Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Psychické procesy VY_32_INOVACE_1B15 Myšlení myšlenkové operace.
Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Myšlení a jeho poruchy prof. MUDr. Eva Češková, CSc.
Metody zkoumání ekonomických jevů
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
PAMĚŤ.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 MYŠLENÍ © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
VYVOZOVÁNÍ POJMŮ A PŘEDSTAV V PŘÍRODOPISE
Kognitivní rehabilitace
M YŠLENÍ =sociálně podmíněný psychický proces, při kterém jsou zpracovávány a využívány informace =nejsložitější kognitivní proces =vnitřní mentální děj.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Témata kognitivní psychologie
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
MYŠLENKOVÉ MAPY ÚVOD A PRÁCE S NIMI MODUL KURZU PRÁCE S INFORMACEMI
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Paměť, pozornost, zapomínání
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Myšlení a paměť Myšlení Proces sloužící k řešení problémů
centrální porucha zpracování řečového signálu
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Mentální reprezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Myšlení a myšlenkové operace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Kognitivní rehabilitace
Sociální psychologie – CŽV 2012
Kognitivní psychologie
Témata kognitivní psychologie
Pozornost a paměť, představivost
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Myšlení a paměť Myšlení Proces sloužící k řešení problémů
Myšlení a myšlenkové operace
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes

PAMĚŤ je jednou z nejdůležitějších vlastností člověka. Je to soubor procesů, které umožňují OSVOJENÍ informací, jejich UCHOVÁNÍ a VYBAVENÍ. Rozlišujeme tři hlavní skupiny paměťových procesů: 1. uložení do paměti 2. uchování v paměti 3. vybavení a znovupoznání uchovaného zpracování informace tak, abychom si ji dokázali v paměti uchovat - ZAPAMATOVÁNÍ spontánní, bezděčnéúmyslné – učení nazpaměť PAMĚŤ 1. krátkodobá 2. dlouhodobá - několik sekund – sluchové a zrakové vjemy - opakování - k uchování toho, co budeme potřebovat delší dobu, uchování a vybavení závisí jak jsme si osvojovali Proces zapomínání - to, co nepotřebujeme, abstraktní informace mizí rychleji než konkrétní 1 hodina – 56% 9 hodin – 64% 2 dny – 72% měsíc – 79%

MYŠLENÍ je schopnost člověka na základě smyslového poznání a spolu s ním poznávat obecné, zákonité, podstatné souvislosti a na základě toho určovat cíle své činnosti. Myšlení překračuje obecné kognitivní (poznávací) procesy, protože vymezuje POJMY tj. OBECNÉ a PODSTANÉ znaky a jevy – postihujeme VZTAHY – formulujeme HYPOTÉZY – ověřujeme je. Stanovujeme SOUDY – vztahy mezi nimi je ÚSUDEK. ( PREMISA – ÚSUDEK) Myšlení je spjato s ŘEČÍ vnější – mluvená a psaná vnitřní – „pro sebe“ Řeč je nástrojem myšlení, vyjadřuje myšlenky a umožňuje je sdílet s dalšími lidmi a komunikovat. DRUHY MYŠLENÍ DRUHY MYŠLENÍ motorické – počáteční forma myšlení, řešení problémů manipulací imaginativní – pracuje s názornými obrazy a představami propoziční – pracuje se slovy, větami a pojmy, abstraktní myšlení JAK SE REALIZUJE MYŠLENÍ?

ANALÝZA a SYNTÉZA = rozdělení na části, vystižení vztahů a opětovné sjednocování ABSTRAKCE = vyčleňujeme podstatné a obecné jevy předmětů a jevů KONKRETIZACE = odhalujeme to, co je pro objekt či jev jedinečné INDUKCE = myšlenkové vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů DEDUKCE = postup od obecného ke konkrétnímu, jedinečnému GENERALIZACE, ZOBECŇOVÁNÍ = vydělení znaků společných pro jednotlivé jevy, znaků, platících pro všechny prvky téhož druhu SROVNÁVÁNÍ, USPOŘÁDÁNÍ, TŘÍDĚNÍ = nové pojmy srovnáváme se známými, srovnání spojeno s analýzou a syntézou a dalšími operacemi PRŮNIK, SJEDNOCENÍ, NEGACE, IMPLIKACE, … = myšlenkové operace užívané převážně v matematice a logice CO JE TO INTUICE? = schopnost bezprostředně postihnout pravdu, získat poznatek bez logické úvahy. Je opakem myšlení vědomého.