstvo bude v F1 a F2 po křížení černé myši (MMpp) s bílou (mmPP)?

Řešení 1 U myší je pro tvorbu melaninu nezbytná přítomnost dominantní alely určitého genu (M). Dominantní alela jiného genu (P) podmiňuje přeměnu tmavého barviva ve žluté. Jaké potomstvo bude v F1 a F2 po křížení černé myši (MMpp) s bílou (mmPP)? Příklad je velmi jednoduchý. F1 generace je logicky uniformní. Proč? Protože kombinace jediných dvou gamet těchto jedinců (Mp a mP) může vzniknout pouze genotyp MmPp – tedy dihybrid. Tato myš bude na základě zadaných informací žlutá, jelikož dominantní alela M umožní zbarvit srst a dominantní alela P potom přeměnu černé ve žlutou barvu. V F2 generaci probíhá segregace alel dle 3. Mendelova zákona, výsledný štěpný poměr je však posunutý. Totiž, v případě výskytu recesivní kombinace mm nedojde k projevu dominantní alely P → recesivní epistáze: 9/16 9/16 – žlutých 3/16 3/16 – černých 4/16 4/16 – bílých myší

Příklad 2 Výběžky u jahodníku se tvoří pouze za přítomnosti alel A a B. Jaký bude fenotypový poměr v F2 po zkřížení dvou homozygotních rostlin bez výběžků (AAbb x aaBB)?

Řešení 2 Výběžky u jahodníku se tvoří pouze za přítomnosti alel A a B. Jaký bude fenotypový poměr v F2 po zkřížení dvou homozygotních rostlin bez výběžků (AAbb x aaBB)? V tomto případě bude řešení opět jednoduché. Jelikož zde máme dva homozygoty zrcadlové, jejichž gamety jsou Ab a aB, pak je F1 generace zase uniformní a heterozygotní v obou znacích, čili dihybridní (AaBb), výběžkatá. Jejich potomstvo by za normálních podmínek odpovídalo 3. Mendelovu zákonu, jen kdyby se nejednalo o komplementaritu. To je totiž ta genová interakce, které odpovídá zadání. Projev znaku je vázán na přítomnost vždy alespoň jedné dominantní alely od každého znaku. 9/16 9/16 – výběžkatých 7/16 7/16 – bez výběžků

Příklad 3 Červená barva obilek pšenice je výsledkem přítomnosti alespoň jedné dominantní alely (tj. genotypů A-B-). Obilky rostlin aabb jsou bílé, rostlin A-bb a aaB- hnědé. Rostliny s homozygotně červenými obilkami jsou kříženy s rostlinami s bílými obilkami. Jakou barvu obilek lze očekávat v generaci F1? Jakou v generaci F2 a v jakém vzájemném poměru?

Řešení 3 Červená barva obilek pšenice je výsledkem přítomnosti alespoň jedné dominantní alely (tj. genotypů A-B-). Obilky rostlin aabb jsou bílé, rostlin A-bb a aaB- hnědé. Rostliny s homozygotně červenými obilkami jsou kříženy s rostlinami s bílými obilkami. Jakou barvu obilek lze očekávat v generaci F1? Jakou v generaci F2 a v jakém vzájemném poměru? Rostliny homozygotní červené mají genotyp AABB, bílé obilky pak vyjadřujeme jako aabb. Podobně jako v 1 řešeném příkladu tak bude potomstvo F1 dihybridní s fenotypovým projevem – červené obilky. Jejich potomstvo (jeho štěpný poměr) je dáno odklonem od ideálního štěpného poměru. Pokud se projeví červená barva, je to dáno výskytem dominantních alel obou znaků zároveň, v případě výskytu ať té či oné, je projev méně výrazný. To odpovídá interakci kvantitativní kumulativní s dominancí. 9/16 9/16 – červených 6/16 6/16 – hnědých 1/16 1/16 – bílých obilek

Příklad 4 Zbarvení u prvosenky ovlivňují geny B/b a C/c. Rostlina mající genotyp B___ je v květu bílá, stejně jako bbcc. V případě výskytu dominantní alely C a současné absence dominantní alely B, bude květ červený. Určete, o jaký typ interakce se jedná a proveďte křížení červené rostliny bbCc s bílou dominantně homozygotní rostlinou.

Řešení 4 Zbarvení u prvosenky ovlivňují geny B/b a C/c. Rostlina mající genotyp B___ je v květu bílá, stejně jako bbcc. V případě výskytu dominantní alely C a současné absence dominantní alely B, bude květ červený. Určete, o jaký typ interakce se jedná a proveďte křížení červené rostliny bbCc s bílou dominantně homozygotní rostlinou. Interakce, která se skrývá za tímto příkladem je vskutku inhibice. Dominantní alela B nemá vlastní fenotypový projev a pouze překrývá projev druhého znaku pro červenou barvu květu. Při křížení dvou heterozygotů by byl projev takovýto: 14:3 Jelikož však křížíme rostliny jiné, bude skladba gamet odlišná: bbCc → bC a bc a dominantní homozygot BBCC → BC → všichni potomci budou mít bílé květy důsledkem přítomnosti dominantní alely B.

Příklad 5 Zbarvení pokožky u prasat mají na svědomí 2 geny I/i a J/j. V případě genotypu I___ bude pokožka černá, pokud bude přítomna pouze dominantní alela J, bude pokožka černá, recesivní homozygot v obou znacích má pokožku červenou. Určete typ interakce a proveďte křížení dihybrida s černým prasetem ve znaku homozygotním.

Řešení 5 Zbarvení pokožky u prasat mají na svědomí 2 geny I/i a J/j. V případě genotypu I___ bude pokožka bílá, pokud bude přítomna pouze dominantní alela J, bude pokožka černá, recesivní homozygot v obou znacích má pokožku červenou. Určete typ interakce a proveďte křížení dihybrida s černým prasetem ve znaku homozygotním. Jestliže dojde k projevu dominantní alely jen v případě absence alely I, pak je gen J/j hypostatický vůči epistatickému genu I/i – jde tedy o epistázi. A je-li spojená s dominantní alelou, pak jde o epistázi dominantní. V našem případě dochází ke křížení dihybrida (IiJj), ktarý bude logicky bílý, jelikož obsahuje dominantní alelu I, s černým homozygotním prasetem (iiJJ). Soustava gamet pro křížení je tedy IJ, Ij, iJ a ij x iJ. bílíčerní Fenotypový poměr potomků vzniklých při tomto křížení je 1:1 bílí : černí.

Tabulky – archiv autora