Mgr. Martin Ježek Magistrát hl. města Prahy Odbor zdravotní péče Aktuální stav právní regulace ochrany před tabákem Seminář dne13. 10. 2011; PSP PČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Kontrola dodržování podmínek prodeje tabákových výrobků
Revize Směrnice o tabákových výrobcích. •Dotazník ( ) se skládá z 6 tematických okruhů.
Aktuální úkoly celní správy v oblasti práva duševního vlastnictví
Nástroje územního plánování
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Kontrola tabáku v ČR a ve světě Yvona Tous, MA Policy Advisor, FCA.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Lekce III – Antidopingová politika Cíle antidopingové politiky
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Evropské správní právo
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Právní úprava ochrany lesa
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Systém kontrolní činnosti SEI
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Spotřebitelská legislativa EU a nejnovější vývoj
Studium pro školní metodiky prevence
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Alkohol v ČR MUDr. Ferdinand Polák, Ph.D. náměstek ministra pro zdravotní péči Ministerstvo zdravotnictví.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Současný stav užívání tabáku a alkoholu v ČR Seminář PSP ČR 27. května 2014 MUDr. Hana Sovinová, Státní zdravotní ústav PhDr. Ladislav Csémy, Psychiatrické.
Elektronické kouření Prezentace pro Zdravotnický výbor PS PČR
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Podnikáme SPOLU – ženy dvou generací aktivně na trhu práce na Ústecku OBHAJOBA PODNIKATELSKÉHO PLÁNU DĚTSKÁ SKUPINA jako nástroj harmonizace profesního.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Deinstitucionalizace ústavní péče očima ochránce 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Kvalita v sociálních službách jako proces
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Odbor životního prostředí MHMP
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Seminář MZe pro vodoprávní úřady Skalský Dvůr, 19. –
Výbory a pracovní skupiny
Sponzorování setkání odborníků na odborných akcích
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Právní režim ochrany přírody a krajiny
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Státní zdravotní ústav Praha Centrum podpory veřejného zdraví
Uzavřené provozovny na webu Potraviny na pranýři
Hazard Alkohol a Děti 2018.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Šetření mimořádných událostí v drážní dopravě
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Legislativa (právní aspekty) chemických látek a přípravků II
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Transkript prezentace:

Mgr. Martin Ježek Magistrát hl. města Prahy Odbor zdravotní péče Aktuální stav právní regulace ochrany před tabákem Seminář dne ; PSP PČR

Rámcová úmluva o kontrole tabáku Framework Convention on Tobacco Control - FCTC-  3. ratifikační pokus ( , )

 základní opatření dle FCTC: A. SNIŽOVÁNÍ POPTÁVKY PO TABÁKU A TABÁKOVÝCH VÝROBCÍCH B. REGULACE NABÍDKY TABÁKU

 Snížení poptávky po tab. výr. (čl. 6 – 14):  Daňová a cenová politika  Ochrana před expozicí tabákovému kouři (čl. 8)  Regulace obsahu tabákových výrobků  Regulace zveřejnění informací o tabákových výrobcích  Balení a značení tab. výrobků  Vzdělávání, informovanost, školení a veřejné povědomí (čl.12)  Reklama, propagace a sponzorství tabákových výrobků  Léčba závislosti na tabáku a ukončení jeho užívání (čl. 14) Snížení nabídky tab. výr. (čl. 15 – 17):  Nezákonný obchod s tabákovými výrobky  Prodej nezletilým a nezletilými (čl.16)  Poskytování podpory pro alternativní ekonomicky udržitelné činnosti

 FCTC nechává široký prostor pro výklad a implementaci jednotlivých ustanovení sml. stranami do jejich právních řádů  sml. strany mohou přijmout přísnější opatření či požadavky, (podmínkou soulad s mez. právem a FCTC)  ratifikace FCTC nevyvolá zpřísnění stávající regulace v oblasti ochrany zdraví před negativními vlivy tabákových výrobků a kontroly tabáku v ČR  nebude znamenat nutnost rozsáhlých změn právních předpisů ČR  požadavky v drtivé většině promítnuty do českého právního řádu

 článek 7 FCTC (necenová opatření na snížení poptávky po tabáku)  článek 8 FCTC (ochrana před negativními vlivy tabákového kouře) zákon č. 379/2005 Sb. upravuje v §§ 8 až 9a specifické prostory, kde platí zákaz kouření nebo je kouření výrazným způsobem regulováno;  článek 12 FCTC (vzdělávání, komunikace, školení a veřejné povědomí v oblasti kontroly tabáku) zákon č. 379/2005 Sb. upravuje organizaci a provádění protidrogové politiky (na úrovni ústřední státní správy, tak územní samosprávy; realizace preventivních opatření na úrovni vlády a jednotlivých resortů v oblasti škodlivého užívání návykových látek, a to opatřeními primární, sekundární a terciární prevence.

 článek 14 FCTC (opatření ke snížení poptávky související se závislostí na tabáku a ukončení jeho užívání) zákon č. 379/2005 Sb. v § 19 stanovuje povinnost pro zdravotnické pracovníky provést u osob užívajících tabákové výrobky krátkou intervenci spočívající ve včasné diagnostice jejich škodlivého užívání a § 20 zákona pak upravuje jednotlivé typy odborné péče poskytované osobám užívajícím tabákové výrobky a jiné návykové látky;  článek 15 FCTC (nezákonný obchod s tabákovými výrobky) zákon č. 379/2005 Sb. v §§ 4 až 7 upravuje prodeje a případy omezení prodeje tabáku a tabákových výrobků a stanovuje povinnosti osob prodávajících tabákové výrobky;  článek 16 FCTC (prodej nezletilým osobám a nezl. osobami) zákon č. 379/2005 Sb. upravuje v ustanoveních §§ 4 až 7 zákaz prodeje a případy omezení prodeje tabáku a tabákových výrobků a stanovuje povinnosti osob prodávajících tabákové výrobky; 

1. Smluvní strany uznávají, že vědecké důkazy jednoznačně poukazují na to, že expozice tabákovému kouři způsobuje smrt, nemoc a invaliditu. 2. Každá smluvní strana přijme a zavede...účinná legislativní, výkonná, správní a/nebo jiná opatření, a tímto poskytne ochranu před vystavováním se tabákovému kouři ve vnitřních prostorách pracovišť, ve veřejné dopravě, vnitřních prostorách veřejných míst, eventuálně na dalších veřejných místech.

 přijetí účinných opatření vedoucích k zákazu prodeje tab. výrobků osobám mladším 18ti let. Tato opatření mohou zahrnovat: a) značení v místě prodeje o zákazu prodeje nezletilým b) zákaz prodeje tab. výrobků ve všech případech, kdy zákazník může mít přímý volný přístup c) zákaz výroby i prodeje cukrovinek, občerstvení, hraček a dalších předmětů ve tvaru tab. výrobků d) opatření, aby prodejní automaty s tab. výrobky nebyly volně nedostupné pro nezletilé  zákaz nebo podpora zákazu distribuce tab. výrobků bezplatně veřejnosti a zejména nezletilým  zákaz prodeje kusových cigaret nebo v malých baleních  přijetí účinných opatření, včetně pokut pro prodejce a distributory, k vymáhání výše uvedených povinností obsažených v odst. 1-5 čl. 16

Pokyny k implementaci čl. 8 FCTC Doporučení Rady EU o nekuřáckém prostředí ČR právní úprava a aktivity na národní úrovni

doporučení vyzývá členské státy především:  k zajištění účinné ochrany před expozicí tabákovému kouři na vnitřních pracovištích, vnitřních veřejných místech, ve veřejné dopravě a vhodně i na dalších veřejných místech, a to v souladu s čl. 8 FCTC  k vypracování opatření ke snížení expozice tabákovému kouři u dětí a u dospívajících  k přijetí podpůrných opatření, jako jsou například účinná opatření k ukončení užívání tabáku a uvádění kombinovaných varování na baleních tabákových výrobků,  k posílení spolupráce na úrovni EU a vytvoření sítě národních kontaktních míst pro kontrolu tabáku, která mají sloužit k výměně informací a ke koordinaci koncepčních opatření DOPORUČENÍ RADY EU O NEKUŘÁCKÉM PROSTŘEDÍ

Přílohou jsou pokyny týkající se ochrany proti expozici tab. kouři:  Stanovení zásad souvisejících s ochranou proti expozici tabákovému kouři (7 zásad: nekuřácká vnitřní pracoviště, nekuřácká uzavřená veřejná místa, hlavní úloha občanské společnosti při přijímání opatření, vymahatelnost právních předpisů,...)  Stanovení zásadních definic souvisejících s ochranou proti expozici tabákovému kouři (nepřímý tabákový kouř, kouření, veřejná místa, pracoviště, veřejná doprava,....)  Informování a zapojení veřejnosti  Vymahatelnost  Hodnocení přijatých opatření DOPORUČENÍ RADY EU O NEKUŘÁCKÉM PROSTŘEDÍ

 od roku 2005 je samostatnou smluvní stranou FCTC také Evropské společenství, respektive EU  lze dovodit, že v určitých ohledech zavazuje FCTC ČR již nyní, a to vzhledem k jejímu členství v EU.  nedokončením ratifikačního procesu se tak Česká republika rozhodně nevyhne závazkům vyplývajícím pro ni z FCTC  bude však setrvávat v pozici pouhého pozorovatele bez hlasovacího práva  bez možnosti ovlivňovat další vývoj FCTC (zejména přijímáním změn FCTC, dodatků a protokolů k FCTC)  uvedené aktivity zpravidla ovlivňují a určují i směr vývoje legislativy EU v této oblasti.

Stávající nejzávažnější problémy v praxi:  rozhodování provozovatele o typu zařízení společného stravování z hlediska režimu kouření  aplikace právních předpisů regulujících odvětrávání prostor, kde je povoleno kouření  definice a pojetí stavebně oddělených prostor určených ke kouření  absence definice „kouření“ a s tím spojeného problému užívání elektronické cigarety, vodní dýmky, herbálních cigaret...  právní regulace elektronických cigaret a výrobků s podobnou funkcí  kontrolní orgány, provádění výkonu kontroly, kompetence

Obecné problémy:  absence přesných údajů o provozovaných typech zařízení společného stravování z hlediska režimu kouření (jak z hlediska ČR, z hlediska jednotlivých krajů)  neexistující evidence správních deliktů uložených dle zákona č. 379/2005 Sb. (nejčastější delikty, průměrná výše sankcí, sankcionovaní provozovatelé)  absence jednotné evidence přestupků (prokázané delikty, věk pachatelů,..)

 zakotvení režimu rozhodování provozovatele o typu zařízení společného stravování z hlediska regulace kouření – „ohlašovací princip“ + lhůty  definice hygienických limitů odvětrávání prostor, kde je povoleno kouření  definice stavebně oddělených prostor určených ke kouření  definice „kouření“ (držení zapáleného tabákového výrobku nebo manipulace s ním bez ohledu na to, zde je kouř aktivně vdechován či vydechován)  úprava elektronické cigarety a podobných výrobků  definice ostatních výrobků určených ke kouření  zpřísnění ochrany osob mladších 18-ti let  rozšíření kompetencí kontrolních orgánů (např. KHS)

Děkuji Vám za pozornost!