Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 6) Malba- historie malby Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umění starověku – předřecké civilizace
Advertisements

Klasické kultury Předřecké kultury v Egejské oblasti Antické Řecko
III/2 XV A
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Starověká Kréta a Mykény
Předřecké kultury - kultura egejské oblasti
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Kréta Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Únor 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 15) Užitá grafika Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1. Číslo.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 16) Modelování – historie sochařství Název sady: Výtvarná příprava.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 9) Základy malby, techniky a postupy Název sady: Výtvarná příprava.
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
 Řada nálezů z období mladého paleolitu svědčí o estetickém cítění tehdejších lidí.  První umělecké předměty paleolitického stáří byly objeveny ve.
Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_5_Řecké antické umění Téma: Dějiny výtvarného umění Číslo projektu:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 7) Materiály, pomůcky a techniky Název sady: Výtvarná příprava Ročník:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 14) Typografie, piktogramy, kaligrafie Název sady: Výtvarná příprava.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 3) Základy kresby, techniky a postupy Název sady: Výtvarná příprava.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 11) Grafika – druhy grafiky Název sady: Výtvarná příprava Ročník:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Trávicí soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 1) Kresba – historie kresby Název sady: Výtvarná příprava Ročník:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Minojská Kréta a mykénské Řecko Název sady: Staroorientální.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
DUM Č.6 DUM Č.6 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Jiří Trefilík Název prezentace (DUMu): 18. Výrobní výkres a jeho náležitosti Název sady: Technická dokumentace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 3. Československé legie Název sady: Osobnosti a události českých a.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 17. Přírodní rezervace Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: David Kranz Název prezentace (DUMu): 2. Využívání rytectví v praxi Název sady: Rytecké techniky pro zdobení zbraní.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Pavel Skopal Název prezentace (DUMu): Letničky Tématická oblast:Pěstování letniček a dvouletek Ročník:1. ročník Číslo.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 8) Dělení podle funkce, námětu a žánru Název sady: Výtvarná příprava.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
17) Pracovní náměty, materiály, techniky Výtvarná příprava 1.
Název prezentace (DUMu): Půda
SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.
SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.
PRAVĚKÉ UMĚNÍ – let př.n.l..
Název prezentace (DUMu): Vznik a vývoj života
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Průhonice
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
18) Dělení podle funkce, námětu… Výtvarná příprava 1.
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
19) Základní, pokročilé a profe-sionální techniky a postupy modelování
Renesance Dějepis 7.ročník.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Test - umění pravěku Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Autor: Mgr. Božena Andrašková
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Secese - malířství Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem „Malba – historie malby “, je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, kdy a jak vznikalo.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Umění starověkého Říma
Výtvarné umění starověkého Egypta
Výtvarné umění starověkého Říma - test
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 6) Malba- historie malby Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

 Záměrem této sady výukových materiálů s názvem „Malba – historie malby “, je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, kdy a jak vznikalo malířství.  Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu výtvarné přípravy na naší SŠ. 2

3 Malířství je vedle sochařství a grafiky jednou z částí výtvarného mění. MALÍŘSTVÍ

4 Je to postup aplikování barviva rozpuštěného v médiu a nanášení (lepivého) činidla na povrch jakým je například papír, malířské plátno nebo zeď. Člověku zabývajícímu se touto činností se říká malíř; tohoto termínu se užívá zejména, jde-li o jeho profesi.

5 Existují důkazy, že historie malování je asi šestkrát delší než historie užívání psaného jazyka. Všichni tvůrci, ať to jsou jeskynní malíři, malíři egyptských faraonů,nebo tvůrci Mínoova knosského labyrintu, Řečtí a Římští malíři, anonymní příslušníci středověkých malíř- ských dílen, velcí mistři renesance a baroka, nebo umělci 20. století používali k vyjadřování barvy.

6 Barva je v podstatě jedním z nejdůležitějších prvků, která odlišuje malířství od ostatních výtvarných disciplín. Umělecká malba se považuje za jednu z nejdůležitějších forem výtvarného umění. Paul Gauguin

7 Altamira je jeskyně v Kantábrii na severu Španělska, v Santillaně del Mar poblíž přístavního Města Santander, ve které byly nalezeny roku 1879 pravěké nástěnné malby, převážně s motivy zvířat (zcela uznány byly až počátkem 20. století).

8 Soubor maleb ze stropu jeskyně Altamira Španělsko, strop síně je 18 m dlouhý asi 9 m široký.

9 Jejím objevitelem se stal místní lovec, který na nález upo- zornil majitele pozemku, Dona Sautuolu. Ten zpočátku objevu nevěnoval velkou pozornost, až po několika letech začal místo podrobně zkoumat. Nashromáždil řadu podivuhodných archeologických vyko- pávek a po nejdříve nepřijmutém obeznámení odborní- kům pokračoval ve výzkumech, přičemž jeho pětiletá dcera Marie nalezla šťastnou náhodou v postranní chodbě rozsáhlé nástěnné malby, později datované na mladší paleolit (magdalénien).

10 Krétské umění (také kultura minojská podle krále Mínóa) Se rozvíjelo v 2. tisíciletí př. n. l. na ostrově Kréta (významná obchodní křižovatka). Na Krétě byl silně vyvinutý kult Bohyně matky. Společnost byla organizována do určitých komunit – kolem místního vládce. Rozsáhlý objekt,Knósský palác, sídlo krále Mínóa. Uprostřed nádvoří. Červeno černé sloupy. Bohatá fresková výzdoba, malba na vlhkou omítku.

11 Palác v Knóssu

12 V nástěnném malířství se uplatňují náměty figurální (princ s liliemi z Knóssu, dívka skákající přes rohy býka, mořské motivy – delfíni, chobotnice,svět zvířat, fantastické a ornamentální motivy. Nejsou žádné válečné a bojové náměty !!!

13 Starověké římské, tedy malířské umění starověkého Říma, patří mezi významné doklady umělecké vyspělosti římské civilizace. Spolu se sochami a reliéfními prvky zdobila výmalba interiéry a exteriéry mnoha římských soukromých, veřejných, náboženských či funerálních staveb. Významné byly triumfální nástěnné malby oslavující vítěz- ství římského vojska.

14 POMPEJE Významné byly triumfální nástěnné malby oslavující vítězství římského vojska.

15 Malířství však našlo uplatnění i ve sféře privátních portrétů, obvykle malovaných na dřevo. Stejně jako v Řecku nebylo ani v Římě malířství – na rozdíl od sochařství – považováno za opravdové umění. Vladimír Komárek: malba na dřevě (spoluautor Václav Plechatý)

16 OTÁZKY NA ZÁVĚR  kde a jaké známe první malby  čím jsou zajímavé malby na Krétě

17  PARRAMÓN, José María. Jak kreslit: historické pozadí, materiály a pomůcky, techniky a postupy, teorie a praxe umění kresby. České vyd. 2. Překlad Magdalena Pechová. Praha: Jan Vašut, 1998, 112 s. Jak na to (Jan Vašut). ISBN  Vlastimil JELÍNEK Příručka jako studijní materiál k výuce o slohu na střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti.  Svet umenia. Ikar. ISBN  PIJOAN, José. Dějiny umění. Praha: Odeon,  1) MRÁZ, Bohumír a Odborná spolupráce Marie ČERNÁ. Dějiny výtvarné kultury. 4. vyd., V Idea servis 3. vyd. Praha: Idea servis, ISBN  ODEHNALOVÁ, Alena. 1. vyd. Brno: CERM, 1997, 212 s. ISBN

18 3 Foto Pavel Gabrhel „Ego“ akryl, Králíková Vendula Snímek 6 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ Snímek 7 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˃ Snímek 8 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ Snímek 11 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ _Cnossus10.png˃ Snímek 12 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ content/uploads/2012/08/dolphin_small.jpg˃ Snímek 12 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ buy/800px_Knossos_bull.jpg˃ Snímek 14 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ org/wikipedia/en/thumb/7/75/Mosaica.jpg/200px-Mosaica.jpg˃

19 Snímek 14 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ pompeje2ajpg.jpg˃ Snímek 15 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ _malba_na_d%C5%99ev%C4%9B.jpg?uselang=cs ˃