Strategie rozvoje lidských zdrojů Krátkodobý realizační plán Jihomoravského kraje 2012 – 2013 Pracovní verze Zpracovatel: řešitelský tým ESF MU za účasti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Trh práce v Jihomoravském kraji – dosavadní vývoj
Aktualizace Rozvojového konceptu CR na Šumavě Regionální marketing Vimperk
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Evropský sociální fond v ČR
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
EU a investice do lidských zdrojů Úřad práce v Liberci Oddělení implementace projektů ESF.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
Lidské zdroje v Jihomoravském kraji
Ruská federace x WTO a OECD
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 28. listopadu 2011.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
Regionální inovační infrastruktura v ČR JUDr. Vladimír Gašpar, předseda představenstva ČARA 4. prosinec 2007, Praha – Inovace 2007.
Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační strategie Manfred Hellmich Inovace 2006 Praha 5. prosince 2006.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Ústí nad Labem Současnost a budoucnost dalšího vzdělávání.
1 Opatření 4.1 JPD3 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti.
Regionální inovační struktura Karlovarského kraje Brno URBIS 2010.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Informace o zahájení realizace operačních programů Cíle 1 OP RLZ - Aktuální stav MV RPS, 12. ledna 2005 Ministerstvo práce a sociálních věcí, odbor řízení.
1 Spolupráce při realizaci projektů inovací na ESF MU Mgr. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj.
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Srovnání současného a budoucího programovacího období v ČR Ing. Jarmila Modrá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 8. listopadu 2006.
Konference „Další profesní vzdělávání“ Pardubice 26. září 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Evropské strukturální fondy v České republice v období 2007.
Mezinárodní seminář: Kvalifikovaná pracovní síla jako zdroj konkurenceschopnosti České republiky Vytvoření konkurenceschopného pracovního trhu.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Workshop s řediteli a zástupci škol 27. května
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Sektorový operační program ROZVOJ LIDSKÝCH ZDROJŮ Rozvoj regionu Jihomoravského kraje Znojmo 13. května 2003 Mgr. Pavel Vicherek, MPSV ČR.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Ústí nad Labem Současnost a budoucnost dalšího vzdělávání.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Možnosti podpory celoživotního učení v programech financovaných Evropskou unií Ing. Marek Mora Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 10. května.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
1 Systémový rámec terciárního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji Individuální projekty národní Skupiny pro výzkum a vysoké školství.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 2 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Regionální politika EU v období
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 „Kraj, kde je radost žít“
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Ing. Jan Šild, Mgr. Michal Bajer, HOPE-E.S., v.o.s.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Transkript prezentace:

Strategie rozvoje lidských zdrojů Krátkodobý realizační plán Jihomoravského kraje 2012 – 2013 Pracovní verze Zpracovatel: řešitelský tým ESF MU za účasti externích odborníků

Obsah prezentace 1) Harmonogram a struktura projektu, 2) obeznámení se zpracovanou analytickou částí KRP, 3) nástin dalšího harmonogramu pracování KRP, 4) návrh rámcových priorit a opatření.

Struktura (dle zadání) A/ Úvod B/ Analýza C/ SWOT analýza D/ Územní disparity RLZ E/ Priority, opatření a aktivity F/ Finanční plán do roku 2013 G/ Realizace naplňování a řízení KRP H/ Vyhodnocování a monitoring (naplňování a řízení KRP) I/ Komunikační akční plán KRP J/Stručná verze KRP Poznámky: A, B, C, D = první etapa zpracování

Časový harmonogram realizace zpracovaní KRP JMK Dokument/2011 IVVVIVIIVIIIIXXXI Úvod Analýza SWOT analýza Stanovení územních disparit RLZ Rámcové priority a opatření Finanční plán KRP do roku 2011 Realizace naplňování a řízení KRP Vyhodnocování a monitoring Komunikační plán KRP Stručná verze KRP

Projednávání jednotlivých častí zpracovaného dokumentu Jednání pracovních skupin - jednání (dnes) - I.seminář září II. Jednání II. seminář říjen III. jednání III. seminář listopad 2011

Zapojení pracovních skupin Projednávání a připomínkování jednotlivých částí dokumentu, v současnosti A, B, C, a D tj. úvod, analýzu, SWOT analýzu a územní disparity, připomínky v ústní i písemné podobě, Ing. Tereza Šinkyříková, obsahové (ideové) x formální (technické).

Zapojení odborné veřejnosti Organizace z ř ízené nebo zalo ž ené JMK (nap ř. školy, sociální za ř ízení) Garant opat ř ení za JMK Jihomoravský kraj Obce v JMK (samostatná a p ř enesená p ů sobnost) Státní organizace v území JMK (nap ř. ÚP, Č SSZ) Odborové organizace NNO ANNO JMK Samosprávné podnikatelské instituce Rada kraje, Zastupitelstvo RRLZ, KÚ Ve ř ejné a soukromé VŠ vzd ě lávací instituce Regionální rozvojová agentura JM

Pracovní skupiny 1. Rozvoj lidského kapitálu: garant skupiny - Miloš Antoš 2. Adaptabilita a konkurenceschopnost, inovační potenciál: garant skupiny - Ing. Josef Burda 3. Rozvoj politiky zaměstnanosti: garant skupiny – RNDr. Josef Pitner, Ph.D.

Připomínkový list Č. Instituce - kontakt Kapitola / strana PřipomínkaVypořádání AB Brno, a.s. s.88, XJe možno připomínkovat obsahové i formální náležitosti Následné vyjádření kolektivu řešitelů, jakým způsobem byly připomínky zapracovány

A. ÚVOD

ÚVOD V roce 2005 vznikla SRLZ JMK na roky 2006 – Konceptuální součástí SRLZ byla rovněž idea programové konkretizace a pravidelné aktualizace daného dokumentu formou tzv. Krátkodobých realizačních plánů. Jedná se o KRP na roky , který navazuje na obdobný dokument sloužící JMK v letech Předložený dokument plně navazuje na rámcový strategický dokument SRLZ JMK 2006 – 2016 a respektuje definovanou strategickou vizi a cíle, kdy v případě SRLZ JMK byla vize a strategický cíl postulovány následně.

Vize SRLZ JMK ÚVOD „KVALIFIKOVANÝ, ADAPTABILNÍ A KONKURENCESCHOPNÝ LIDSKÝ KAPITÁL NA OTEVŘENÉM A EFEKTIVNÍM TRHU PRÁCE, ZARUČUJÍCÍ ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI PRO VŠECHNY, VYUŽÍVAJÍCÍ POTENCIÁL BRNA JAKO DRUHÉHO NEJVÝZNAMNĚJŠÍHO VZDĚLANOSTNÍHO A INOVAČNÍHO CENTRA V ČESKÉ REPUBLICE.“

Strategický cíl ÚVOD „Zvyšování zaměstnanosti a celkového hospodářského růstu kraje prostřednictvím rozvoje efektivního trhu práce, založeného na kvalifikovaném, flexibilním a konkurenceschopném lidském kapitálu generovaném vzdělanostním a inovačním potenciálem JMK; na adaptabilitě a konkurenceschopnosti lidských zdrojů v JMK; na účinné politice zaměstnanosti včetně důsledného prosazování rovných příležitostí a integraci sociálně vyloučených skupin obyvatelstva; a to při respektování a podpoře principů udržitelného rozvoje.“

Aktualizace opatření - ÚVOD Vzhledem k novým skutečnostem a k předpokládanému vývoji, KRP rozšiřuje počet prioritních os navržených v původní SRLZ JMK na celkem čtyři a to z důvodu nutnosti akceptace nových strategických dokumentů na evropské či národní úrovni (EUROPE 2020 či Národní program reforem ČR 2011apod). Uvedené skutečnosti je nutné v předloženém dokumentu reflektovat s ohledem na význam rámcových podmínek, které budou následující dva roky rozvoj lidských zdrojů ovlivňovat – jedná se především o dobíhající programové období Evropské unie , inovační strategie kraje vázané na nové projekty v oblasti vědy a výzkumu či pokračující transformaci pracovního trhu v kraji, včetně jeho institucionální stránky.

B. ANALÝZA

Charakteristika trhu práce JMK - ANALÝZA 1. Dlouhodobě mírně podprůměrná míra ekonomické aktivity (souvisí se vzdělanostní strukturou), 2. změny v sektorové a odvětvové struktuře zaměstnanosti během hospodářské krize, 3. nadprůměrná míra nezaměstnanosti, 4. nízká poptávka po volné pracovní síle, 5. nedostatečná provázanost vzdělávání s trhem práce.

Sektorová skladba zaměstnanosti v JMK - ANALÝZA

Největší problémy současného trhu práce v JMK - ANALÝZA 1. Odvětvová struktura zaměstnanosti doznala změn: pokles zaměstnanosti v primární a zejména v sekundární sféře (zpracovatelský průmysl), nárůst ve sféře terciární, 2. nevhodná kvalifikační skladba zaměstnanosti výrazná orientace na „dělnické profese“ a celkově nízký podíle pracovníků se vzděláním terciárním, 3. nízká flexibilita pracovní síly nízký podíl částečných pracovních úvazků, nízkým zapojením obyvatelstva do systému celoživotního učení, nízkou účastí populace v terciárním vzdělávání a také nízkým zapojením žen do ekonomiky kraje.

Předpoklady pro budoucí vývoj trhu práce v JMK - ANALÝZA 1. Přesun pracovní síly z průmyslu do odvětví terciární sféry <= nutnost podporovat rozvoj oborů terciární sféry, 2. vliv a vývoj hospodářské recese lze těžko předvídat, ovšem na okolních pracovních trzích je možno pozorovat počínající oživení, 3. ve víceletém časovém horizontu, bude pozice terciární sféry postupně sílit, jak se tomu děje už nyní, 4. vzroste důraz na oblast tržních služeb, o veřejné a osobní služby, oblast ubytování a stravování, dále o odvětví obchodu, zdravotnictví a sociální péče, 5. je potřeba zajistit, aby procesem terciarizace ekonomiky nebyly negativně postiženy kvalitní průmyslové výroby, podnikající s kvalifikovanou pracovní silou a dosahující vysoké přidané hodnoty.

Oblast vzdělávání, demografický vývoj - ANALÝZA 1. Nízký podíl předproduktivní složky obyvatelstva, 2. vysoký a rychle rostoucí podíl postproduktivní složky obyvatelstva, 3. podprůměrná úroveň celoživotního vzdělávání, v době krize se výrazně snížila, 4. relativně příznivá úroveň vzdělání – vysoký počet zastoupení pracovníků s terciárním stupněm vzdělání, 5. kapacita středních škol je příliš rozsáhlá a dlouhodobě neudržitelná.

Inovace - ANALÝZA Kraj Zn á mka na š k á le 1 - 5Pořad í krajů Hl. m. Praha 1,861 Středočeský kraj 2,53 Jihočeský kraj 2,644 Plzeňský kraj 2,866 Karlovarský kraj 4,5714 Ú stecký kraj 3,5711 Liberecký kraj 3,7912 Kr á lov é hradecký kraj 2,715 Pardubický kraj 3,08 Kraj Vysočina 3,9313 Jihomoravský kraj 2,142 Olomoucký kraj 2,937 Zl í nský kraj 3,2910 Moravskoslezský kraj 3,219 Průměrná známka národního průměru při vyhodnocení multikriteriálního inovačního potenciálu činí 2,96. Pramen: Záhradník, P.: Rozvojové priority regionů České republiky a analýza potenciálu jejich absorpční schopnosti v rámci Kohezní politiky EU po roce 2013, 2011, str. 74.

C. SWOT ANALÝZA

SWOT analýza JMK Silné stránky Rozsáhlý pracovní potenciál, nadprůměrná úroveň vzdělanosti obyvatelstva JMK, relativně rozvinutá výzkumná kapacita dislokovaná v JMK. Slabé stránky Nadprůměrná úroveň nezaměstnanosti v jižních okresech JMK, nízká flexibilita pracovních sil, nesoulad mezi vzděláváním a potřebami trhu práce, nedostatečný rozvoj systému celoživotního vzdělávání. Příležitosti Zvýšení flexibility, kvality a efektivity vzdělávacího systému, rozvoj institucí zajišťujících vazby mezi sférou vzdělávání a trhem práce, rozvoj všech forem odborného vzdělávání, celoživotního učení, Hrozby Snižování vnitřního potenciálu kraje v důsledku nepříznivého demografického vývoje, rizika vyplývající ze suburbanizace, neúspěch při implementaci požadavků Strategie Evropa 2020 do podmínek JMK.

D. ÚZEMNÍ DISPARITY RZL

Úhrnná disparita v lidských zdrojích – ÚZEMNÍ DISPARITY RZL Definice ukazatele: 1. Index stáří, 2. migrace obyvatelstva, 3. nezaměstnanost, 4. dlouhodobá nezaměstnanost. Stejné váhy, 0,25 Normalizováno na škále 0-100

Územní disparity - míra nezaměstnanosti (v %) a počet dosažitelných uchazečů na 1 volné pracovní místo, leden 2011

Regiony JMK dle indexu stáří

Územní disparity – úhrnná disparita v lidských zdrojích dle Správních obvodů obcí s pověřením obecním úřadem

E. PRIORITY, OPATŘENÍ, AKTIVITY

Návrh rámcových priorit a opatření Jsou formulované na základě: -Zpracovaného KRP SRLZ 2010 – 2011, -aktualizované Analýzy a SWOT analýzy KRP , -současné situace v JMK v důsledku globální finanční a hospodářské krize, -hodnocení realizace KRP SRLZ na jednání Rady kraje, -Národního programu reforem ČR či Strategie Evropa 2020.

1. Vyhodnocení krátkodobé politiky pro RLZ v kraji z minulých let ( ) Vyhodnocování naplňování KRP SRLZ , zohlednění aktuální společenské situace v kraji – nová analýza stavu a SWOT analýza, zohlednění důsledků celosvětové globální ekonomické krize a její vlivy na ČR a potenciálně na region JMK.

2. Rámcové priority a opatření KRP 2012 – 2013 Vycházejí: Kromě výše uvedeného také z: a) vychází z podkladů JMK b) z možností jejich realizace v krátkodobém období Budou konzultovány s úřady práce, HK, VŠ a některými členy RRLZ. Očekávají se písemné připomínky zástupce zadavatele.

Původní priority rozšířeny STRATEGICKÁ VIZE Strategický cíl SRLZ JMK Priorita 1 Rozvoj lidského kapitálu Priorita 2 Adaptabilita a konkurence- schopnost Priorita 3 Růst inovačního potenciálu LZ v JMK a jeho územní diseminace (difuze) Priorita 4 Rozvoj politiky zaměstnanosti

Priorita 1 Rozvoj lidského kapitálu NÁVRH AKTUALIZOVANÝCH OPATŘENÍ 1.1 Celoživotní učení pro všechny a jeho realizace 1.2 Spolupráce mezi vzdělávacími organizacemi všech stupňů ve vazbě na potřeby zaměstnavatelů 1.3 Podpora terciárního vzdělávání včetně internacionalizace

Priorita 2 Adaptabilita a konkurenceschopnost NÁVRH AKTUALIZOVANÝCH OPATŘENÍ 2.1 Podpora profesní mobility 2.2 Podpora organizací s vysokou přidanou hodnotou s tradičním produkčním zaměřením pro JMK 2.3 Udržení vhodné struktury nabídky kurzů dalšího vzdělávání ve vazbě na potřeby trhu práce a zvyšování konkurenceschopnosti

Priorita 3 Růst inovačního potenciálu NÁVRH AKTUALIZOVANÝCH OPATŘENÍ 3.1 Podpora výměny zkušeností v oblasti rozvoje lidského kapitálu ve vazbě na inovační potenciál kraje 3.2 Podpora lidských zdrojů v rámci místních platforem zaměřených na podporu inovačního podnikání 3.3 podpora tvorby tzv. „sítí“ veřejného (zejména VŠ) a soukromého sektoru – využití výzkumu, vývoje a inovací v podnicích (přesunuto z priority č. 2) 3.4 zvyšování potenciálu kraje v oblasti vědy a výzkumu

Priorita 4 Rozvoj politiky zaměstnanosti NÁVRH AKTUALIZOVANÝCH OPATŘENÍ 4.1 Modernizace a zvýšení efektivnosti veřejných služeb zaměstnanosti, 4.2 Rovné příležitosti pro ženy a muže na trhu práce, 4.3 Podpora zaměstnatelnosti skupin znevýhodněných na trhu práce.

Děkuji Vám za pozornost!