Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_05_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Advertisements

Elektronické učební materiály – 1. stupeň Český jazyk 5 Autor: Mgr. Lenka Radošová Přídavná jména tvrdá smutný, pomalý, usměvavý, rychlý, zlobivý náladová,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Shoda přísudku s podmětem VY_32_INOVACE_03-31 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_04_SHODA.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_NJ.8.A.19_mnozne_cislo_podstat nych_jmen Datum:
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE AUTOR: MGR.IRENA PŘEUČILOVA NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_ROD PODSTATNÝCH JMEN TEMA: URČOVÁNÍ RODU PODSTATNÝCH JMEN ČÍSLO PROJEKTU:OPVK.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník SHODA PODMĚTU S PŘÍSUDKEM Co už známe Na houby Po dešti v lese, v doubí sbíráme zrána.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Eliška Kopečná VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_12_Český jazyk_29_Číslo.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
„ Ondra pomáhá ptáčkům“
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
S H O D A ? Topoly šuměli. Topoly šuměly. Psi štěkali. Psi štěkaly.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Podstatná jména jsou slova ohebná, skloňují se.
Název školy : ZÁKLADNÍ ŠKOLA NOVÝ KOSTEL,OKRES CHEB
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Autor: Mgr. Jana Šulcová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Digitální učební materiál
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Skupiny DĚ, TĚ, NĚ, BĚ, PĚ, VĚ, MĚ
Vyjadřují vlastnosti podstatných jmen.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_23CJ_4_SLOV2
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
SLOVESA číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psaní i/y v minulém čase
Autor: Mgr. Jana Šulcová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Rod podstatných jmen Mgr. Iveta Vališková
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_04_SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
NÁZEV ŠKOLY: ZAKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Činátlová Číslo
Shoda podmětu s přísudkem
VY_32_Inovace_4.1.3 Věta jednoduchá a souvětí
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_05_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková Martina

Mgr. Martina Chňoupková

Zakroužkujte písmena, pod kterými se skrývá věta s chybnou interpunkcí nebo s pravopisnou chybou: 1. Řekl že dnes nedorazí, jelikož je mu zle. 2. Řekl: „Nepřijdu, je mi zle!“ 3. „Okamžitě to ukliď“ řekla maminka. 4. Zaúpěl bolestí a chytl se za srdce. 5. Had výjimečně nesičel zlostí. 6. Tamější drahokami jsou velice vzácné.

Shoda přísudku s jednoduchým podmětem  podmět rodu mužského životného v přísudku i (psi štěkali)  podmět rodu ženského a mužského neživotného v přísudku y (kočky předly; stromy kvetly)  podmět rodu středního v přísudku a (štěňata si hrála)

POZOR!  podstatná jména děti, oči, uši jsou v mn.č. rodu ženského  některá podstatná jména r. muž. kolísají v životnosti (mohou mít tvar životný i neživotný) životné koncovky (-i, -é, -ové ) → i neživotné koncovky (-y, -e) → y Ledoborci vypluli. Ledoborce vypluly. Uzenáči mi nechutnali. Uzenáče mi nechutnaly. Výjimkou z tohoto pravidla jsou podstatná jména: Lidičky se shlukli na náměstí. Srpnové dni utíkaly nejrychleji. Uplynuly dva dny. X Dnové mladosti pominuli. Rodiče mě pochválili. Koně se pásli. X Dřevěné houpací koně se dětem líbily.

Doplňte i/y/a: Oba kamarádi si myslel__, že povinnosti už pominul__. Ledoborce už vyrazil__ z přístavu. Góly, které nám naši fotbalisté sliboval__, bohužel nepadl__. Dni strávené v práce plynul__ pomalu. Zranění se ocitl__ v nemocnici. Tatínkova nová auta stál__ před domem. Zatímco si děti hrál__ na pískovišti, jejich maminky si povídal__. Davy lidí se shromáždil__ na náměstí. Námořníci se zděsil__, v dohledu se objevil__ tři pirátské lodi! Obě oddělení naší firmy pracoval__ s obrovským nasazením. Od mrazu mě pálil__ obě uši. Důkazy byl__ v balíčku, který zmizel. iy y iy yi a y y yi y i yy

Najděte chyby: koně stály – dívky pletly – mladíci pískali oni přišly - lodě zakotvily – dni plynuly všichni odešli – lidičky přišly – mrtví ožili zazněly první slova – krásky se upravily – knihy byly vázány známí se sešli - samy se nás opustily - ukazatelé nás vedly uletěli mu včely – kuřata se bála - diváci se nudili rodiče ho nepustily – skříně se mu nelíbily – sokoli lovili detektivové pátrali – talíře se rozbili – sněhuláci roztály

Převeďte do množného čísla: Pěvkyně proslavila Strážnici. Kniha o naší historii se mi líbila. Těšil se na setkání s ním. Poslíček mi přivezl pizzu až domů. Sýkora přilétla do krmítka na balkóně. Trval na tom, abych tu byla do pátého. Jehličnatý strom na zimu neopadal. Velice mi chutnala ta sušenka s čokoládou. Váš právník mě pozval na dnešek.

Řešení: Pěvkyně proslavily Strážnici. Knihy o naší historii se mi líbily. Těšili se na setkání s ním. Poslíčci mi přivezli pizzu až domů. Sýkory přilétly do krmítka na balkóně. Trvali na tom, abychom tu byli do pátého. Jehličnaté stromy na zimu neopadaly. Velice mi chutnaly ty sušenky s čokoládou. Vaši právníci mě pozvali na dnešek.

Utvořte věty s následujícími podměty:  dnové  dělenci  děti  rodiče  slanečky  oddíly  děvčata  maňásci Dnové našich časů uplynuli. Dělenci měli různá znaménka. Děti si hrály na písku. Rodiče mi to zakázali. Slanečky mi nechutnaly. Oddíly skautů už odešly. Děvčata krásně zpívala. Maňásci byli pohozeni v krabici.

Shoda přísudku s několikanásobným podmětem aspoň jeden člen několikanásobného podmětu je rodu mužského životného → -i: Psi a kočky se škádlili. žádný člen několikanásobného podmětu není rodu mužského → -y: Slepice a kuřata zobaly zrní. několikanásobný podmět je složen z jmen rodu středního a aspoň jedno z nich je v čísle jednotném → -y: Hříbě a kůzle se pásly. Hříbě a kůzlata se pásly. X Hříbata a kůzlata se pásla.

Poznámka: Předchází-li základ přísudku před několikanásobným podmětem, jehož členy jsou různého rodu, pak se shoda přísudku s podmětem může řídit rodem toho jména, které k němu stojí nejblíže. Můžeme tedy psát: Dospělí i děti se smáli. Smáli se (smály) se děti i dospělí.

Doplňte i/y/a: Husy a housata běhal__ po celém dvoře. Hříbě a tele pobíhal__ volně ve výběhu. Patricie, Jana, Petr i malá Emilka chystal__ rodičům překvapení. Skupina turistů a průvodce se vydal__ na túru. Zebry, žirafy i antilopy byl__ umístněn__ ve stejném výběhu. Létající talíře a další atrakce se pohyboval__ noční oblohou. Charitativní akci sponzoroval___ velké společnosti, známé osobnosti a představitelé státu. Maďarsko, Německo a Rakousko uzavřel__ dohodu. Morčata a králíčata byl__ ve stejné kleci. Všechny stoly, křesla i židle byl__ uklizen__. y y i i yy y y,i y a yy

 Vrabci a kosi  Babičky s vnoučaty  Kamiony a auta  Dívky a hoši  Písek a cement  Kachny a kačeři  Hospodyňky a pomocníci  Krávy a telata se zastavily. byly naváženy. zobali zrní. uklízeli. se procházely. se pásly. se spolu učili. stavěli hnízda. Spojte:

Napište krátkou básničku: Zadání: Bude obsahovat jeden několikanásobný podmět v množném čísle, jeden podmět v rodě mužském neživotném v množném čísle a jedem podmět v rodě středním v množném čísle. Celá bude napsána v minulém čase. Vše ostatní už je na Vás. Čas na vypracování: 7 minut