Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivityIII/2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
AnotacePracovní listy jako příprava pro práci v terénu. Seznamují žáky se základními pojmy a regionální tematikou. Vycházka do přírody, fotodokumentace,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
EU_62_A_sada 1_03_M_Vznik peněz_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Materiál.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Odraz světla na rovinném zrcadle
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Starověká literatura. Římská literatura
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Preromantismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Astronomické jednotky délky
Měření elektrického proudu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Národní obrození – 1. fáze
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Magnetická indukce Název školy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Závislost elektrického odporu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Počátky slovesného umění
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Zlomky – opakování učiva 5. ročníku
Mgr. Veronika Vaňousová
Transkript prezentace:

Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Úvod do literatury. Základní literární pojmy, struktura literárního díla. Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14_1 Autor:Mgr. Hana Pleváková Datum vytvoření: Vyučovací předmět:Český jazyk a literatura Ročník: Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Tematický okruh:Literatura Téma:Úvod do literatury. Základní literární pojmy, struktura literárního díla. Druh učebního materiálu:Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: min Anotace / Metodický list: Prezentace žákům poskytuje informace o základních literárních pojmech a struktuře díla. Je vhodná pro seznámení s učivem i pro opakování. V rámci prezentace jsou úkoly pro žáky, na které žáci odpovídají ústně. Na snímku (následujícím po zadání úkolu) je vždy odpověď. Prezentaci lze využít pro projekci na interaktivní tabuli, přes datový projektor ad. Potřebný čas pro výuku je závislý na rychlosti odpovědí žáků.

Ú VOD DO LITERATURY Základní literární pojmy, struktura literárního díla

L ITERATURA = PÍSEMNICTVÍ Jeden z druhů umění (slovesné umění), písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př. úřední spis) beletrie: umělecká literatura (básně, pohádky, romány, povídky) Rozdělení umělecké literatury: 1) Ústní lidová slovesnost – vznik před literaturou psanou, předávala se pouze ústní formou, většinou anonymní autor. 2) Psané texty (uměle vytvořené, s nějakým záměrem, např. potěšit, vysvětlit, seznámit s něčím,…) Úkol pro žáky ústně, poté zapsat do sešitu: Co si mezi sebou lidé vyprávěli, když ještě neexistovalo písmo? Využijte své znalosti z dějepisu.

O DPOVĚĎ + DALŠÍ ÚKOLY : Do sešitu: Ústní lidová slovesnost - Mezi lidmi se šířily pohádky, pověsti, říkadla, písničky, básničky, hádanky a pranostiky. Ústně - Uveďte libovolný název 1 pohádky, název 1 pověsti, název 1 lidové písně. Ústně - Předneste libovolné 1 říkadlo, 1 básničku, 1 hádanku a 1 pranostiku.

M OŽNÉ ODPOVĚDI : Pohádka – Zlatovláska Pověst – O Krokovi a jeho dcerách Lidová píseň – Pod našima okny Říkadlo – Paci, paci, pacičky; Zlatá brána Báseň – Větříček Foukej, foukej větříčku, shoď mi jednu hruštičku. Shoď mi jednu nebo dvě, budou sladké obě dvě. Hádanka – Leze, leze po železe, nedá pokoj, než tam vleze (klíč) Pranostika – Únor bílý - pole sílí.

F UNKCE UMĚLECKÉ LITERATURY : Lidé začali psát uměleckou literaturu, aby vyjádřili např. vyjádřili své pocity, zapůsobili na čtenáře, něco čtenářům vysvětlili, sdělili, atd.… Funkce umělecké literatury: 1) sdělení poznatků 2) citové působení 3) výchovné působení 4) estetické působení

L ITERÁRNÍ VĚDY : Literaturou se zabývají 3 vědy: 1) literární teorie – tzv. POETIKA – zkoumá literární díla z hlediska žánrů, struktury, jazykových prostředků 2) literární historie 3) Literární kritika Úkol pro žáky – ústně, poté zapsat do sešitu: Co zkoumá literární historie? K čemu slouží literární kritika? Co je to recenze?

O DPOVĚĎ : Literární historie – zkoumá vývoj literatury = písemnictví od počátku k dnešku, zkoumá jednotlivá literární období (např. literatura období starověku) Literární kritika – hodnotí literární dílo a napomáhá čtenářům i spisovatelům v dílech Recenze – kritika v časopisech – hodnotí nová literární díla

Č ÍM ZAČÍNÁ KAŽDÝ AUTOR ? Struktura literárního díla: 1) tematika 2) kompozice 3) jazyk Tematika = soubor témat v díle. Kompozice = uspořádání témat. Jazyk = použití jazykových prostředků (vhodná slova pro daný text) Úkol pro žáky, ústně, poté zapsat do sešitu: Jaká mohou být témata děl?

T EMATIKA : Odpověď - Témata: milostná, válečná, historická (např. konkrétní historická postava nebo období), přírodní (příroda jako celek, zvířata, rostliny,…), životopisná atd. Typy témat: 1) celkové téma (téma knihy) 2) hlavní téma (téma hlavní postavy) 3) vedlejší téma (obsah knihy) 4) motiv (nejmenší téma) 5) epizoda (volně spjatý příběh s knihou) Postavy: hlavní a vedlejší

Ú KOL PRO ŽÁKY : Vyberte si 1 knihu (nejlépe svou oblíbenou, celou přečtenou) a zkuste vlastními slovy popsat, co je ve vámi vybrané knize: celkové téma, hlavní téma, vedlejší téma, motiv, příp. epizoda. Odpovědi sepište do sešitu.

M OŽNÉ ODPOVĚDI : Harry Potter a Tajemná komnata Celkové téma – kouzelník bojuje proti zlu Hlavní téma – o klukovi, který se stane kouzelníkem a porazí zlo – Voldemorta Vedlejší téma – Tajemná komnata – v tajemné komnatě Harry bojuje proti zlu - baziliškovi Motiv – Harry jako jediný slyší baziliška ve zdech hradu (v trubkách) a zjistí, kde je tajemná komnata Epizoda – Harry osvobodí skřítka Dobbyho z rodiny Malfoyových, který ho chtěl hned na začátku zachránit

K OMPOZICE : 2 způsoby uspořádání témat 1) Chronologické uspořádání – jak události probíhaly za sebou 2) Retrospektivní uspořádání – postava se vrací do minulosti, např. vzpomínky, při objasňování trestního činu (vraždy) Více událostí může probíhat současně (tzv. vedle sebe), např. láska během probíhající války – PARALELNÍ spojení událostí. Úkol pro žáky – pouze ústně: Vzpomeňte si na názvy knih, příp. filmů, ve kterých se uplatnilo: 1) Chronologické uspořádání 2) Retrospektivní uspořádání 3) Paralelní spojení událostí

M OŽNÉ ODPOVĚDI : Chronologické uspořádání: Harry Potter – Joanne Kathleen Rowling Retrospektivní uspořádání: Vražda v Orient exprese – Agatha Christie Paralelní spojení událostí: Petr a Lucie – Romain Rolland, film: Vlak dětství a naděje.

P OUŽITÉ ZDROJE : SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN BAUER, Alois. Čeština na dlani - přehled světové a české literatury. Olomouc: Rubico, 2007, ISBN LEHÁR, Jan; STICH, Alexandr; JANÁČKOVÁ, Jaroslava; HOLÝ, Jiří. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, ISBN