Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XI_1_06: Obohacování slovní zásoby Šablona číslo: XI Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 06 Autor: Mgr. Martin Beneš
Anotace: seznámení s pojmem slovní zásoba a se způsoby jejího obohacování Očekávaný výstup : žáci dokáží vysvětlit pojem slovní zásoba a dokáží prakticky použít způsoby jejího obohacování Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 13 – 14 let Klíčová slova: slovní zásoba, odvozování, skládání, zkracování, přejímání slov, přechylování Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 35 – 40 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Po úvodním motivačním úkolu se žáci formou prezentace na interaktivní tabuli seznámí s pojmem slovní zásoba a se způsoby jejího obohacování s ohledem na jejich jazykovou praxi. Společně potom vypracují závěrečné úkoly.
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
PRO BYSTRÉ HLAVY Odkud se vzala v češtině tato slova a proč je používáme? mobil, učitelka, ČR, jihozápad, základní škola, branka, herečka, plazmová obrazovka, ODS = nově vznikla nebo byla přejata z jiných jazyků = potřeba pojmenovat nové skutečnosti, věci Jak říkáme souhrnu všech slov jazyka? = SLOVNÍ ZÁSOBA
SLOVNÍ ZÁSOBA = souhrn všech slov daného jazyka = obsažena ve slovnících = slovní zásoba češtiny – asi 250 tis. slov = individuální slovní zásoba- asi 3 – 5 tis. slov (dle věku, vzdělání, sečtělosti) = NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ A OBOHACUJE
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY způsoby obohacování: 1)TVOŘENÍ NOVÝCH SLOV a)odvozováním =slova odvozená - slovotvorný základ +předpona, přípona, koncovka b)skládáním = složeniny – vlastní (velk/o/město) - nevlastní (okamžik) c)zkracováním = písmenné zkratky (ČR) = zkratková slova (Čedok) = ostatní zkratky (atd.)
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY 2)VZNIKEM NOVÉHO VÝZNAMU SLOVA = stará slova mají nový význam (branka – vyznačení cíle/gól) 3)VZNIKEM NOVÝCH SOUSLOVÍ = ustálené spojení 2 a více slov (mobilní telefon, osobní počítač) 4)PŘEJÍMÁNÍM SLOV = z jiných jazyků (basketbal) = z nespisovné mluvy (čeština, tyčkař)
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY PŘECHYLOVÁNÍ = tvoření jmen ženských z jmen mužských = pomocí přípon: -yně = žák – žákyně -ka = ředitel – ředitelka -ice = úředník – úřednice -ová = Klimeš – Klimešová -á = Nový - Nová
PROCVIČENÍ Uveď, jakým způsobem se čeština obohatila o tato slova: zubař FAMU např. laser samoobsluha automatická převodovka faulovat ZOH trénink prodejna
PROCVIČENÍ Utvoř slova přechýlená: herec odpůrce soudce lev atlet prodavač Daniel vězeň důvěrník Starý
PROCVIČENÍ Uveď význam těchto zkratek: atd. = př.n.l. = LOH = mld = dm = např. = EU =
Zdroje: KVAČKOVÁ, Jaromíra. Opakujeme češtinu v 8. ročníku-2.díl. Brno: Nová škola, 2001, ISBN PŘEMYSL, Hauser. Nauka o slovní zásobě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, ISBN /2.