Žák ve výchovně vzdělávacím procesu TV Periodizace ontogenetického vývoje, věkové zákonitosti a individuální zvláštnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Teorie sportovní přípravy Školení trenérů baseballu II.tř. Nymburk 2010.
Advertisements

Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Plánování ve školní TV Zpracoval: Ondřej Šimko. Plánování ve školní TV je záměrná a cílevědomá činnost učitele k stanovení co nejracionálnějšího způsobu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky puberty klíčová slova : prepuberta, puberta, postpuberta autor: Kamila.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Individuálně, ale společně a jinak
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Vývojov člověka – základní přehled
Plánování ve školní tělesné výchově
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozhodování 1.
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Název vzdělávacího materiálu
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Dobrý den Horská klinika 2011.
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UČENÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Didaktika sportovních činností
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Tělesná výchova na ZŠ praktické
Andragogika Vzdělávání.
Pedagogika školního sportu
Lidská společnost a je obnovovaná sexuální reprodukcí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
Životní cyklus.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
OSOBNOST.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Pracovní výchova – dívky 9.tř. Prezentace č. 18
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Centra kolegiální podpory
Diferencované stravování
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
Adolescence Řeháková,Hájíčková.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Žák ve výchovně vzdělávacím procesu TV Periodizace ontogenetického vývoje, věkové zákonitosti a individuální zvláštnosti

Žák ve výchovně vzdělávacím procesu tělesné výchovy Hlavním cílem je všestranný rozvoj osobnosti Žák je : 1. Objektem působení učitele, projektu výchovy a vzdělávání i spolupůsobících podmínek vzdělávání i spolupůsobících podmínek 2. Subjektem ve vyučovacím procesu - každý žák jinak vnímá a hodnotí podněty, vytváří si k nim osobní vztahy vnímá a hodnotí podněty, vytváří si k nim osobní vztahy a postoje  spoluutváří VV proces a postoje  spoluutváří VV proces Účinnost VV procesu závisí i na připravenosti žáka k plnění úkolů VV procesu. Ta závisí na :  pohlaví  stupni ontogenetického vývoje (fyzickém i psychickém)  předchozích zkušenostech  individuální motivaci k provedení úkolu  specifické orientaci v učební situaci

Ontogenetický vývoj 3 základní faktory podílející se v různých obdobích různým vlivem na utváření jedince :  genetický základ  vliv prostředí a výchovy  aktivita subjektu Věkové zákonitosti : obdobné tělesné i psychické rysy jedinců a jejich reakce v určitém období ontogeneze Individuální zvláštnosti : rozdíly v tělesných a psychických znacích a reakcích mezi jedinci stejného věku

Periodizace vývoje Dle různých autorů je různé dělení a pojetí - pro školský systém je vhodná periodizace dle Příhody (1963), která vymezuje edukabilní období ontogeneze na tři období : 1. Mladší školní věk (prepubescence) 7-11 let 2. Střední školní věk (pubescence) let 3. Starší školní věk (adolescence) let

Mladší školní věk : 6(7) - (10) 11 let (prepubescence)  Somatický vývoj Intenzivní růstové změny se s věkem zpomalují = „vývojová retardace“, změny ve výšce a hmotnosti jsou rovnoměrné, není signifikantní rozdíl mezi chlapci a děvčaty. Kosti a kloubní spojení jsou měkké a pružné. V důsledku statického zatížení při přechodu do školy (sezení) mohou vznikat svalové dysbalance, příp. i deformace (hlavně páteře a dolních končetin).  Pohybová výkonnost Relativně vysoká funkční adaptabilita na zátěž je dána morfologickými změnami ve svalech (zmnožení kapilár, vyšší aktivita oxidativních enzymů,...). Ve spontálních tělesných aktivitách snesou děti velké objemové zatížení, které dokážou přirozeně regulovat (střídáním zátěže a odpočinku, rychlou regenerací)

Mladší školní věk : 6(7) - (10) 11 let (prepubescence)  Motorická docilita Vývoj NS je ukončen, v učení pohybovým činnostem se uplatňují zkušenosti z přirozené motoriky (běh, skoky, šplh,...). Dochází k rozvoji kinestetické diferenciáční schopnosti (regulace svalového úsilí) a rytmičnosti pohybu  efektivní nácvik pohybových dovedností - převažuje imitační učení  Psychický vývoj Při vstupu do školy vysoká autorita učitele, budují se interpersonální vztahy, buduje se pozice  sociální role. V průběhu období stoupá kritičnost, autorita dospělých klesá a vzrůstá autorita vrstevníků. ve vývoji kognitivních procesů je aktuální vnímání často doplňováno fantazií, rozvíjí se logické operace, osvojují se základní socioetické normy. Začínají se utvářet a prohlubovat zájmy, včetně sportovní orientace. Hodnotový systém je zatím nestabilní.

Střední školní věk : (10) (15) let (pubescence) Vysoká dynamika všech biopsychosociálních změn je dána činností endokrinních žláz, rozdílný nástup v produkci hormonů způsobuje vysokou interindividuální variabilitu změn.  Somatický vývoj Tělesná výška roste progresivně (u dívek dříve), ke konci období dochází k negativní akceleraci. Obdobná je situace u hmotnosti, ale přírůstky jsou méně výrazné.  Pohybová výkonnost Prohlubují se rozdíly ve všech pohybových schopnostech. U chlapců je progresivní rozvoj v celém období, u děvčat pouze do cca 13 let. Anaerobní mechanismus získávání energie ještě není plně rozvinut  anaerobní laktátové zatížení využívet jen v malé míře.

Střední školní věk : (10) (15) let (pubescence)  Motorická docilita Nerovnoměrné a rychlé růstové změny mohou způsobovat diskoordinační projevy. Problémy s regulací svalového úsilí a vnímáním polohových změn mohou způsobit i zhoršení již osvojených pohybových dovedností. Ke konci puberty tyto příznaky mizí. Emoční labilita způsobuje výkyvy aktivační úrovně (neadekvátní nasazení vzhledem k pohybovému úkolu).  Psychický vývoj Klíčové období pro vývoj psychiky. Pozitivně ji ovlivňuje TV a sport. Rozvíjí se abstraktní myšlení a paměť, zvyšuje se rychlost učení. Vytvářejí se nové společenské vztahy, vzrůstá kritičnost a negativismus. Struktura zájmů o sportovní činnosti se příliš nemění - převažují sportovní činnosti, které mohou provádět ve volném čase.

Starší školní věk : (14) (19) let (adolescence) Somatický vývoj Somatický vývoj Snížení tempa růstu, vytváření konečného somatotypu.U chlapců nárůst svalové hmoty u děvčat přírůstky podkožního tuku a jeho rozložení po těle.  Pohybová výkonnost U chlapců stále mírně roste, u děvčat stagnuje nebo mírně klesá.Z pohybových schopností se nejvíce rozvíjí silové schopnosti, vlivem přírůstků svalové hmoty u chlapců klesá pohyblivost v kloubech i páteře. U netrénované populace se obvykle v tomto období dosahuje hraničních hodnot motorické výkonnosti.

Starší školní věk : (14) (19) let (adolescence)  Motorická docilita Motorický i senzorický vývoj jsou ukončeny. Motorická docilita se zlepšuje i díky účinější koncentraci pozornosti, cílevědomějšímu přístupu i zvýšené mentální intelektové kapacity.  Psychický vývoj Dokončuje se utváření hodnotového systému, úsilí po nezávislosti, interiorizace sociálních norem a postojů, zvyšuje se emocionální stabilita a odpovědnost za vlastní činnost. Stabilizuje se vývoj osobních vlastností. Ve vztahu k TV činnosti se postoje diferencují.