Jak se UČIT, aby mě to nebolelo Připravil Jan Weiser podle příručky Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze Jak se učit na střední škole.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Multimediální pomůcka k výuce didaktické techniky
Jak se UČIT, aby mě to nebolelo
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Efektivnost řídící práce
STRATEGIE UČENÍ volně podle přednášky dr
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
TŘÍFÁZOVÝ MODEL UČENÍ Název vyučovací jednotky: ANIMALS (zvířata)
Umění učit se Petr Machala. …Obracím se na vás, protože mám problém. Pokaždé, když si sednu k učení, nejsem schopen myslet na to, co se mám učit, ale.
Efektivní učení.
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Kognitivní rehabilitace
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková.
Metody pedagogické diagnostiky
Příklady tréninkových jednotek Praha Veličiny používané u tréninkových jednotek A.Délka zátěže (km, čas) B.Intenzita zátěže C.Délka a intenzity.
ROČNÍKOVÁ PRÁCE BIORYTMY
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Druhá evaluace systému ARET pro automatické předčítání učebních textů a pro vytváření automaticky čtených učebních pomůcek Druhá evaluace systému ARET.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Reedukace SPU s využitím počítačů
Paměť, pozornost, zapomínání
Didaktická část diplomové práce
Učebnice, podle kterých se budeme učit
Školní pedagogika Jitka Č ervenková, Martina Ukropcová Žák ve škole.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt „Sfumato – čtenářská gramotnost žáků základních škol“ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) Prioritní osa – 7.1 Počáteční.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Algoritmizace a programování Algoritmy 5 – Myšlenkové mapy.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
 Odborná praxe v Rottenburgu (Wümme)  Datum konání: –  Jak: Díky programu EU Leonardo da Vinci  Praxe se účastnilo 6 dívek ze 3.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Slaminková Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_Výchova ke zdraví TEMA: Denní režim ČÍSLO.
Dobrý kurz první pomoci
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Jak si organizuji svůj čas, abych všechno zvládla
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Vedení poznámek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Bělková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Umíte se učit? Tipy pro úspěšné učení
VY_32_INOVACE_48_Život ve škole – umění se učit
Specifické poruchy učení
Paměť a soustředění.
Kognitivní rehabilitace
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
PAMĚŤ.
Jak se efektivně učit 2017.
Pozornost a paměť, představivost
Jak na jazyky.
Pozornost a paměť.
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

Jak se UČIT, aby mě to nebolelo Připravil Jan Weiser podle příručky Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze Jak se učit na střední škole

Obsah Metoda 5P První P – Podmínky Druhé P – Plánování Třetí P – Přestávky Čtvrté P – Poznámky a práce s textem Problémy při psaní poznámek Páté P – Paměť Kolik si toho pamatujeme? Jak se kdo učí? Problémy s pamětí Desatero správného čtení

Metoda 5P Úspěch ve škole často závisí více na domácí přípravě, než na tom, jak chytří jsme se narodili. Některým jde učení pomaleji, jiní s ním nemají sebemenší problémy. Ale existují body, kterých byste se měli držet, pokud se chcete opravdu DOBŘE A EFEKTIVNĚ naučit.

První P - PODMÍNKY Pokoj Větrání Osvětlení Ticho Pomůcky Tekutiny Pořádek

Druhé P – PLÁNOVÁNÍ ČASU Plánování přináší PLUS Poznámkový blok Učení ve stejnou dobu Plán učení – co, kde, kdy

Třetí P - PŘESTÁVKY Pauzy a přestávky = učení podle potřeby Aktivní odpočinek Krátké přestávky při domácí přípravě Učení v kratších blocích

Čtvrté P – POZNÁMKY A PRÁCE S TEXTEM Psaní poznámek Výhody Zkratka výkladu vyučujícího Základní informace o probíraném učivu Metoda POČAČO

Psaní poznámek - problémy Soustředění Rychlost výkladu Přeskakování myšlenek Výslovnost vyučujícího

Páté P - Paměť Zapamatování Zapomínání Cíl učení Fungování paměti Pamatování potřebných věcí

Kolik si toho pamatujeme? První den – cca polovina až 60% Druhý den – klesne množství informací již jen na nepatrný zlomek (u někoho to však může být ještě stále až 30% informací) Za týden – si mlhavě vzpomenete, že jste něco četli z učebnice

Jak se kdo učí? Čtení textu Poslech Kreslení / psaní textu Kombinace Opakování Pomůcky Praxe

Problémy při učení soustředění problémy s pamětí problémy s trémou a strachem nechuť k předmětu

DESATERO SPRÁVNÉHO UČENÍ vhodné podmínky (pořádek, klid, vyvětraný pokoj) včasný spánek pořízení diáře sledování výkladu a aktivita ve vyučování poznámky do sešitu práce s textem učení v kratších časových blocích opakování naučit se chtít učení s kamarády

Paměť Vytváření vazeb, spojů Senzibilizace – co člověk zažil více než 1x, lépe si pamatuje – opakování je nutnost Druhy paměti: - vizuální - sluchová (delší úchovnost) - krátkodobá – pracovní - dlouhodobá (události, vědomosti) Zapomínání – špatný, neklidný spánek, při TV, hluku Učení ráno – rychlé, ale překrývají jej denní události Učení večer – lepší zapamatování, víc klidu

Přestávky při učení 15 minut učení – 5 min. pauza 1 hod učení – 10 min. pauza Neučit se za sebou předměty, které jsou si podobné (M + F) O přestávce pít, jíst ovoce a zeleninu, záchod Zpříjemnit učení – atmosféra (pastelové barvy, ne moc syté, žlutá+modrá není dobrá kombinace Fugy - prožitky strachu a úzkosti – ztráta paměti („degradující“poznámky učitelů způsobují „okno“ dítěte Mírný stres působí aktivizačně

Opakování a učení Není důležitá četnost,ale kvalita a zpracování informací Styl, jak opakuji Míra pochopení Spojování slov s významem, příběhem,vizualizací,číslem,pohybem Neobvyklé se kóduje zvlášť a lépe se vybavuje Učit děti spojovat pojmy, slova,příběhy Používat mnemotechnické pomůcky Kreslit náčrtky,diagramy – spojovat s významem Používat kartičky na každý jev Pomůcky jako pexesa, domina,kostky,hry,…

Ovlivnění kvality paměti Koncentrace,motivace, emoce, snaha porozumět,asociace a paměťové kotvy Množství zapamatovaného podle druhu vstupu informací: 15% - sluch 85% - zrak a pohyb 10% - čteného 20% - slyšeného, ale už víme 30% - viděného 50% - viděného a slyšeného 70% - sdělovaného druhým 90% - sdělovaného a konaného

Organizace učiva Seskupování, rytmizace Třídění podle významu, barvy, písmen Hledání smyslu Vytváření asociací a asociačních řetězců Oslí můstky (Be fe le me pes se veze) Podbarvování učení hudbou – beze slov, barokní, ne moc monotónní (Bach, Vivaldi, Handel) Odstranit rušivé vlivy při učení

Typy učení a přijímání informací Vizuální ( VIZ ) Kinestetický ( KIN ) Auditivní ( AUD ) V populaci nejvíce typ: VIZ – KIN – AUD Optimum ve škole typ: AUD – VIZ – KIN Komplikace ve škole typ: KIN – VIZ – AUD Další varianty, typy a kombinace Jak poznáme typ? Podle chování a výpovědí dítěte - „Jaké jsou tvé nejintenzívnější pocity a zážitky z prázdnin?“

Není dítě, které by nechtělo mít úspěch v učení. Neúspěch má důvod- pozice ve třídě, v rodině,opakovaný neúspěch, naučená bezmocnost. Dítě musí CHTÍT se učit. Má to CENU. Je to PRÁCE. Různě DLOUHÁ. POVZBUZOVAT!!!!!!!!