Lokalizační teorie 3. přednáška. Lokalizační analýza Lokalizační teorie se zabývá lokalizačním rozhodováním podniků a vlivem lokalizace na jejich.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Logistika v silniční dopravě
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Tvorba cen v maloobchodě
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Agregátní poptávka a nabídka
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Podnik, jeho cíle a funkce
REGIONÁLNÍ ANALÝZA PRŮMYSL 4
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Podniková ekonomika Personální činnost.
NAUKA O PODNIKU I.
Základy marketingu šestá přednáška
Evaluace inovací Prof. Ing. Jiří Dvořák, DrSc. Vysoká škola manažerské informatiky a ekonomiky.
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Poskytování služeb jako ekonomická činnost. Tvorba podnikatelského plánu Analogie s výrobními podniky Nutno mít na zřeteli charakteristické vlastnosti.
Marketingové prostředí
Produkt.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Konference „Inovace a technologie v rozvoji regionů“ Inovace a marketingový výzkum Duben 2004 / Příspěvek v diskusi / RNDr. Tomáš Raiter / obchodní ředitel,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Prosperita organizace
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Podnikatelský plán struktura plánu.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Tržní prostředí.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Faktory ovlivňující využívání ložisek. Faktory – rizika, vnitřní faktory interní (geologická rizika) externí (technologická, ekonomická, strategická,
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Struktura podnikatelského plánu
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Ing. Petr Klímaanalýza umístění skladu1 Analýza umístění skladů.
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Digitální učební materiál
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Ekonomika malých a středních podniků
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Lokalizační teorie 3. přednáška

Lokalizační analýza Lokalizační teorie se zabývá lokalizačním rozhodováním podniků a vlivem lokalizace na jejich ekonomickou (podnikatelskou) úspěšnost (na jeho náklady, výnosy, zisk či inovační schopnost) Podnik a jeho prostorové vazby Podnik = otevřený systém, vytvářející rozmanité vztahy (vazby) s okolním přírodním, ekonomickým a sociálním prostředím

Lokalizace, lokalizační faktory Významná část podnikových vztahů je vázána na určitá místa a tak ovlivňují jeho lokalizační rozhodování Tyto vztahy nazýváme lokalizační faktory Lokalizační faktory musí splňovat 2 podmínky: Musí se projevovat v nákladech nebo výnosech podniku (může se jednat také o různé formy nepeněžních nákladů – např. časové náklady, ztráta inovační schopnosti apod.) Nejsou ubikvitní, tzn. nejsou k dispozici na všech místech - jsou prostorově diferencovány podle disponibility (příp. množství), kvality a ceny Vývoj důležitosti lokalizačních faktorů během 19. a 20. století

Nejistoty lokalizačního rozhodování Umístění podniku (volba místa, lokalizace) patří ke klíčovým (konstitučním) rozhodnutím při vzniku podniku (stejně tak jako rozhodnutí o výrobním programu, právní formě, velikosti podniku apod.) Jedná se o dlouhodobé rozhodnutí, které zvláště u velkých podniků, nelze revidovat (rozhodnutí je téměř nevratné), a když, tak za cenu vysokých nákladů – fyzický kapitál, lidský kapitál a síť dodavatelsko- odběratelských vztahů jsou prakticky nemobilní Dlouhodobý plánovací horizont v sobě zahrnuje velkou míru nejistoty – tržní a technologické nejistoty Lokalizační rozhodování má velké požadavky na výzkumné, analytické a plánovací techniky Rozdíly mezi malými a velkými podniky (otázka schopnosti racionálního plánování, dostupnosti zdrojů a organizace)

Základní přístupy k lokalizační analýze Neoklasický (normativní přístup) Behaviorální přístup Strukturalistický přístup

Behaviorální přístupy

stupňovité lokalizační rozhodování: lokalizační rozhodování uskutečňuje nezávisle na jednotlivých prostorových rovinách (např. země, region, obec, stanoviště), přestože je tento rozhodovací proces na všech těchto rovinách ve skutečnosti spojitý. Nejdříve tedy zvolíme zemi, potom region a nakonec stanoviště.

zaměření na zvlášť důležité faktory: při použití této strategie se komplexnost lokalizačního rozhodování redukuje na několik málo zvlášť důležitých faktorů. Wöhe v této souvislosti uvádí různé orientace rozhodování: materiálová, pracovní orientace, orientace podle dopravy a energie, životního prostředí a odbytu hledání uspokojivého stanoviště. Místo toho, abychom brali v úvahu všechna stanoviště a z nich vybírali optimální stanoviště, určíme akceptovatelná kritéria lokalizace a ze stanovišť, která uvedená kritéria splňují, jedno vybereme. Tato strategie je podle Heya a Lamberta vychází z teoretického poznatku, že výsledkem hledání uspokojivého řešení za pomoci určitých domněnek a dostupných informací je optimální řešení

minimální požadavky na lokalizační faktory: při použití této metody se zanedbávají vzájemná působení (interakce) lokalizačních faktorů a jejich komplexní vliv na podnikatelský úspěch. Na potenciálních stanovištích se každý lokalizační faktor posuzuje samostatně, a v úvahu se dále berou pouze stanoviště splňující minimální požadavky na ostatní faktory. napodobování (imitace): při uplatnění této strategie se vybírají stanoviště podobná těm, jaká již zvolily jiné úspěšné podniky. Vychází se z poznatku, že správnost lokalizačního rozhodnutí podniku je neustále „prověřováno“ tržním mechanismem a podniky, které jsou v konkurenčním procesu úspěšné, museli učinit zvlášť dobrá rozhodnutí. Zanedbáváme přitom, že lokalizační předpoklady se neustále mění, a tím i vliv ostatních strategických rozhodnutí na podnikatelský úspěch.

Význam lokalizačních faktorů

Lokalizace ekonomických aktivit (dokončení) Teorie prostorové struktury – aglomerační efekty

Organizační struktura podniku a lokalizační chování Koncept segmentované ekonomiky: jádrové (velké) a okrajové (malé) podniky Velké podniky a jejich prostorová dělba práce (prostorové rozmístění řídící funkce, vědy a výzkumu a výrobních kapacit) Externí kontrola podniků a regionální rozvoj - umisťování poboček velkých podniků v periferních regionech a její efekty (dopady)

Malé a střední podniky Velikostní struktura podniků (EUROSTAT)– mikropodniky (0-9 zaměstnanců), malé podniky (10-99), střední podniky ( ), velké podniky (nad 500) Specifika lokalizačního chování

Faktory ovlivňující zakládání malých a středních podniků odvětvová struktura, vzdělanost pracovních sil regionální podnikatelské tradice Kromě toho: přístup k trhům a tržní dynamika Přístup k rizikovému kapitálu Vlastnictví pozemku/ nemovitosti Lokální/ regionální hospodářská politika Postoj obyvatelstva a politiků k podnikání (obecně)

Ekonomický a společenský význam MSP 1. V případě nejdůležitějších ekonomických ukazatelů úspěšnosti jako je produktivita, zisk a růst často vykazují lepší výsledky než velké podniky; 2. jako samostatné ekonomické jednotky přispívají ke stabilizaci a pluralitě společenského uspořádání (velký počet a různorodou strukturu pracovních míst a podporují vlastní zodpovědnost lidí za jejich jednání a individuální rozvoj více, než velké podniky);

3. MSP přispívají k rozvoji trhu a tržních sil. Působí proti tendencím k monopolizaci. Zajišťují svobodu volby spotřebitelů a rychle se přizpůsobují změnám v oblasti poptávky. 4. vytvářejí bohatou a diferencovanou nabídku. Mohou uspokojovat individuální potřeby zákazníků a vyplňovat tržní mezery (výklenky). 5. podílejí se na technickém pokroku. Využívají poznatků vědy a výzkumu.

6. Mezi spolupracujícími MSP dochází k vyrovnávání rizik, což z regionálně-ekonomického pohledu má stabilizační a protikrizový efekt na ekonomiku. 7. Motivace k výkonu a spokojenost s prací je u osob zaměstnaných v MSP větší, a to především z důvodu větší zodpovědnosti samostatně pracujících zaměstnanců a bezprostředním osobním kontaktům mezi všemi zaměstnanci. 8. Z pohledu zákazníků, zaměstnanců a sousedských vztahů přispívají malé a střední podniky k vyšší kvalitě života. Zajišťují zásobování blízkého okolí, nabízejí zajímavá pracovní místa a většinou méně narušují sousedské vztahy, než velké podniky.

9. V případě, že nejsou MSP závislé na konjunkturálním vývoji velkých podniků (např. z důvodu subdodávek, komplementárního zboží atd.), působí jako prvek stabilizující konjunkturu, protože vyrábějí méně na sklad a jejich výrobní kapacity jsou pružnější. 10. Malé technologie jsou vcelku přívětivější k životnímu prostředí. Spotřebovávají také méně energie. Díky blízkostí ke spotřebitelům mají malé a střední podniky menší požadavky na dopravu, která výrazně zatěžuje životní prostředí. 11. Podíl MSP na přímém exportu je sice malý, musíme jej ale hodnotit s přihlédnutím k nepřímému působení (subdodávky) a k významnému zaměření na zásobování nejbližšího okolí.

Podnikové sítě Diskuse o lokálním/ regionálním prostředí (milieu) Globální sítě Regionální sítě

Technologie a lokalizační chování podniků Prostorové aspekty teorie životního cyklu výrobku 1. Zaváděcí fáze 2. Fáze růstu 3. Fáze zralosti 4. Fáze poklesu Trend zkracování životního cyklu

Prostorová struktura jako výsledek interakce produkčních míst, aglomerační faktory Rozptýlená a koncentrovaná prostorová struktura

Průmyslové odvětvíprocento hodnoty výroby, které zabezpečují 4 největší podniky v daném odvětví podíl (v%) na celkové kapacitě představo- vaný výrobní jednotkou s optimální ekonomickou velikostí zvýšení v % jednotkových nákladů při vybudování výrobní kapa-city o rozměru rovnémpolo-vině optimální ekonomické velikosti investice v mil. USD potřebné k vybudování výrobní jednotky s optimální velikostí rafinérie ropy 371, hutnictví železných kovů 451-2, výroba mědi 9210?? výroba sádry 852-3?4-6 výroba cementu výroba mýdla zpracování kovů 780,3-2?13-20 výroba traktorů slabá125 ost. zemědělská technika 361-1,5mírná? výroba psacích strojů podstatná? výroba osobních aut masný průmysl 412-2,5slabá10-20 konzervárny 270,25-0,52-52,5-3 mlynářství 290,1-0,5?0,7-3,5 palírny lihu 751,25-1, výroba cigaret umělá vlákna výroba obuvi 280,14-0,51-100,5-2 výroba pneumatik 771,4-2, výroba psacích potřeb ?6