Pedagogická psychologie
Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie na pedagogickou teorii a praxi. Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z vývojové psychologie na pedagogické jevy. Předmět pedagogické psychologie je ve výchově, tzn. že se zaměňuje pedagogika za psychologii.
Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmět pedagogické psychologie je podřízen pedagogice (pedagogická psychologie je aplikační disciplína). Předmětem pedagogické psychologie je samostatná oblast objektivní reality (učení, výchova) V současné době vznikají další disciplíny: školní psychologie, učitelská psychologie.
Tématické okruhy pedagogické psychologie Učení a poznávání; Teorie činnosti; Vývojová pedagogická psychologie; Pedagogicko-psychologická diagnostika; Sociálně orientovaná pedagogická psychologie; Psychodidaktika/psychologie vyučování;
Tématické okruhy pedagogické psychologie Pedagogická komunikace a interakce; Učení, vyučování a technologie; Interkulturní psychologie (multikulturní výchova)
Učení Učení
Obecná charakteristika učení Učení je záměrný a cílevědomý proces osvojování vědomostí, dovedností a návyků. Exkurz: Co jsou to vědomosti, dovednosti a návyky?
Obecná charakteristika učení Učení je též chápáno jako specifická forma individuální aktivity, která navozuje změny chování, ale zároveň podmiňuje i vnitřní psychické změny, utváří a rozvíjí všechny psychické vlastnosti a procesy, rozvíjí osobnost člověka.
Obecná charakteristika učení Exkurz: Co lze považovat za vnitřní psychické změny, psychické vlastnosti a procesy? Které oblasti vzdělávání jsou zaměřeny na rozvoj osobnosti člověka?
Aspekty přístupu k učení Aspekt biologicko-psychologicko-sociální (determinace, rozvoj-změna); Aspekt logický (systematičnost X teď a nyní); Aspekt zpětnovazebný; Aj.